گنداب های شهری سهم خلیج فارس از توسعه /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

گنداب های شهری سهم خلیج فارس از توسعه /گ

شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

گنداب های شهری سهم خلیج فارس از توسعه

عدم توسعه و تامین زیر ساخت های مناسب جهت تصفیه آب فاضلاب شهری باعث شده تا آب های آلوده به خلیج فارس سرازیر شود که علاوه بر ایجاد خطراتی برای آبزیان، موجب بروز بیماری برای شهروندان می شود

ورود پساب های فاضلابی به درون آب های خلیج فارس از جمله مواردی است که این روزها به معضلی عظیم برای شهروندان و دوستداران محیط زیست تبدیل شده است، با توجه به اینکه دریا به عنوان یکی از منابع غذایی به شمار می آید، توجه به سلامت آب و سواحل آن بسیار اهمیت دارد.

با توجه به اینکه استان هرمزگان دارای ۱۲۰۰ کیلومتر مرزدریایی استان است، امروزه این سواحل طعم تلخ فاضلاب های شهری و صنعتی را می چشند، عدم توسعه زیر ساخت های شهری در واقع اصلی ترین ورود کانال هایی است که از خورهای شهرهای بندرعباس به دریا می ریزند.

وضعیت آلودگی سواحل خلیج فارس و انباشت زباله هایی که در اطراف آن قرار دارند، موضوعی است که علاوه بر ایجاد مشکلات پوستی و موجب بروز بیماری های ناشی از تغذیه از آبزیان دریایی می شود.




تخلیه زباله ها در سواحل خلیج فارس

تخلیه زباله های صنعتی، کشاورزی به همراه سایر آلودگی هایی از جمله روغن های سوخته قایق ها، لاستیک های فرسوده، و آب خروجی از صنایع نیز عواملی هستند، با ورود به خلیج فارس، زمینه ایجاد سموم و انواع میکروب ها در محیط سواحل خواهد شد.

جنگل های حرا، زیستگاه های ساحلی و مجتمع های مرجانی از این آلودگی ها علاوه بر نابودی خلیج فارس می تواند آسیب های زیستی فراوانی را بر زیستگاه های جانوری و دریایی به وجود آورد.

آمارها نشان می دهد سالانه میلیون ها تن فاضلاب شهری باعث شده تا دریای خلیج فارس به محیطی غیر قابل زیست برای آبزیان تبدیل شود، به طوری که میزان مواد مغذی آب خلیج فارس و پلانکتون هایی که در دریا هستند افزایش یافته و تعادل دریا به هم می ریزد.




جاری شدن فاضلاب تصفیه نشده در خلیج فارس

اجرای طرح اگوی شهری یکی از راه هایی که به وسیله آن تمام فاضلاب های شهری به یک انشعاب وصل می شوند و پس از آنجا تصفیه می شدند، در واقع اصلی ترین مزیت این طرح آلوده نشدن منابع آب های زیرزمینی بود.

اجرایی نشدن طرح اگوی شهری در مناطق حاشیه نشین بندرعباس باعث شده تا فاضلاب این مناطق بدون طی کردن مراحل تصفیه وارد دریای خلیج فارس شود، که این مناطق نیز حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد فاضلاب شهری را در بردارند.




خورهایی که در محلات مختلف بندعباس به ویژه نقاط مرکزی شهر که در فاصله اندکی از سواحل قرار دارند، از دیگر مکان هایی است، که به دلیل قرار گرفتن در نقطه مرکزی آبراهه ها فاضلاب های شهری پس از ورود به آن ها به دریا سرازیر می شوند.

ورود آلاینده ها در دریا که به عنوان یکی از زنجیره های غذایی است، موجب از بین رفتن گونه های نایاب، مهاجرت آبزیان و پرندگان همچنین مرگ برخی از گونه های خرچنگ می شود، بنابراین حفاظت از محیط زیست امری جدی است.

منبع : هرمز

دیدگاه خود را بیان کنید