افزایش مشکل پرورش دهندگان آبزیان با کاهش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

افزایش مشکل پرورش دهندگان آبزیان با کاهش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات /گ

چهار‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

افزایش مشکل پرورش دهندگان آبزیان با کاهش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات

احمد علی پناه :افزایش مدت زمان پرداخت تسهیلات پرداختی به پرورش دهندگان آبزیان از هفت به 10 سال را از صندوق توسعه ملی خواستار شد و گفت:کاهش مدت زمان پرداخت اعتبار تخصیصی از محل صندوق توسعه ملی از 5 سال به 4 سال، مشکلات فعالان این صنعت را در خرمشهر دو چندان کرده است.

علی پناه پرداخت میزان اقساط بالا در سال های اول تولید از سوی فعالان صنعت آبزی پروری را به دلیل شوری زمین و کاهش میزان تولید نامتعارف خواند و گفت:این مشکلات، ناتوانی پرداخت اقساط از سوی تعاونی های پرورش ماهی را باعث شده است.
وی نبود شبکه برق را از مشکلات عمده مجتمع مزارع پرورش ماهی فاز 2 شهیداحمدیان عنوان کرد و گفت:این مشکل، بالا رفتن هزینه های تولید، بهره مند نشدن فعالان از مکانیزاسیون و دستگاه های هواده و کاهش تولید در واحد سطح را به همراه داشته که رفع این مشکلات به حمایت و تخصیص اعتبارات دولتی یا سازمان منطقه آزاد اروند نیاز دارد.
علی پناه نبود ظرفیت در ایستگاه 3 توزیع برق خرمشهر را از دیگر مشکلات مجتمع پرورشی شهید احمدیان خرمشهر عنوان کرد و گفت:این مجتمع به ایجاد ظرفیت جدید از سوی شرکت سهامی برق خوزستان نیاز دارد.
رئیس اداره شیلات خرمشهر دربخش دیگری از سخنانش به ظرفیت مجتمع فاز 2 شهید احمدیان اشاره کرد و گفت:فاز 2 مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان به مساحت دو هزار هکتار با 88 شرکت تعاونی فعالیت خود را در سال 95 آغاز کرد که در مجموع 77 مزرعه به بهره برداری رسیده و 11 مزرعه تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد.
علی پناه، مساحت مفید مزارع پرورشی فاز 2 شهید احمدیان را یکهزار و 258 هکتار عنوان کرد و گفت:ظرفیت تولید سالانه ماهی گرمابی در مزارع پرورشی شهید احمدیان خرمشهر پنج هزار تن در سال پیش بینی شده است.
وی تولید امسال مجتمع شهید احمدیان خرمشهر را دو هزار تن پیش بینی کرد و گفت:کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد و ماهیان بومی بنی و شیربت از گونه های پرورشی مجمتع شهید احمدیان خرمشهر است.
علی پناه میزان اشتغال در مجتمع پرورشی شهید احمدیان را یکهزار و 258 نفر خواند و گفت:420 نفر به صورت مستقیم و 838 نفر به صورت غیر مستقیم در مجتمع شهید احمدیان مشغول به کار هستند.
رئیس اداره شیلات خرمشهر اعتبارات هزینه شده دولتی برای احداث زیرساخت های فاز 2 مجتمع شهید احمدیان را 130 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:علاوه بر این، اعتبارات هزینه شده بخش خصوصی برای احداث زیر ساخت ها بیش از 80 میلیارد ریال بوده است.
علی پناه، میزان تسهیلات اعطایی احداث مزارع را حدود 270میلیارد ریال خواند و گفت:به هر مزرعه 20 هکتاری، پنج میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک سپه اختصاص یافت که تاکنون 68 تعاونی از این تسهیلات بهره مند شدند.
به گزارش ایرنا در چهار هزار و 500 هزار هکتار از مزارع پرورش ماهی خرمشهر - بزرگترین مجتمع پرورش ماهی خوزستان - بیش از 5 هزار نفر شبانه روز مشغول برداشت کپور ماهیان هستند.
به صورت میانگین از هر استخر پرورش ماهی بیش از چهار تن محصول برداشت شده و به بازارهای عراق صادر می شود.
چهار گونه ماهی 'آمور، کپور، فیتو فاک و بنی' بیشترین سطح را در 240 مزرعه پرورش ماهی تشکیل می دهد و صدور این محصولات به عراق، 900 میلیارد ریال ارز وارد کشورمان می کند.
در آغاز برداشت آزمایشی از فاز دوم مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان با ارائه تسهیلات بانکی به فعالان عرصه آبزی پروری، 88 مزرعه دیگر در سال جاری به استخرهای پرورش ماهی خرمشهر اضافه شد.
پیش بینی می شود میزان برداشت این ماهیان از استخرهای خرمشهر به بیش از 15 هزار تن افزایش یابد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید