دریابست؛ طرح بدون کارشناسی شیلات و سکوت استاندار و فرماندار بوشهر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دریابست؛ طرح بدون کارشناسی شیلات و سکوت استاندار و فرماندار بوشهر /گ

یک‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

دریابست؛ طرح بدون کارشناسی شیلات و سکوت استاندار و فرماندار بوشهر

لذا گیریم که طرح دریابست شیلات استان کارشناسی و مطالعه شده باشد، نتیجه‌اش مانند حکایت زنی است که رشته‌های ریسیده‌ خود را مجدداً پنبه می‌کرد!

عبدالرسول غریبی- فعال صیادی

برابر با ابلاغ شیلات ایران و جلسات سنتی و تشریفاتی معاونت صید استان بوشهر تحت عنوان کمیته مدیریت صید با تعاونی‌های صیادی که متأسفانه چه در گذشته و حال هیچ‌گونه توجهی به نظرات تعاونی‌ها نشده، مقرر گردیده از 10 تیر ماه برابر با سال‌های گذشته طرح موسوم به دریابست و ممنوعیت صید شناورهای صیادی در صیدگاه‌های استان اجرایی شود.

جای بسی تعجب است اجرای طرحی مهم که تأثیرات تعیین‌کننده‌ بر بازار آبزی استان و اقتصاد و معاش صیادان به‌ویژه شهر بوشهر دارد، مدیران عالی استان نظیر جناب استاندار و فرماندار بوشهر تاکنون از شیلات نتایج کارشناسی دریابست در چندساله‌ گذشته و یا طرح مطالعه و کارشناسی اجرای این طرح را از مسئولین شیلات استان نخواسته و چشم‌بسته مطیع نظرات سلیقه‌ای و غیرکارشناسی شیلات گردیده و با اجرای دریابست موافقت می‌کنند و هیچ اهمیتی به نارضایتی و اعتراض جامعه صیادان نمی‌دهند.

در این رابطه برای جامعه صیادی استان سؤالات اساسی مطرح است که انتظار می رود در عرصه اجرایی مدیران عالی و مدعی تدبیر پاسخی قانع‌کننده ارائه نمایند.

الف: شیلات استان چندین سال است آمرانه دریابست را بدون بررسی و مطالعه کارشناسی اجرایی می‌کند تا از رهاورد این طرح خوش زرق‌وبرق مدیریتی، اشتباهات فاحش و آزمون‌وخطاهای مدیریت صید و شیلات استان را سرپوشیده نگه دارد. لذا جای بسی تعجب است که مدیران محترم عالی استان اعم از مقامات محترم قضایی و اجرایی در ارتباط با دریابست که نوعی سلب شغل و معاش ماهیگیران برخلاف مصرّحات قانونی است شیلات را در ارتباط با این تصمیم آزاد گذاشته‌اند، درحالی‌که اجرای طرح دریابست آن‌هم در فضای معضلات اقتصادی که گریبان گیر جامعه‌ی ماهیگیری می‌باشد شیلات می‌بایست الزاماً در این رابطه نتایج و استدلال مکتوب کارشناسی در ارتباط با اجرای طرح و هم نتایج چندساله اجرای آن را ارائه نماید که قطعاً دست شیلات و کارشناسان محترم آن در این رابطه خالی و بدون دستاورد است.

ب: برابر با آمار ارائه شده‌ شیلات، برداشت صید سالیانه به میزان شصت هزار تن انواع آبزیان می‌باشد. چنانچه بر اساس این آمار حتی ممنوعیتیک ماهه صید را معادل سه هزار تن و با نرخ متوسط هر کیلو ماهی 10000 تومان محاسبه نماییم، در این یک‌ماهه‌ دریابست صیادان از معادل سی میلیارد تومان محروم می‌شوند که ظلمی فاحش بر جامعه‌ محروم صیادی استان می‌باشد آن‌هم درحالی‌که به جهت اعمال تحریم‌های اقتصادی استکبار جهانی می‌بایست چرخ تولید آبزی این استان محروم بیشتر بچرخد

ج: واضح و مبرهن است که فصل تخم‌ریزی غالب آبزیان از نیمه‌ دوم اسفندماه شروع و حداقل تا نیمه‌ خرداد ماه ادامه دارد لذا بسیار عجیب است که دریابست پس از پایان فصل تخم‌ریزی آبزیان اعمال می‌شود!

