«از شایعه تا واقعیت» آلودگی ماهیان قزل آلای پرورشی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

«از شایعه تا واقعیت» آلودگی ماهیان قزل آلای پرورشی /گ

دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

«از شایعه تا واقعیت» آلودگی ماهیان قزل آلای پرورشی
رنگدانه ایی که در جیره این آبزیان به کار برده می شود جزء رنگدانه های طبیعی موجود در فلفل، گوجه فرنگی و سایر ریز مغذی های دریایی بوده و این رنگدانه های طبیعی خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، نه تنها مضر نیست، بلکه به واسطه ویژگی آنتی اکسیدانی، خاصیت ضد سرطانی هم دارد

کاوه وکیلی – اظهارنظرهای غیر کارشناسی که این روزها در فضای مجازی قوت گرفته، سبب رواج شایعه های واهی و بی پایه و اساسی نسبت به آلودگی انواعی از ماهیان قزل آلای پرورشی شده و این روزها دست به دست می چرخد و موجبات نگرانی بسیاری از هموطنان عزیزمان را فراهم کرده است. به همین بهانه بر آن شدیم تا در خصوص پاره ایی از نکات فنی مربوطه شفاف سازی نموده تا افکار عمومی از کیفیت و نحوه تغذیه ماهیان مذکور مطلع گردند.

ماهی قزل الا موجودی خونسرد است؛ شاخصی برای آب های پاک و عاری از آلودگی بوده و غالبا در آبهایی با اکسیژن فراوان و کیفیت نزدیک به آبهای معدنی و پاک قابلیت زیست و پرورش دارد و جزء حساس ترین موجودات پرورشی دنیا به حساب می آید.

بر همین اساس تمامی مواد اولیه به کار رفته در تغذیه این ماهی از موجودات ریز دریایی و ترکیبات طبیعی بوده و به واسطه سیستم گوارشی و متابولیسمی حساسی که داراست، تنها یک سری از آنزیم های خاص مختص آبزیان را داشته و عملا توانایی هضم و جذب هیچ ترکیب سنتیک شیمیایی را نه تنها دارا نبوده، حتی قابلیت هضم پروتیین های جانوری خونگرم را هم ندارد. وجود هر کدام از این ترکیبات در جیره غذایی جانور عملا منجر به از کار افتادگی کبد و سیستم متابولیسم آن شده و ماهی قبل از مصرف این ترکیبات تلف می شود.

پس با توجه به سیستم حساس فیزیولوژیک، نظارت های دوره ایی منظم، مدون و سنگین سازمان دامپزشکی، شیلات، کنترل بهداشت و کیفیت گوشت، این موجودات عملا فاقد هرگونه ترکیبات غیر متعارف بوده و شایعات بیشتر ناشی از نداشتن علم فنی و اصولی اشاعه دهندگان است، همچنین می توان عمل این افراد را در راستای بر هم زدن امنیت غذایی در سطح جامعه تلقی نمود.

اما رنگدانه ایی که در جیره این آبزیان به کار برده می شود جزء رنگدانه های طبیعی موجود در فلفل، گوجه فرنگی و سایر ریز مغذی های دریایی بوده و این رنگدانه های طبیعی خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، نه تنها مضر نیست، بلکه به واسطه ویژگی آنتی اکسیدانی، خاصیت ضد سرطانی هم دارد. در کنار آن امگا ۳ و امگا ۶ موجود، میزان کیفیت و سطح سلامت این پروتیین را بالا برده و امنیت بهداشتی و سلامت غذایی جامعه را دو چندان می کند.

لازم به ذکر است، سازمان شیلات کشور که زیر شاخه ای از وزارت جهاد کشاورزی می باشد، قزل آلای رنگدانه دار را تحت عنوان “قزل سالمون” ثبت کرده و عملا هیچ نوع تقلب بهداشتی صورت نگرفته است.

همچنین این نوع آبزی با چنین کیفیتی تنها مختص کشورمان نبوده، بلکه در سراسر دنیا با این مشخصه در بازار شناسایی شده و به واسطه خواصی که ذکر شد دارای قیمت بالاتری هم می باشد. به شکلی که سالانه درخواست های زیاد اروپایی جهت خرید این نوع ماهی از ایران صورت می گیرد.

حال باید پرسید، کیفیت بهداشت و سلامت این آبزی که با نظارت های دقیقی تولید می گردد، با چه هدف و نیتی مورد حمله و تخریب بی پایه و اساس قرار گرفته، یا فقط در جهت از بین بردن امنیت غذایی جامعه و بهداشت روان و سلامت صورت پذیرفته است که قابل پیگرد از سوی مراجع ذیصلاح کشور است

منبع : عصر گیلان

دیدگاه خود را بیان کنید