برداشت های بی رویه آب، نفس آبزیان را گرفت /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

برداشت های بی رویه آب، نفس آبزیان را گرفت /گ

دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

برداشت های بی رویه آب، نفس آبزیان را گرفت

کشت محصولات آبدوست و برداشت های بی رویه از آب، روز به روز رودخانه های بروجرد را خشک می کند و در این میان آبزیان هم آخرین نفس های خود را می کشند.

چند سالی است که صدایی از خروش رودخانه ها شنیده نمی شود، کاهش بارندگی ها و کمبود آب مشکلاتی را به دنبال داشته و زنگ خطری را نواخته است.

قطعا کمبود آب بر روی کشاورزی هم اثر گذار است اما استفاده بهینه و الگوی مناسب در کشت می تواند این بحران آب در کشاورزی را برطرف کند که متاسفانه چندان این الگوی کشت جدی گرفته نمی شود.



طبق الگوی کشت، کشاورزان تنها 10 درصد از کشت را می توانند به محصولات آبدوست اختصاص دهند اما به دلیل سوددهی محصولات آبدوست خصوصا برنج تمایل کشاورزان به کشت این محصول آبدوست طی سال های اخیر افزایش یافته است.

سال گذشته در شهرستان بروجرد 870 هکتار برنج کاری صورت گرفت و به نظر می رسد به دلیل نبود نظارت کافی و بی توجهی به کمبود آب، کم کم گوی سبقت از استان های شمالی ربوده می شود.

به خطر افتادن منابع آبی در مرحله اول جان آبزیان و ماهیان را می گیرد به طوری که طی 2 هفته گذشته در بروجرد شاهد تلف شدن بسیاری از آبزیان و ماهیانی بودیم که به دلیل برداشت های بی رویه از سطح رودخانه ها تلف شدند




"مصطفی مصطفی وند" رئیس محیط زیست بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: برداشت های بی رویه از آب های رودخانه و تالاب برای کشت محصولات آبدوست در بروجرد به قوت خود باقیست که متاسفانه تا کنون ماهیان زیادی به دلیل این برداشت ها تلف شده اند.

وی اضافه کرد: رودخانه گلرود که از کوه های گرین سرچشمه می گیرد و به تالاب بیشه دالان می رسد، به دلیل برداشت های بی رویه خشک شده و طی بازدیدهای به عمل آمده آبزیان زیادی که از گونه های کمیاب بوده اند که در این رودخانه خشک تلف شده اند.

مصطفی وند اظهار داشت: با توجه به این که در بهار امسال شاهد بارندگی های خوبی بودیم و تالاب بیشه دالان بیش از هر زمانی پُر آب شد اما کشت محصولات آبدوست، تالاب را محاصره کرده و هر روز عرصه را بر این تالاب تنگ می کنند و اگر برداشت ها به همین صورت ادامه داشته باشد شاهد وضعیت بحرانی در این تالاب خواهیم بود.

به گفته وی طی 2 هفته اخیر که بارندگی ها قطع شده است برداشت های بی رویه اوج گرفته و رگ های رودخانه ها و تالاب را خشکانده است و نیاز است که متولیان و مسئولان نسبت به نظارت بر کشاورزی و برداشت های بی رویه اقدام کنند




"امین بهنیا" مدیر آمور آب منطقه ای بروجرد افزود: با توجه به کمبود آب و خشکسالی نیاز است که به منابع آبی و برداشت ها توجه ویژه ای شود و براساس میزان آب در نظر گرفته شده برای هر کشاورز، کشت محصولات صورت گیرد.

وی اضافه کرد: سهیمه هر کشاورز از برداشت ها مشخص است و نباید کشاورزان بیش از حد در نظر گرفته شده مصرف کنند.

منبع : افلاک

دیدگاه خود را بیان کنید