سپس در مردادماه که فصول پس از تخم‌ریزی است و به‌ویژه مرداد که مجموعه‌ی نوزادان ماهی دوره‌ لارو و نوزادی را می‌گذرانند، شیلات استان برخلاف رسالت مدیریت صید و شرایط زیست‌محیطی نوزادان آبزی در دریا که دوره‌ ظریف و ضعیف زندگی خود را طی می‌کنند، با کبکبه و دبدبه و تبلیغات وسیع، صید به روش ترال میگو را آزاد می‌نماید و در این فصل خسارت‌بار آزادی صید حداقل قریب به میزان استحصال میگو، انواع نوزادان آبزی مانند شیر، شوریده، حلوا سفید، حلوا سیاه و گونه‌های نوزاد دیگر با تورهای چشم ریز ترال میگو متأسفانه به‌صورت ضمنی صید و به لحاظ غیراقتصادی بودن وزن آن به دریا ریخته می‌شود.

لذا گیریم که طرح دریابست شیلات استان کارشناسی و مطالعه شده باشد، نتیجه‌اش مانند حکایت زنی است که رشته‌های ریسیده‌ی خود را مجدداً پنبه می‌کرد.

د: با توجه به توجیه ناموجه و دفاعیات شیلات استان از طرح دریابست، به نظر می‌رسد تنها دستاورد شیلات از اجرای ممنوعیت صید، جلوگیری از تخلف شناورهایی است که رهاورد آزادی فصل میگو اقدام به صید غیرمجاز میگو می‌کنند آن هم در حالی که این تخلفات در طول سال صورت می‌گیرد و نگاه بعدی شیلات از دریابست فرهنگ‌سازی ممنوعیت صید در جهت کاهش تلاش صید و ایجاد صید پایدار است. ارزش چنین دستاوردی با توجه به هزینه‌ بالای آن که ضرر و زیان صیادان قانونمند و عدم اقناع جامعه‌ صیادی و غیرکارشناسی بودن آن طرح می‌باشد، خسارت سنگینی بر نحوه کارشناسی مدیریت صید خواهد بود

ه: اعمال دریابست در فصلی که به‌طور سنتی صیادان لنج دار و تورریز حداقل بیست روز قبل از آزادی فصل صید میگو، فعالیت خود را تعطیل نموده و به شست‌و‌شو و تجهیز شناور و ادوات خود برای حضور در فصل صید میگو می‌پردازند، از نکات مبهم دیگر می باشد. زیرا در این فصل گرم آبزیان صیدشده در تور فاسد می‌شوند و ناخواسته تلاش صید کاهش می‌یابد، بنابراین نحوه‌ دریابست علاوه بر تنزل جایگاه کارشناسی مدیریت صید، اجحافی آشکار بر لنج‌داران گرگورگذار و قایق‌داران خرد و مستضعف جامعه صیادی است که در این فصل با صید به روش قلاب یا صید ماهی زنده، بخشی از معاش خانواده‌ی خود و مصرف بازار را تأمین می‌کنند.

با توجه به موارد مورد اشاره و این‌که شیلات استان در طرح دریابست، حاصل و دستاوردی جز اعتراض و نارضایتی صیادان و تقلیل جایگاه کارشناسی نداشته، پیشنهاد می‌نماید:

۱- اعمال دریابست در جهت کاربردی شدن آن و کمترین تأثیرات بر معاش صیادان، به‌صورت اعمال ممنوعیت‌های ده روزه در سه‌ماهه‌ اسفند، فروردین و اردیبهشت به تفکیک اجرایی گردد تا از این طریق، اولاً اعمال ممنوعیت صید ده روزه با اثرگذاری مثبت در فصول تخم‌ریزی آبزیان و شرایط تجدیدشوندگی منابع دریایی صورت گیرد، ثانیاً اعمال ممنوعیت صید ده روزه و توقف درآمد، برای صیادان در ده روز قابل‌تحمل بوده (برخلاف یک ماه فعلی)، ثالثاً نوعی فرهنگ‌سازی اقناعی و اثرگذار واقعی در جامعه صیادی، برای مشارکت آنان در جهت اجرای طرح‌های بهتر حفاظت از ذخایر و منابع آبزی ایجاد خواهد شد.

۲- با توجه به خسارت و زیان صید به شیوه ترال از دید کارشناسان و خبرگان جامعه صیادی، آزادی فصل صید میگو با فاصله‌ی یک سال ممنوعیت اجرایی شود.

منبع : خلیج فارس

دیدگاه خود را بیان کنید