احیای گرگوربافی در هندیجان نیازمند شناسایی افراد علاقمند است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

احیای گرگوربافی در هندیجان نیازمند شناسایی افراد علاقمند است /گ

چهار‌شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

احیای گرگوربافی در هندیجان نیازمند شناسایی افراد علاقمند است

گرگور بافی به عنوان یکی از صنایع دستی کاربردی در حوزه صید و صیادی در چند سال اخیر در هندیجان به دلیل سختی کار و کمبود افراد علاقمند کمرنگ شده و احیای کارگاهی آن نیازمند شناسایی و حمایت از علاقمندان واقعی این صنعت است.

گرگور به قفس‌های ماهیگیری ساخته شده از سیم های فلزی گالوانیزه گفته می‌شود که با بند(طناب)، آن را به ته دریا می‌فرستند و ماهی‌های درشت از یک دریچه وارد آن شده و بدین ترتیب به دام می افتند.
گرگور جزو ابزارهای صید تله‌ای محسوب شده و دارای ساختمانی بسیار ساده و به صورت نیم کروی است. گرگور از سه جزء مجزا شامل بدنه (گنبدی شکل)، کف (دایره‌ای شکل) و دریچه ورودی (شکل مخروطی ناقص) تشکیل شده است.

این ابزار صید برای به دام انداختن گروه زیادی از ماهیان کف زی، سخت‌پوستان و بعضی از نرم‌تنان قابل استفاده است و تنها با داشتن اندک تجربه‌ای می‌توان از آن برای صید استفاده کرد.
گرگور از گذشته های دور وسیله ای مناسب برای صیادی محسوب شده و با وجود ادوات جدید صیادی مانند تورهای ترال که به دلیل آسیب رساندن به صیدگاه ها مخرب شناخته می شوند، گرگور در طول سال توسط لنج ها و قایق های برای صید آبزیان در شهرهای ساحلی جنوبی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.
در گذشته بندرنشینان گرگور را از ترکه های خرما و چوب درخت گز می ساختند ولی با ورود مفتول های نازک فلزی به بازار صنعتگران مفتول های یاد شده را جایگزین مواد اولیه پیشین کردند. صنعتگران این رشته با دقت و حوصله فراوان سیم های مفتولی را به هم بافته تا وسیله ای برای صید فراهم شود.
عمده مراحل ساخت گرگور توسط دست انجام می شود و تنها ابزاری که در طول مراحل ساخت مورد استفاده قرار می گیرد نوعی سیم چین است.
رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای هندیجان می گوید: در بهمن ماه 94 نخستین دوره آموزشی گرگور بافی کشور در هندیجان با حضور 30 هنرجو برگزار شد.
علی قنواتی اظهار داشت: از سال 94 تا کنون 126 نفر در این شهرستان با طی 17 هزار و 145 نفر ساعت دوره آموزشی گرگور بافی را در هندیجان طی کرده اند و همچنان این دوره برای متقاضیان برگزار می شود.
وی ورود این افراد به بازار کار را نیازمند حمایت دانست و افزود: اعطای تسهیلات از محل صندوق کارآفرینی امید به صورت گروهی به متقاضیان موجب گردیده که این افراد تمایلی به دریافت این تسهیلات نداشته باشند و به دنبال دریافت وام به صورت انفرادی باشند.
وی ادامه داد: هندیجان به طور متوسط سالانه نیازمند دو تا سه هزار گرگور است که این نیاز در حال حاضر به دلیل وجود نداشتن کارگاه تولید گرگور در هندیجان از استان بوشهر تامین می شود.
مدیر اداره شیلات و آبزی پروری هندیجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افرادی که قبلا در این شهرستان به حرفه ی گرگور بافی مشغول بودند مهاجرت کرده و در حال حاضر تعداد انگشت شماری و آن هم به صورت بسیار محدود و تنها برای مصارف شخصی خود اقدام به ساخت گرگور می نمایند و نیاز اصلی شهرستان از استان بوشهر تامین می گردد.
فلامرز مزارعی افزود: شناورهای صیادی به خصوص قایق های با مجوز گرگور در این شهرستان فعال می باشند و در هر سفر دریایی بین 100 تا 500 گرگور را می توانند با خود به دریا ببرند اما استفاده از اینگونه صید به دلیل سختی های کار مانند از بین رفتن گرگورها با ترال،سرقت و خرابی در بین شناورها کاهش یافته است.
سرپرست صندوق کارآفرینی امید هندیجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پارسال مبلغ 500 میلیون ریال به 5 نفر(هر نفر 100 میلیون ریال) در قالب تسهیلات اشتغال زایی کارگاهی به افرادی که دوره آموزش گرگور بافی را گذرانده بودند اعطا گردید.
مهدی عبادی افزود: عمده درخواست افراد برای دریافت این تسهیلات به صورت انفرادی بود که این نوع پرداخت برای صندق امکان نداشته و صرفا به صورت کارگاهی امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد بنابراین بخشی از درخواست دریافت وام انصراف و بخشی نیز پرونده خود را تکمیل نکرده اند.
وی گفت: امسال نیز چنانچه این تسهیلات در قالب اعتبارات روستایی قرار داشته باشد متقاضیان می توانند پس از ثبت نام در سامانه کارا از این صندوق و سه بانک دیگر اقدام به درخواست تسهیلات برای گرگور بافی نمایند.
مدیرعامل تعاونی صیادی ملوانان هندیجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حرفه گرگور بافی کار سختی است که هر کسی از عهده آن بر نمی آید و همین سختی کار موجب شده تا علاقه ی افراد برای ورود به این حرفه بسیار کم باشد.
نصراله همایونی افزود: حدود 160 لنج و 400 قایق صیادی مجاز در این شهرستان وجود دارد که به دلیل نبود کارگاه گرگوربافی برای تامین گرگور مورد نیاز خود با تحمل هزینه ها بار و طی مسافت زیاد به استان بوشهر رفته و از آنجا خرید می کنند.
وی افزود: یادگیری فن گرگور بافی و ایجاد این کارگاه ها در شهرستان موجب استقبال لنج داران و احیا این صنعت در هندیجان خواهد شد.
یکی از صیادان هندیجان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گرگور بافی حرفه ای با درآمد مناسب است و قیمت آن بستگی به تعداد دور برای بافت آن داشته و که اگر فردی این حرفه را به خوبی بلد باشد می تواند روزانه تا 10 گرگور و به ازای هر گرگور حداقل 15 هزار تومان سود داشته باشد.
یوسف اعتلایی افزود: گرگور بافی هنر کار با انگشتان است و شغلی سخت و طاقت فرساست که متاسفانه دیگر در این شهرستان در سطح کارگاهی و انبوه انجام نمی شود و صیادان مجبورند آن را از استان های همجوار تامین کنند.
شهرستان هندیجان با 95 کیلومتر مرز آبی در جنوب خوزستان قرار گرفته و با سهم 37 درصدی از مجموع صید استان یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی خوزستان است.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید