گُمیشان در مسیر توسعه پایدار /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

گُمیشان در مسیر توسعه پایدار /گ

چهار‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

گُمیشان در مسیر توسعه پایدار

شهرستان گُمیشان در شمال غرب گلستان با وجود ظرفیت های بکر درحوزه گردشگری، آبزی پروری، ساحلی بودن و صنایع دستی قوم ترکمن برای پیشرفت هنوز تا رسیدن به توسعه پایدار و رفع محرومیت راه طولانی درپیش دارد.

این شهرستان با حدود 80 هزار نفر جمعیت در فاصله 59کیلومتری گرگان واقع بوده و زمینه های توسعه را با توجه به فرصت ها و برنامه هایی همچون بندرسبز گردشگری، پرورش میگو، گذر دیوار تاریخی گرگان و اراضی زراعی زیر کشت محصولات مختلف دارد.
وسعت گمیشان یکهزار و 285کیلومترمربع معادل 6.3 درصد مساحت گلستان است، این شهرستان مرزی سال 1388 از بندرترکمن منفک شد، اما هنوز زیرساخت های لازم برای ارتقای شاخص های زندگی ساکنان آن به طور کامل فراهم نشده است.
کمبود امکانات و زیر ساخت ها باعث شد که به تازگی گمیشان جزو 31 شهرستان پایلوت توسعه پایدار در کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی معرفی شود و تا ضرورت شتاب در توسعه آن افزایش یابد.

