45 درصد گونه های پرندگان ایران در تالاب انزلی مشاهده می شوند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

45 درصد گونه های پرندگان ایران در تالاب انزلی مشاهده می شوند /گ

پنج‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

45 درصد گونه های پرندگان ایران در تالاب انزلی مشاهده می شوند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست انزلی از مشاهده 45 درصد گونه های پرندگان کشور در تالاب انزلی خبر داد.

اکبر میغی روز پنجشنبه اظهار کرد: مطالعه پرندگان و پستانداران تالاب انزلی بعنوان بخشی از فعالیت های پایلوت مشترک جایکا و سازمان محیط زیست به پایان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در این مطالعه 243 گونه پرنده در تالاب انزلی مشاهده شده که از این میان، 112 گونه آبزی و 131 گونه خشکی زی هستند.
میغی افزود: 62 گونه معادل 26 درصد از گونه های ثبت شده در تالاب انزلی شامل گونه های حفاظت شده در ایران هستند که از این بین، 16 گونه در فهرست سرخ جهانی IUCN به ثبت رسیده است.

به گفته رئیس اداره محیط زیسا انزلی، این مطالعه آشکار کرد که بیش از 140 هزار پرنده عبوری و زمستان گذر در فصل زمستان به تالاب انزلی می آیند.
میغی یادآور شد: حدود یک هزار و 300 پلیکان خاکستری فصل زمستان را در تالاب انزلی سپری کرده اند که این تعداد، پنج تا 10 درصد جمعیت کل این پرنده در جهان را شامل می شود.
رئیس اداره محیط زیست انزلی افزود: در این مطالعه دو هزار و 725 آشیانه جوجه آوری پرستوی دریای تیره ثبت شده است .
وی اظهار کرد: سمور آبی بعنوان یک گونه از پستانداران وابسته به اکوسیستم آبی تالاب به وفور در تالاب انزلی دیده می شود .
وی ادامه داد: گرچه نتایج این تحقیقات تنها بخش کوچکی از اهمیت تالاب را بعنوان زیستگاه جانوران روشن می کند، اما نشان دهنده ارزش های فوق العاده این زیست بوم سازگان و اهمیت آن بعنوان یک تالاب مهم در سطح ملی و بین المللی است.
میغی با اشاره به فعالیت های پایلوت مشترک بیشتر بین جایکا و ایران افزود: انجام پروژه های دیگری در داخل و اطراف تالاب انزلی و حتی سایر تالاب ها و مناطق نیز در برنامه قرار دارد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از پروژه های پایلوت مشترک بین ایران و ژاپن، احداث مرکز بازدید کنندگان تالاب انزلی موسوم به visit center است که کلنگ ساخت آن اخیرا با حضور ابتکار معاون رئیس جمهوری و استاندار گیلان به زمین خورد.
وی خاطرنشان کرد: این مرکز فرصت خوبی برای ایجاد آشنایی و شناخت تفسیری از تالاب و زیستمندان آن برای جامعه محلی و گردشگران و تبلیغ خوبی برای ارزش های تالاب انزلی و جلب مشارکت عمومی در حفاظت از آن است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، تالاب انزلی با حدود 20 هزار هکتار مساحت و 380 هزار هکتار حوزه آبخیز، 24 متر پائین تر از سطح آب های آزاد در جنوب غربی سواحل دریای خزر در استان گیلان واقع شده است.
این تالاب شامل بخش های شرقی، غربی، مرکزی، سلکه، سرخانکل و سیاه کشیم است که از شرق به روستای پیر بازار، از غرب به کپورچال و آبکنا ، از جنوب به صومعه سرا و قسمتی از شهرستان رشت محدود می‏شود.
تالاب انزلی محل تخم ریزی گونه های مهمی از آبزیان خزر و محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر و ذخیره گاه طبیعی بسیاری از گیاهان ارزشمند از جمله لاله تالابی و نیلوفر آبی است

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید