گلوگاه‌های چند لایه درمسیر توسعه صنعت دریایی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

گلوگاه‌های چند لایه درمسیر توسعه صنعت دریایی /گ

شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

گلوگاه‌های چند لایه درمسیر توسعه صنعت دریایی
صنایع دریایی ایران درطول ایام وگذشت زمان همواره با موانع و تنگناهایی دست و پنجه نرم کرده است و فقدان سیاست‌گذاری هماهنگ و نبود استراتژی مدون دو عامل اصلی است،که باعث شکل‌گیری گلوگاه‌های چندلایه در مسیر توسعه صنعت دریایی شده است

درحال حاضر بیش از 20 صنعت در بخش دریا و اقیانوس شناسایی شده که درکشور ما تنها به چند صنعت محدود شده است و بنابر اعلام پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با وجود داشتن ذخایر عظیم زیستی، معدنی هم اکنون سهم دریای ما در تولید ناخالص ملی و اقتصاد کشور با احتساب درآمدهای ایران از منابع نفتی و گازی،وسهم ایران ازکشتی‌سازی دنیا بسیار پایین است.

از میان صنایع موجود در صنعت دریا، صنعت کشتی‏ سازی را می‌توان یکی از مهمترین این صنایع نامید چرا که این صنعت به عنوان یکی از محورهای اشتغال‌زایی و توسعه صنعتی بنادر تجاری مطرح بوده و گلوگاه‏ ورود و خروج کالا به کشور است و نقش به سزایی رادر تجارت خارجی و اقتصادکشور ایفا می کند.

اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و زندگی امروز مردم دنیا غیر قابل انکار و توجه به آن ضروری است. منافع کشورهای صاحب دریا ارتباطی مستقیم با نیازمندی‌ها، توانایی‌ها و فرهنگ آنها دارد و در واقع سیاست دریایی آن کشورها بر اساس این مشخصات تدوین می شود. این سیاست در قالب راهبرد دریایی کشورها تبیین و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را به‌دنبال دارد. موفقیت در هریک از اهداف بستگی به میزان به‌کارگیری صحیح و موثر نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات دارد و مدیریت کارا و موثر این منابع در هر کشوری، آن کشور را تبدیل به یکی از قدرت‌های دریایی خواهد کرد.

صنایع دریایی ایران در طول ایام وگذشت زمان همواره با موانع و تنگناهایی دست و پنجه نرم کرده است. اگر چه سرمایه گذاری‌های نسبی تا حدودی در این صنعت تاثیر گذار بوده ولی طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی علی‌رغم تلاش‌ها وحرکت‌های نسبی به سرانجام نرسیده است. فقدان سیاست‌گذاری هماهنگ و نبود استراتژی مدون دو عامل اصلی هستند،که باعث شکل‌گیری گلوگاه‌های چند لایه در مسیر توسعه صنعت دریایی شده است، در همین راستا خبرگزاری خانه ملت، در آستانه تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه در مجلس، به منظور بررسی موانع و تنگناها و راههای تقویت صنایع دریانوردی گفت وگوهایی با نمایندگان و نماینده بخش خصوصی در این خصوص داشته است، که به شرح زیر است:

اعتصام:لزوم توجه ویژه به صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه

مهدی اعتصام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به بررسی برنامه ششم توسعه در مجلس گفت: با توجه به اینکه سیاست‌های نظام دراین برنامه درحال تدوین است،باید به صنایع دریایی که در اقتصادکلان کشور موثر است،در این برنامه توجه ویژه‌ای شود.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران،با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانیدر حوزه صنایع دریایی وجود دارد، که مغفول مانده یا به صورت بهینه از آن استفاده نشده است، افزود: موقعیت‌های استراتژیکی که در شمال و جنوب کشور در حوزه دریایی اعم از دسترسی به اقیانوس‌ها و وجود خلیج فارس وجود دارد،همچنین امکانات،زیرساخت‌ها و تجهیزات ویژه در بنادر،ظرفیت و امکانات ارائه خدمات ترانزیتی و ترانشیپی به منطقه می تواند ایران را به هاب منطقه تبدیل کند،اما متأسفانه به این ظرفیت‌ها در سیاست‌ها توجه نشده و درعین اعتقاد به این ظرفیت‌ها،اقدامات عملی جدی و فعال برای پیاده سازی سیاست‌ها وجود ندارد.

باید نگاه نو و جدیدی به صنعت کشتی سازی کشور شود

اعتصام با اشاره به ظرفیت های صنایع دریایی در بخش کشتی‌سازی،تعمیرات،شیلات،گردشگری و منابع آبزی در دریا،ادامه داد:یک برنامه و نگاه جامع به کل اقتصاد دریا نیاز است که به عنوان پایه قرارگرفته و بتواند محور توسعه کشور،توسعه دریامحور و دریاپایه قرار گیرد و رمز موفیقت و توسعه بیشتر کشورهای پیشرفته این بوده که در کنار آب و دریا قرار داشتند و محور توسعه خود را ظرفیت های خدادادی دریا قرار دادند،اما متأسفانه علی رغم تجربه تاریخی خوب درکشور در این زمینه از این ظرفیت به درستی استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه باید نگاهی نو و جدیدی به صنعت کشتی سازی کشور شود، یادآور شد:توسعه فعالیت آبشور،ساخت سکوها،لوله گذاری زیر آب،کابل‌کشی زیر آب و لایروبی که پروژه های سنگینی بوده نیاز کشور است که اگر به صورت جامع به آن پرداخته شده،برنامه جامع و هماهنگی دراین زمینه پیاده شده،زنجیره فعالیت‌های دریایی با هم دیده شود،از این نعمت‌های خدادادی استفاده بهینه خواهد شد.

بهره برداران در وزارتخانه های مختلف توجهی به صنایع دریایی ندارند

اعتصام با اشاره به اشتغالزایی فراوان صنایع دریایی،افزود:زیرساخت‌هایی که در حوزه کشتی‌سازی و آبشور در مجموعه‌هایی مانند ایزوایکو، صدرا، تأسیسات دریایی خرمشهر و زیرساخت‌های بخش خصوصی و دولتی، وجود دارد؛می تواند ظرفیت‌های اشتغالزایی بالفعل را بدون نیاز به سرمایه گذاری، تنها با تعریف پروژه امکان پذیر کند.

وی با بیان اینکه پروژه‌های تعریف شده برای چین،کره و سایرکشورهای خارجی می تواند برای شرکت های داخلی ها اشتغالزایی کند،ادامه داد:این موضوع که بهره برداران در وزارتخانه های مختلف توجهی به صنایع دریایی ندارند و خرید برای آنها راحت‌تر از ساخت و پذیرش ریسک‌ برای راه اندازی این صنایع است،مربوط به دولت نبوده و متأسفانه مشکل عدم فرهنگسازی است.

نیاز امروز صنایع دریایی تعریف پروژه‌های واقعی و دارای منابع است

اعتصام عنوان کرد:به صنایع دریایی باید به صورت همه جانبه نگاه شود و مهمترین موضوع دراین بخش پرداختن زیربنایی و اساسی نمایندگان درکمیسیون‌های تخصصی با بکارگیری بخش خصوصی،نیروهای متخصص و مشاورین حوزه دریا و کارشناسان دانشگاهی برای رفع مشکلات این صنایع و استفاده از ظرفیت های داخلی است.

عضو هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران، با بیان اینکه مشکل نرم افزاری در صنایع دریایی وجود ندارد ، تصریح کرد: بیشتر مشکلات صنایع دریایی مربوط به تصمیم‌گیری مدیران است،براین اساس نیاز امروز صنایع دریایی تعریف پروژه‌های واقعی و دارای منابع و همراهی ویژه کارفرماها برای راه اندازی این صنایع با مراکز صنایع دریایی است

مرادی تاکیدکرد:ارائه مشوق راهکار جذب سرمایه گذار درصنایع دریایی

احمد مرادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص توسعه صنایع دریایی، گفت:جغرافیای جمهوری اسلامی به صورتی است که از ظرفیت دریا درجنوب و شمال کشور برخوردار است؛بنابراین توسعه صنایع دریایی یک ضرورت بدیهی است.

نماینده مردم بندرعباس،قشم،ابوموسی،حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی،ادامه داد:درحال حاضر گام های خوبی برای توسعه صنعت دریایی کشور برداشته شده که درصورت حمایت بیشتر تأثیر قابل توجهی در رشد اقتصادی کشور و اشتغال زایی خواهد داشت.

این نماینده مردم درمجلس دهم،افزود:در بندرعباس مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران،در راستای توسعه صنایع دریایی فعالیت می کنند و نکته مهم این است که با توجه به نیروی انسانی متخصص در چند سال گذشته در زمینه توسعه صنایع دریایی بدون وابستگی به کشورهای خارجی فعالیت ها انجام گرفته شده است.

بروکراسی اداری مانع توسعه صنایع دریایی

مرادی،ادامه داد:درحال حاضر یکی از مشکلات برای توسعه صنایع دریایی بروکراسی اداری است که مانع از انجام سرمایه گذاری در صنایع دریایی می شود که باید این مشکل رفع شود.

وی ادامه داد:در برنامه ششم توسعه باید زمینه رفع بروکراسی اداری و همچنین ارائه مشوق های لازم جهت جذب سرمایه گذاری در زمینه توسعه صنایع دریایی فراهم شود.

سواحل مکران زمینه خوبی را برای توسعه صنایع دریایی دارد

مرادی،افزود:دراختیار گذاشتن زمین در سواحل و امکان انعقاد قراردادهای بلندمدت زمینه جذب سرمایه گذار خارجی را فراهم می کند که قطعا با انجام اقدامات مذکور زمینه بهبود کسب و کار و اشتغال زایی در بخش قابل توجهی از کشور فراهم می شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،افزود: سواحل مکران زمینه خوبی را برای توسعه صنایع دریایی دارد که باید در این رابطه دولت سرمایه گذاری های بیشتری انجام دهد و در برنامه ششم توسعه به انجام این مهم توجه جدی شود

یوسف نژاد:توسعه ترانزیت درصنایع دریایی منجر به درآمد عمومی کشور می شود

علی یوسف نژاد درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره توسعه صنایع دریایی کشور،گفت:در برنامه ششم توسعه نقطه نظر مناسبی که بتواند از ظرفیت صنایع دریایی استفاده بهینه کنیم،ملاحظه نکردم و این درحالی است که باید در برنامه ششم توسعه صنایع دریایی به نحو مطلوب دیده شود.

صنعت دریایی می تواند در اقتصاد ملی کشور بسیار تاثیرگذار باشد

نماینده مردم ساری و میاندورد درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس و کمیسیون های تخصصی بهارستان نسبت به توسعه صنایع دریایی نظرمساعد دارند،تصریح کرد:صنعت دریایی می تواند در اقتصاد ملی ما بسیار تاثیرگذار باشد،بنابراین با توجه به ظرفیت دریایی درشمال و جنوب کشور،ما می توانیم در این صنعت حضور بهینه ای داشته باشیم.

یوسف نژاد،افزود:توسعه صنایع دریایی و ترانزیتی منجر به توسعه شاخص اقتصادی کشور می شود و این درحالی است که ما متاسفانه از این ظرفیت در شمال و جنوب کشور کمتر استفاده کردیم.

وی ادامه داد:توسعه ترانزیت در صنایع دریایی می تواند منجر به درآمد عمومی کشور شود و این درحالی است که این امر می تواند بر اقتصادملی ما بسیار تاثیرگذار باشد.

عضو هیئت رییسه کمیسیون شورا ها و امور داخلی مجلس، یادآورشد:برای مبادلات بین المللی دریایی ما نیازمنداسکله های استاندارد و مدرن هستیم تا بتوانیم از ترانزیت و شرایط بین المللی درصنایع دریایی استفاده بهینه کنیم،بنابراین باید شاخص های صنعت دریایی مطابق با استاندارهای بین المللی باشد.

جعفرزاده ایمن آبادی:توسعه صنایع دریایی درآمدی پایدار تر از نفت به همراه دارد

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با تاکید برضرورت توسعه صنایع دریایی در کشور، گفت:توسعه صنایع دریایی می تواند اقتصادی درون گرا و رشد یافته را منجر شود.

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه داشتن دریا در شمال و جنوب کشور یکی از مواهب الهی است که می تواند تحقق اقتصادمقاومتی را برای ما تسریع کند،افزود:توجه به دریا و صنایع دریایی درآمدی پایدارتر از نفت برای کشور به همراه خواهد داشت.

بهره برداری صحیح از دریا و صنایع دریایی درآمدزایی پایدار به همراه دارد

وی با تاکید براینکه باید ضرورت های توسعه زیرساخت های صنایع دریایی در برنامه ششم توسعه لحاظ شود،تصریح کرد:بهره برداری صحیح از دریا و صنایع دریایی می تواند در درآمدزایی کشور ما مفید فایده باشد.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه متاسفانه استفاده از ناوگان دریایی درحمل و نقل شهری ما نقشی ندارد، افزود: توسعه حمل و نقل دریایی و همچنین ترانزیت از این مسیر درآمدزایی بالایی برای کشور به همراه دارد.

وی با تاکید براینکه توسعه صنایع دریایی می تواند ارزآوری فوق العاده ای برای کشور به همراه داشته باشد،گفت:داشتن تفرجگاه های مناسب درکنار دریا و همچنین ایجاد اسکله های مناسب یکی از راهکارهایی است که می تواند کشور ما را نیز همانند کشورهای موفق در مسیر توسعه قرار دهد.

جعفرزاده ایمن آبادی،ادامه داد:کشور ما باید در زمینه تولید،تجهیز و همچنین تعمیر قایق و کشتی های باربری و مسافربری به خودکفایی برسد که لازمه این مهم حمایت از صنایع دریایی است.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،با انتقاد از تصرف سواحل از سوی برخی ارگان ها و برخی افراد،تصریح کرد: خارج کردن سواحل از تصرف این افراد می تواند توسعه صنایع دریایی و همچنین بهره برداری مثبت از این موهبت را تقویت کند.

در پایان گفتنی است،جمهوری اسلامی ایران برای حل معضل های اقتصادی و عبور از شرایط رکود نمی تواند صرفا به بخش های صنعتی و اقتصادی سهل الوصول تکیه کند،بلکه باید از همه داشته های کشور بهره برداری کند تا بتواند رشد اقتصادی قابل قبول و مساله اشتغال را بهبود بخشد.

اقتصاد کشور در زمان حاضر در شرایط پساتحریم و ایجاد رابطه های جدید در فضایی متفاوت نسبت به سال های گذشته قرار دارد و از این رو ضرورت توجه به صنایع دریایی باید یکی از اولویت های رونق اقتصادی در کشور باشد.

منبع : خانه ملت

دیدگاه خود را بیان کنید