فرماندار گمیشان در این پیوند گفت: پایلوت قرار گرفتن این شهرستان مرزی برای پیشرفت، بسترساز توسعه پایدار، اشتغال و کارآفرینی و ارتقای شاخص های زنگی مردم این خطه است.
امیر شیر توماج اظهارکرد: طبق اعلام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم اینک نرخ بیکاری درگمیشان 19.6درصد بوده که بالاترین رقم در استان (11.6درصد) است.
وی دسترسی نداشتن به جاده ارتباطی مناسب را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: طول جاده اصلی گمیشان - بندرترکمن 20 کیلومتر بوده که لازم است برای ارتقای زیرساخت های این مسیر دستگاه های مرتبط استانی اقدام موثری را انجام دهند.
به گفته وی؛ هر 20 ساعت حدود پنج هزار و500 خودرو از این جاده تردد دارند که تامین زیرساخت ها، بهسازی و رفع نقاط خطر آن ضروری است.
وی؛ نبود مرکز درمانی و بیمارستان و مجبور بودن خانواده ها برای انتقال بیماران خود به شهرستان های اطراف را از دیگر مشکلات بیان کرد و افزود: با کمک خیرین زمین ساخت بیمارستان 98 تختخوابی در شهرستان واگذار و آماده آغاز عملیات اجرایی است.
فرماندار گمیشان با یادآوری ظرفیت های حوزه کشاورزی شهرستان نیز اظهار کرد: اکنون 68 هزار هکتار زمین زراعی (بویژه جو، گندم و کلزا) و 35 هزار هکتار مرتع در این شهرستان وجود دارد.
وی با تاکید بر ضرورت زهکشی اراضی زراعی شهرستان افزود: اجرای طرح زهکشی در بخشی از اراضی گمیشان باعث افزایش راندمان تولید از 500کیلوگرم به 3.5 تن محصول در هر هکتار شده است.
به گزارش ایرنا اجرای طرح زهکشی اراضی در 10 هزار هکتار از اراضی زراعی گمیشان و بندرترکمن از سال گذشته آغاز شد.
به گفته وی؛ این طرح که در دولت تدبیر و امید به اجرا آمد، اقتصاد ساکنان منطقه را متحول می کند.
وی به ظرفیت های همجواری با دریای خزر و پرورش میگو نیز اشاره کرد و گفت: برای توسعه زیرساخت های پرورش میگو نیاز است که کانال احداثی انتقال آب دریای خزر با شتاب بیشتری به بهره برداری برسد.
توماج اضافه کرد: در صورت مشارکت سرمایه گذار بخش خصوصی پرورش ماهیان خاویاری نیز ظرفیت خوبی برای توسعه شهرستان است.
وی؛ شهرک صنعتی گمیشان، دیوار دفاعی گرگان به عنوان جاذبه گردشگری و تاریخی، ساحل شنی و اجرای بندر سبز خواجه نفس را از ظرفیت های بکر برای توسعه گردشگری و رونق اقتصاد ساکنان آن برشمرد.
به گزارش ایرنا استاندار قبلی گلستان پیش از این در خصوص بندر خواجه نفس گفته بود که سازمان بنادر کشور با توجیه عقب نشینی آب دریا و نداشتن صرفه اقتصادی با احداث بندر آبی خواجه نفس مخالفت ،اما با راه اندازی بندر سبز خزری در منطقه گُمیشان به عنوان پایگاهی برای صادرات و واردات کالا به گلستان موافقت کرده است.
به گفته وی؛ مطالعات اولیه برای راه اندازی این بندر به پایان رسیده و زمین برای احداث سازه های مورد نیاز آماده واگذاری به بخش خصوصی است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز با تائید ابلاغ گمیشان به عنوان شهرستان پایلوت استان برای رفع محرومیت گفت: این اقدام دولت زمینه را برای رفع سریع تر محرومیت از گمیشان فراهم کرد.
محمود ربیعی؛ میگو و ماهیان خاویاری را برند اقتصاد استان گلستان برشمرد و گفت: برای رفع محرومیت از گمیشان و اجرای طرح های توسعه ای در این شهرستان همه دستگاه ها باید پای کار بیایند.
مدیرکل شیلات گلستان نیز گسترش پرورش میگو را از ظرفیت های توسعه گمیشان بیان کرد و گفت: مجتمع تولید میگوی گمیشان هم اینک مهمترین مرکز تولید این آبزی در شمال کشور است که در طراحی نهایی با سطح 28 هزار هکتار، نیاز داخلی به میگو را به طور کامل تامین و خواهد توانست به یکی از مراکز اصلی صادرات این گونه به خارج از کشور تبدیل شود.
سیدجواد قدس علوی اظهارکرد: این مجتمع از بخش های مختلفی از جمله سامانه آبگیری، سیستم عمل آوری آب، سیستم هوادهی و گرمایش سالن، سالن پرورش لارو، سالن مولد سازی و سالن تولید غذای زنده تشکیل شده و از مجهزترین کارگاه های تولید و تکثیر بچه میگو در کشور است.
وی گفت: 80 درصد میگوی تولیدی گلستان به خارج از کشور صادر می شود که پیش بینی شیلات از طرح پرورش این آبزی در افق چشم انداز 1404 تولید 17 هزار و 250 تن میگو، ارز آوری 100 میلیون دلاری و اشتغال زایی 8 هزار و 500 نفر است.
وی اضافه کرد: نگاه شیلات گلستان به پرورش میگو؛ تکمیل همه فرایندها و زنجیره کامل تولید آن در استان است تا از نیاز به استانهای دیگر در مراحل گوناگون مانند تامین بچه میگو، خوراک میگو و مانند آن بی نیاز شده و تمام مراحل پرورش در استان انجام گیرد.
به گزارش ایرنا از لحاظ اقلیمی شهرستان گمیشان به دلیل نزدیکی به دریا در تابستان آب و هوای گرم و مرطوب و در فصل زمستان دارای آب و هوای سرد و ملایم است.
این شهرستان مرزی از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به بندرترکمن، از شرق به آق قلا و از غرب به دریای خزر منتهی می‌شود.
تامین معاش ساکنان گمیشان بیشتر از طریق کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و ماهیگیری است و توسعه طرح ها در این بخش ها و نیز ایجاد فرصت های اشتغال بیشتر در حوزه شهرک های صنعتی، گردشگری و کشاورزی به کاهش نرخ بیکاری در این شهرستان کمک خواهد کرد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید