دست تولید کنندگان مازندرانی زیر تیغ ماهیان پرورشی مازاد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دست تولید کنندگان مازندرانی زیر تیغ ماهیان پرورشی مازاد /گ

یک‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

دست تولید کنندگان مازندرانی زیر تیغ ماهیان پرورشی مازاد

وجود موانع برای صادرات آبزیان پرورشی بویژه ماهیان گرمابی در مازندران سبب شده است تا این بخش با انباشت مازاد تولید مواجه شود

آبزی پروران مازندران این روزها در هر نشستی که برگزار می شود از تولید مازاد و نبود صادرات به عنوان مهم ترین مشکل خود یاد می کنند ، مشکلی به گفته آنان در صورتی که رفع نشود بزودی همه را زمنیگیر خواهد شد.
به گفته جمعی از پرورش دهندگان آبزی در مازندران ، تا پیش از این بخشی از تولید آنان به کشور عراق صادر می شد که در حال حاضر کم شده است و این وضعیت مشکلات آنان را دوچندان کرده است .
حوزه شیلات در استان های شمالی از جمله مازندران یکی از مهم ترین حوزه های اقتصادی است که بخشی از امنیت غذایی جامعه را هم تامین می کند.

بر اساس آمارهای رسمی ، سالانه در سه هزار واحد پرورش آبزی در مازندران 54 هزار تن انواع ماهیان گرم آبی تولید می شود .
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران روز یکشنبه در نشست بررسی مشکلات آبزی پروری در محل سالن اتاق بازرگانی استان در ساری از مسئولان خواست تا با رفع موانع صادراتی و افزایش سرانه مصرف ، مشکلات تولید کنندگان را حل کنند.
' صفدر نوازنده ' گفت : هم اکنون 80 درصد تولید آبزیان استان ماهیان گرم آبی است و تاکنون عراق مهم ترین بازار عرضه ماهیان مازاد برمصرف استان بوده است که امسال در صادرات آن با مشکل مواجه شده ایم .
وی صادرات ماهیان گرم آبی سال گذشته مازندران حدود 9 هزار تن به ارزش 400 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : پارسال یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی با هدف پرورش ماهی گرم آبی به عراق صادر شد که این امر ، صادرات ماهی را به آن کشور با مشکل مواجه کرده است.
رئیس هیات مدیره شرکت تعاونی تولید کنندگان ماهیان گرم آبی مازندران گفت : البته مشکلات داخلی عراق ، عرضه ماهی به بازار این کشور را نیز امسال سخت تر کرده است.
وی کشورهای حاشیه دریای خزر بویژه روسیه را بازار مناسب برای صادرات آبزیان مازندران دانست و اظهار داشت : پرورش دهندگان ، ماهی مرغوب و کیفی را بر اساس ضوابط و مقررات فنی و بهداشتی تولید می کنند که قابلیت صادراتی دارد.
نوازنده از اتاق بازرگانی ، اداره کل صنعت معدن و تجارت ، سازمان جهاد کشاورزی و ادارات کل شیلات و دامپزشکی مازندران خواست زمینه صادرات ماهیان مازاد بر مصرف استان را فراهم کنند تا جلوی ضرر و زیان تولید کنندگان گرفته شود.
** واسطه ، بلای جان تولید
وی همچنین بر لزوم افزایش سرانه مصرف ماهی در مازندران تاکید کرد و گفت : امروز به دلیل وجود واسطه ها ، عرضه ماهی گرم آبی با قیمت بالا صورت می گیرد که سود ناشی از آن به جیب تولید کنندگان نمی رود.
نوازنده دسترسی مصرف کنندگان به ماهی در شهرهای مازندران را سخت دانست و افزود : دولت همانند حل مشکل مرغ مازاد بر مصرف استان ، به کمک تولیدکنندگان ماهیان گرم آبی بیاید.
وی ارزش غذایی ماهی را چندین برابر مرغ دانست و بیان داشت : تخصیص سهمیه ماهی برای کارکنان با خرید مستقیم از تولید کنندگان با قیمت مناسب ، یکی از راههای حمایتی است.
** حمایت تمام قد دامپزشکی از صادرات آبزیان
مدیرکل دامپزشکی مازندران نیز در این جلسه حمایت این اداره کل را در نمونه برداری و منطبق کردن موارد بهداشتی آبزیان برای صادرات اعلام کرد و گفت : دامپزشکی در صدور مجوز عرضه ماهی در مکان های منطبق با مقررات همکاری همه جانبه می کند.
دکتر حسین رضوانی افزود : با توجه به بالا بودن سرانه مصرف آبزیان در کشورهای حاشیه دریای خزر ، بویژه روسیه ، ماهیان مازاد بر مصرف مازندران می تواند با رعایت موازین بهداشتی و بر اساس مقررات بهداشتی به کشورهای هدف صادر شود.
وی مصرف سرانه ماهی درمازندران را 13 کیلو گرم اعلام کرد و گفت : به نظر می رسد اگر دسترسی با قیمت مناسب ماهی فراهم شود ، مردم به مصرف این مواد غذایی بیشتر گرایش یابند .
رضوانی پیشنهاد کرد که مدیران دستگاههای اجرایی از محل اعتبار رفاه کارکنان نسبت به خرید مستقیم ماهی با قیمت مناسب اقدام کنند و از این طریق به کمک پرورش دهندگان ماهیان گرم آبی بشتابند.
بر اساس آمار شیلات ایران ، سرانه مصرف ماهی در کشور 10 کیلو گرم است . مازندران با 13 کیلوگرم از استان هایی است که بیشترین میزان ماهی را مصرف می کند.
سالانه حدود 75 هزار تن آنواع آبزیان در مازندران تولید می شود.
سه هزارو 330 واحد پرورش آبزیان در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد 276 واحد مربوط به پرورش ماهیان سردآبی و 14 واحد هم ماهیان خاویاری است و بیش از سه هزار واحد دیگر در زمینه تولید ماهیان گرم آبی فعالیت دارند .
سفید، کپور، آزاد ( فیتیباک ) انواع قزل آلا از گونه های ماهیان گرم آبی و سرد آبی استان مازندران است.
سالانه به طور متوسط هفت هزار تن انواع ماهی استخوانی ( کفال، سفید و کپور ) توسط چهار هزار و 200 ماهیگر از آب های دریای خزر در استان مازندران صید می شود.
حدود 800 قطعه آببندان با مساحت 17 هزار هکتار و ظرفیت حدود 350 میلیون متر مکعب آب در استان مازندران وجود دارد که هرساله علاوه بر تامین آب کشاورزی ، انواع ماهی کپور ، آزاد ، سفید و فیتفاک در آنها تولید و به بازار داخلی و خارجی عرضه می شود

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید