نخستین روز ماهیگیران مازندران و دغدغه تامین معاش یک‌ساله /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

نخستین روز ماهیگیران مازندران و دغدغه تامین معاش یک‌ساله /گ

یک‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۴ بازدید

نخستین روز ماهیگیران مازندران و دغدغه تامین معاش یک‌ساله

صید ماهی استخوانی از 17 مهر ماه آغاز و تا 15 فروردین ماه سال آینده در مازندران ادامه دارد و ماهیگیران امیدوار هستند بتوانند در این مدت هزینه یک‌سال معاش خانواده خود را کسب کنند

روز شنبه 17 مهر ماه امسال 4 هزار صیاد مازندرانی با دلی پرامید راهی دریای خزر شدند.

فصل صید ماهی استخوانی سال‌های گذشته از 20 مهر ماه آغاز می‌شد که امسال براساس برنامه‌ریزی مقرر شد از 17 مهر ماه آغاز شد.

صید ماهی استخوانی تا 15 فروردین ماه سال آینده در مازندران ادامه دارد و ماهیگیران امیدوار هستند بتوانند در این مدت هزینه یک‌سال معاش خانواده خود را کسب کنند.

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: 54 تعاونی پره با 4 هزار صیاد از رامسر تا گلوگاه امروز راهی دریای خزر شدند.

حسین قدیری با اشاره به اینکه امروز، روز خوبی برای صیادان مازندران بود، افزود: به‌گونه‌ای که میانگین پره‌کشی هر اتحادیه تعاونی 200 کیلوگرم بود که برخلاف سال گذشته پیش‌بینی می‌شود فصل صید خوبی را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: در صورت مساعد بودن شرایط جوی پیش‌بینی از صید امسال در دریای خزر بیش از 5 هزار تن است.

مدیرعامل اتحادیه پره مازندران به کاهش 48 درصدی صید ماهی سال گذشته در استان اشاره کرد و افزود: با توجه به رهاسازی بیش از 50 میلیون قطعه ماهی در سال‌های اخیر در دریای خزر این میزان صید در صورت مساعد بودن شرایط جوی محقق می‌شود.

قدیری درباره مهم‌ترین مشکلات صیادان مازندران، تصریح کرد: در گذشته سختی کار صیادان در گروه «ب» قرار گرفت ولی این مصوبه در دولت جدید لغو شد و در حال حاضر رابطه کارفرمایی و کارگری وجود ندارد در حالی‌ که حدود 500 نفر از صیادان براساس مصوبه گذشته با سن 50 سالگی بازنشسته شدند که پیگیر این موضوع هستیم.

وی بیان کرد: همچنین حق بیمه ماهی‌گیران براساس مصوبه دولت گذشته از 27 به 17 درصد کاهش یافت در صورتی‌که هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

مدیرکل شیلات مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بیش از 4 هزار ماهی‌گیر در قالب 54 شرکت تعاونی، از امروز تا 15 فروردین ماه سال آینده در دریای خزر مشغول به فعالیت هستند.

حسینعلی رستمی با بیان اینکه امسال وضعیت صید بهتر از سال‌ گذشته است، اضافه کرد: کارشناسان و صیادان خبره پیش‌بینی 5 هزار تن صید را امسال در دریای خزر دارند.

وی با اشاره به افزایش بازسازی ذخایر شیلاتی در سال‌های گذشته، یادآور شد: در این مدت تکثیر 65 میلیون قطعه بچه ماهی به روش نیمه مصنوعی و 13 میلیون قطعه از طریق طبیعی با روش شیل‌گذاری در رودخانه‌های استان صورت گرفت.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه امسال 65 میلیون قطعه بچه ماهی رهاسازی شد، افزود: همه این امور با مشارکت صیادان صورت می‌گیرد و به دنبال این هستیم از تمامی ظرفیت‌ها در زمینه بازسازی ذخایر شیلاتی بهره‌گیری کنیم.

این مسؤول تصریح کرد: طی مذاکرات انجام شده با سازمان تأمین اجتماعی قرار شد مصوبه سال 87 هیأت وزیران برای تمامی صیادان دریای خزر اجرایی شود و استانداران مازندران و گلستان به‌صورت جدی پیگیر هستند تا این اقدام محقق شود.

رستمی در مورد مشکل روابط کارفرمایی و کارگری و کاهش حق بیمه ماهیگیران، گفت: به دنبال این هستیم این مصوبه برای تمامی صیادان اجرایی شود.

به گزارش فارس، صیادان مازندران با توجه به کاهش صید ماهی در سال گذشته متضرر شدند ولی با این حال امسال با امید بیشتر راهی دریا شدند که امیدواریم تورهای آنان پر از ماهی باشد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید