لایروبی بنادر صیادی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

لایروبی بنادر صیادی /گ

شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

لایروبی بنادر صیادی

بنادر و اسکله های صیادی نقش بسیاری مهمی در پهلوگیری شناورها و تخلیه و بارگیری آبزیان و مایحتاج ملوانان و صیادان دارند و به تعبیر برخی از فعالان این حوزه، اسکله ها نقش مادر را برای شناور و شناورنشینان دارد که لایروبی آنها منجر به توسعه فعالیت های شیلاتی می شود.

به گفته صیادان جنوب سیستان و بلوچستان هر بندری که از اسکله های خوب و مناسب برخوردار باشد از موقعیت و اقبال بیشتری در میان مردم به ویژه صیادان، تجار، ملوانان و ناخداها بهره مند است.
شماری از صیادان حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک با تاکید بر توجه بیشتر مسئولان به توسعه و پیشرفت بنادر استان و تامین تجهیزات آنها، تسریع در اختصاص اعتبار برای لایروبی و توسعه بنادر صیادی را خواستار شدند.

یونس خاتمی یکی از صیادان بندر بریس روز پنجشنبه اظهار داشت: در بندر بریس 141 فروند لنج و 264 فروند قایق صیادی وجود دارد که یکی از نیازهای اصلی حدود چهار هزار صیاد و 405 شناور صیادی لایروبی و توسعه این بندر است.
وی افزود: بسیاری از صیادان به سبب وجود مشکلات عمده از جمله گل و لای کف اسکله ها و جزر و مد که مانع پهلوگیری شناورهایشان می شود مجبور به ترک این بندر صیادی شده اند و متاسفانه این مشکل روز به روز بیشتر دامنگیر صیادان شده است.
علی آفرین یکی از فعالان عرصه صید و صیادی گفت: بنادر صیادی چابهار ظرفیت خوبی برای گردشگری هستند بطوری که روزانه دهها گردشگر و توریست داخلی و خارجی تنها از بندر رمین دیدن می کنند.
'خدابخش خاکره' یکی دیگر از صیادان چابهار اظهار داشت: آسفالت محوطه بنادر صیادی، روشنایی و توسعه اسکله ها از نیازها و ضرورت هاست تا صیادان و سایر مراجعان به این بنادر با دلگرمی بیشتری فعالیت کنند.
مهدی بلوچی از صیادان روستای تنگ کنارک نیز بیان کرد: اسکله بندر تنگ در زمان طوفان گونو در چند سال پیش تخریب شده اما تا کنون اقدامی برای بهسازی و لایروبی آن انجام نشده است.
بلوچی ادامه داد: صیادان بندر تنگ به ناچار با طی مسیر چند کیلومتری در اسکله مردمی جُد و یا کلات زرآباد مشغول فعالیت صید و صیادی هستند و تعداد زیادی از آنان دست از کار کشیده اند.

*** توسعه سواحل مَکُّران اولویت دولت تدبیر و امید
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به برنامه های دولت برای توسعه سواحل مکران انتظار می رود مشکلات صید و صیادی هر چه سریعتر مرتفع شود.
معین الدین سعیدی افزود: پیش بینی 300 هزار شغل در برنامه ششم توسعه تا افق 1404 زمانی محقق می شود که تعداد صیادان روز به روز افزایش و کار لایروبی و توسعه بنادر صیادی با تامین اعتبارات مورد نیاز تسریع شود.
وی بیان کرد: مردم منطقه از دولت تدبیروامید انتظار دارند امسال به صورت ویژه طرح های لایروبی و توسعه بنادر صیدوصیادی محدوده چابهار و کنارک را در اولویت قرار داده و خارج از نوبت اعتبار لازم را تخصیص دهد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: یکی از مشکلات جدی صیادان ساکن در بنادر صیادی سواحل مکران در محدوده چابهار و کنارک بی آبی است و روستاهای چند متری به دریا نظیر بریس، تنگ کنارک و غیره با جمعیت چند هزار نفری با تانکر آبرسانی سیار می شوند.

مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان نیز با تایید مشکلات عدیده صیادان چابهار در زمینه توسعه و لایروبی بنادر صیادی گفت: در طول چند ماه اخیر پیگیری های لازم در مرکز کشور و استانداری سیستان وبلوچستان برای تخصیص اعتبار و آغاز لایروبی انجام شده است.
هدایت الله میرمرادزهی گفت: حدود 25 هزار صیاد در قالب 34 تعاونی صیادی در آب های ساحلی شهرستانهای کنارک و چابهار به وسیله 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
وی بیان کرد براساس برآورد اولیه برای بندر صیادی 7 تیر چابهار 300 هزار مترمکعب، بندر بریس 350 هزار مترمکعب و بندر رمین 350 هزار مترمکعب لایروبی نیاز است.
وی ادامه داد: انجام حدود یک میلیارد مترمکعب لایروبی نیازمند حدود 160 میلیارد ریال اعتبار است.
وی گفت: بزودی عملیات اجرایی ساخت بندر صیادی تنگ کنارک آغاز خواهد شد و با امضای تفاهمنامه بین اداره کل شیلات و منطقه آزاد چابهار بندر صیادی تیس نیز توسعه و لایروبی خواهد شد.
مدیرکل شیلات سیستان وبلوچستان خواستار توجه ویژه مسئولان استانی به ویژه استاندار سیستان وبلوچستان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات ایران برای توسعه بنادر صیادی این استان شد و افزود: اهداف و چشم اندازهای حوزه شیلات با نگاه توسعه و بلند مسئولان تحقق پیدا می کند.
میرمرادزهی گفت: چابهار و کنارک ظرفیت خوبی برای آبزی پروری دارند و هم اینک پرورش ماهی در قفس، پرورش میگو در سایت گواتر در حال انجام است.
وی ادامه داد: صیادان چابهار و کنارک هم اینک تامین کننده بیش از 60 درصد ماهیان صنعتی کشور هستند و رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند را دارند.
وی با بیان اینکه از حدود 20 سال قبل تاکنون اقدامی عملی برای توسعه و لایروبی بنادر صیادی و گردشگری این منطقه انجام نشده است، خاطر نشان کرد: لایروبی و توسعه 11 بندر صیادی و تخلیه صید می تواند به ایجاد اشتغال بیشتر کمک کند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستانهای نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، شش دهستان و 549 آبادی دارای سکنه تشکیل شده است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید