مروارید سیاه روی سکوی رشد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

مروارید سیاه روی سکوی رشد /گ

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

مروارید سیاه روی سکوی رشد
بر اساس تقاضای بالایی که برای خاویار ایرانی وجود دارد میزان تولید آن افزایش پیدا کرده است به طوری که سال گذشته تولید خاویار پرورشی یک تن بوده که پیش بینی می‌شود امسال تولید با افزایش ۵۰ درصدی به مرز ۱.۵ تن برسد.

تخم ماهیان خاویاری و از گرانترین غذاهای جهان است. دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند. کرانه‌های شرقی دریای خزر بویژه سواحل بندر ترکمن (از خلیج حسنقلی تا میانکاله) مهم‌ترین محل صید ماهیان خاویاری است که به تنهایی نیمی از خاویار ایران در آنجا استحصال می‌شود. کشورمان سالانه در حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون بچه ماهی خاویاری از گونه قره برون را در دریا رها می‌سازد. پیش از این علی اکبر خدایی، دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در گفتگویی با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرده است که: "درآمد کل صادرات کشور در سال گذشته از حوزه آبزیان 300 میلیون دلار بوده است. از کل درآمد 300 میلیون دلاری آبزیان 700 هزار دلار مربوط به صادرات خاویار بوده و این در حالی است که در سال 73 سهم صادرات خاویار به تنهایی 70 میلیون دلار بوده است."

به گفته دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در انتهای سال گذشته ۴۰ کشور؛ مقصد خاویار ایران است. در همین راستا گمرک ایران گزارش داده است که: "ژاپن یکی از مشتریان خاویار ایرانی است همچنانکه در یازده ماهه سال جاری، نزدیک به سه کیلوگرم معادل دو هزار و 725 دلار خاویار ایرانی از مجاری رسمی ایران به کشور ژاپن صادر شده است. کشور آلمان یکی دیگر از وارد کننده‌های خاویار به ایران است. در یازده ماهه امسال 209 کیلوگرم خاویار، معادل 270 هزار و 269 دلار خاویار به این کشور صادر شده است. افغانستان از دیگر کشورهای مشتری خاویار ایرانی است. همچنین در این مدت 20 کیلوگرم خاویار ایرانی معادل 44 هزار و 966 دلار خاویار به این کشور صادر شده است."

این گزارش می افزاید: بر اساس تقاضای بالایی که برای خاویار ایرانی وجود دارد میزان تولید آن افزایش پیدا کرده است به طوری که سال گذشته تولید خاویار پرورشی یک تن بوده که پیش بینی می‌شود امسال تولید با افزایش 50 درصدی به مرز 1.5 تن برسد. ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر و پرورش آبزیان در این زمینه به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: "پرورش ماهی خاویاری یکی از ظرفیت های مقبول شیلات است، تولید خاویار دریایی طی سال های گذشته بالای 300 تن بوده که به سبب برداشت های بی رویه و آلودگی دریا، ذخایر به مرز نابودی رسیدند به طوریکه برداشت خاویار ظرف مدت پنج سال از دریا ممنوع بوده که در این صورت با برنامه ریزی های دقیق تولید 300 تن خاویار پرورشی امکان پذیر است. عمده صادرات خاویار به 6 کشور اروپایی و کره و امارات صورت می گیرد که میانگین قیمت هر کیلو خاویار در بازارهای هدف 2 هزار یورو است."

یادآور می شود: در سال 2007 میلادی سهمیه صید ماهی‌های خاویاری در کشورهای حوزه دریای خزر یک‌هزار و 71 تن اعلام شد. از این میزان 450 تن سهم ایران ، 286 تن سهم روسیه ، 182 تن سهم قزاقستان ، 90 تن سهم آذربایجان و 63 تن سهم ترکمنستان بود. ایران اجازه دارد 47 درصد از تولید خود را به بازارهای صادراتی عرضه کند. طبق این قانون کشور روسیه 4/26 درصد ، قزاقستان 5/14 درصد، آذربایجان 3/7 درصد و ترکمنستان 8/4 درصد از تولید خاویار و ماهی خاویاری خود را به بازارهای جهانی عرضه خواهد کرد.

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید