رشد «اشتغال» با آبزی پروری /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

رشد «اشتغال» با آبزی پروری /گ

چهار‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

رشد «اشتغال» با آبزی پروری

پرورش ماهی‌های خوراکی ضمن اینکه یک اقدام مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید در ایجاد اشتغال پایدار و تأمین سلامتی جامعه موثر است

یکی از مهمترین اقدامات در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و استفاده از آن در راستای افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال است که از جمله مهمترین محورهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری است.

پرورش ماهی‌های خوراکی و زینتی از جمله ظرفیت‌هایی است که شناسایی شده و به منصه ظهور درآمد تا بتواند ضمن ایجاد اشتغال در تأمین سلامت جامعه و افزایش سرانه مصرف ماهی نیز تأثیرگذار باشد.

البته در کنار پرورش ماهی‌های خوراکی، پرورش ماهی‌های زینتی که پیونددهنده زندگی آپارتمانی و طبیعت نیز باشد در استان همدان صورت گرفته است.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان تنها به آب‌های آزاد برای تأمین مواد پروتئینی تکیه کرد، گفت: یکی از اهداف شیلات شناسایی منابع آبی مستعد برای پرورش ماهی در استان همدان است.

علی دولو با اشاره به اینکه عمده تولیدات استان در حوزه خوراکی ماهی‌های کپور و قزل‌آلا است، اظهار کرد: در کشور نیز این دو گونه پرورش داده می‌شود که البته در برخی از مناطق، گونه‌های خاصی نیز در کنار این موارد پرورش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه برای شناسایی ظرفیت‌های آبزی‌‌پروری استان همدان و پاسخگویی به متقاضیان، مطالعات در خصوص شناسایی ماهیان بومی استان انجام شده است، تصریح کرد: آبزی‌پروری نوعی کشت‌های کم آب‌بر است که در شرایط محدودیت‌های منابع آبی می‌تواند راهگشا باشد

افزایش بهره‌وری از منابع آبی با آبزی‌پروری

این مسؤول با تأکید بر اینکه آبزی‌پروری باعث افزایش بهره‌برداری از منابع آبی موجود می‌شود، ادامه داد: برخی از منابع آبی استان به صورت یکبار مصرف بوده و بخشی نیز از استان خارج می‌شوند که با آبزی‌پروری می‌توان میزان بهره‌وری آب را افزایش داد.

وی با بیان اینکه این امر باعث افزایش تولید، ایجاد اشتغال و بستر مناسب برای تولید گونه‌های مختلف ماهی می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف گسترش این فعالیت‎ها افزایش سرانه مصرف ماهی برای تأمین سلامت عموم جامعه است.

دولو با اشاره به اینکه در ایران میزان سرانه مصرف ماهی کمتر از سایر کشورها است، گفت: از آنجا که در سال‌های اخیر در همه مناطق استان امکان پرورش ماهی فراهم شده و دسترسی مردم به ماهی آسان‌تر؛ در نتیجه سرانه مصرف مواد پروتئینی نسبت به گذشته افزایش یافته است.

وی با تأکید بر اینکه از چاه‌های کشاورزی برای پرورش ماهی در این بخش استفاده می‌شود، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته آب استحصال شده از چاه‌های کشاورزی یکبار مصرف بوده اما در حال حاضر با ایجاد استخرهای دومنظوره در مجاور چاه‌های کشاورزی ابتدا آب وارد این استخرها شده و سپس به مزرعه‌ها منتقل می‌شود.

مدیر شیلات همدان با بیان اینکه تولید ماهی، تنوع محصول در مزرعه کشاورزی، غنی کردن آب با فضولات ماهی‌ها به عنوان کود محلول و افزایش درآمد از جمله دستاوردهای پرورش ماهی با چاه‌های کشاورزی است، افزود: به ویژه اینکه از چاه فقط در فصل کشاورزی استفاده می‎شود و با پایان یافتن آن ماهی نیز به بازار ارائه می‌شود و آب اضافی نیز مصرف نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه با پرورش ماهی در مزرعه‌ها، کاهش هزینه‌های سربار و افزایش درآمد نیز داریم، تصریح کرد: با افزایش درآمدها، تولید پایدار و امنیت شغلی ایجاد می‌شود به طوری که اگر یکی از محصولات صدمه ببیند، محصول دیگری وجود دارد که هزینه‌ها را جبران کند.

دولو با بیان اینکه با پرورش ماهی در مزارع همه افراد به ماهی سالم و تازه با قیمت مناسب دسترسی پیدا می‌کنند، ادامه داد: در سال 92، 4 هزار و 884 تن، در سال 93، 4 هزار و 950 تن و در سال 94، 5 هزار و 27 تن ماهی کپور و قزل‌آلا در استان همدان تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه برای تولید ماهی در سال 93 و 94 بیشتر از میزان به دست آمده بود، خاطرنشان کرد: اما به دلیل بیماری که در کل کشور به وجود آمد، محدودیت‌هایی برای تولید ماهی در نظر گرفته شد تا بیماری از بین رفت.

مدیر شیلات استان همدان با بیان اینکه در سال 95 به دنبال تولید 5 هزار و 300 تن ماهی خوراکی در استان هستیم، گفت: یکی از ظرفیت‌های استان تولید بچه ماهی و نهاده‌های تولید ماهی است.

همدان 30 درصد نیاز تخم چشم زده ماهی را تولید می‌کند

وی با اشاره به اینکه همدان از بزرگترین مراکز تأمین تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا و بچه ماهی کشور است، اظهار کرد: استان همدان 30 درصد نیاز کشور در این بخش را تأمین می‌کند و برنامه‎ریزی شده تا این میزان به 40 درصد افزایش یابد.

دولو با بیان اینکه همدان یکی از قطب‌های کمی، کیفی و قیمتی این محصولات در بازار کشور است، افزود: در استان بیش از 100 میلیون تخم چشم‌زده تولید می‌شود و در این بین مراکز واسطی وجود دارد که این تخم‌ها را گرفته و به بچه ماهی بدل شده است، طی سال گذشته نیز 45 میلیون بچه ماهی تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه این واحد تولید تخم چشم زده در سال‌های اخیر توسعه یافته و برای آن سرمایه‌گذار جدید جذب شده است، تصریح کرد: این واحد تولیدی به عنوان یکی از مراکز ملی و استراتژیک کشور مطرح است.

پرورش ماهی، بستری برای ایجاد اشتغال

مدیر شیلات استان همدان با بیان اینکه تولیدات در کارگاه‌های خانگی و بزرگ انجام می‌شود، گفت: ایجاد اشتغال خانگی به وسیله بستر تولید ماهی، یکی از اقدامات موثر در راه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با اشاره به اینکه در بخش‌های بلااستفاده منازل را می‌توان به عنوان واحد تولیدی استفاده کرد، اظهار کرد: با این رویداد افراد در محل زندگی خود به کسب درآمد نیز می‌پردازند.

دولو با بیان اینکه تولید ماهی برای بانوان بسترهای اشتغالزایی مناسبی را فراهم کرده، افزود: بانوان هم در محل زندگی خود حضور دارند و هم می‌توانند درآمد مناسبی داشته باشند که در سه سال اخیر با رشد مناسبی نیز رو‌به‌رو شده است.

وی با تأکید بر اینکه تعداد واحدهای آبزی‌پروری در سال 94، 705 واحد بوده، بیان کرد: در سال 93، 611 واحد و در سال 92، 580 واحد بوده است که در استخرهای پرورش ماهی و مزارع تولید ماهی، مستقر بوده‌اند.

مدیر شیلات استان همدان با بیان اینکه عمده مزارع تولید ماهی در شهرستان نهاوند به دلیل وجود سراب‌ها و آب‌های سطحی متمرکز است، تأکید کرد: یک بخش دیگر از تولیدات در استخرهای دومنظوره بوده که در سراسر استان پراکنده هستند.

وی با بیان اینکه دوره‌های آموزشی به دو بخش تقسیم می‌شود، ادامه داد: یک بخش آن شامل افزایش مصرف ماهی و دوم توسعه پرورش ماهی و آبزی‌پروری است.

دولو با اشاره به اینکه استان‌های داخلی کشور با پخت و طبخ ماهی آشنا نبودند و ذائقه‌ها به آن عادت نکرده است، خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته کلاس‌های آموزشی بدون محدودیت سنی و سطح تحصیلات برای طبخ ماهی برای بانوان با حضور مربیان کشوری برگزار شده است.

وی با بیان اینکه تربیت مربی آشپزی نیز در استان صورت گرفت، گفت: در سطح شهرستان‌ها کلاس‌های آموزشی برای بانوان برگزار شد و چندین غذا با طعم و شیوه‌های مختلف با محوریت ماهی آموزش داده می‌شود.

مدیر شیلات استان همدان با تأکید بر اینکه آموزش‌ها به صورت رایگان برای تولیدکنندگان و جذب سرمایه‌گذاران برگزار می‌شود، بیان کرد: در سال جاری آموزش پرورش ماهیان آبزی برای 4 هزار و 200 نفر پیش بینی شده که 3 هزار نفر در بخش طبخ ماهی و یک‌هزار و 200 نفر در بخش پروش ماهیان زینتی دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه این دوره‌های آموزشی بر افزایش سرانه مصرف ماهی در استان تأثیر مثبت بر جای گذاشت، اظهار کرد: در گذشته سرانه مصرف ماهی در استان برای هر نفر نیم کیلوگرم در سال بوده که امروز افزایش یافته و به هفت کیلوگرم رسیده است

افزایش سرانه مصرف ماهی در همدان به 7 کیلوگرم

دولو با بیان اینکه در سال 92 سرانه مصرف ماهی پنج کیلوگرم بوده و در حال حاضر به هفت کیلوگرم رسیده است، افزود: متوسط مصرف سرانه ماهی در کشور حدود 10 کیلوگرم و متوسط جهانی آن 19 کیلوگرم است.

وی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون پرورش ماهی در استان دنبال می‎شود، ادامه داد: از آنجا که با محدود منابع آبی و زمینی مواجه هستیم، مکانیزاسیون به کمک ما آمده تا به جای توسعه افقی به افزایش تولید در واحد سطح بپردازیم.

این مسؤول با اشاره به اینکه بیمه آبزیان در گذشته وجود نداشت که بالاخره انجام شد، خاطرنشان کرد: یکی از تقاضای تولیدکنندگان آبزی بیمه کردن محصولات بوده تا با امنیت خاطر بیشتری به تولید بپردازند.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی، تولیدات آبزیان را تحت پوشش قرار می‌دهند، گفت: تولیدکنندگان به محض آغاز فعالیت با اخذ گواهی لازم از دامپزشکی و بهداشت می‌توانند نسبت به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید