غیرمجاز بودن ۷۰ درصد تولید خوراک دام، طیور و آبزیان

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

غیرمجاز بودن ۷۰ درصد تولید خوراک دام، طیور و آبزیان

چهار‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

غیرمجاز بودن ۷۰ درصد تولید خوراک دام، طیور و آبزیان

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان اعلام کرد که حدود ۷۰ درصد از کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان، به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و عامل کاهش صادرات این محصولات در سال جاری شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، کمبود نقدینگی و افزایش بوروکراسی‌های دست و پاگیر اداری بوده است

مجید موافق قدیری در نشست خبری امروز اظهار کرد: در کشور حدود ۱۹ میلیون تن انواع خوراک دام، طیور و آبزیان مصرف می‌شود که ۸ میلیون تن آن در کارخانجات خوراک دام صنعتی تولید می‌شود و مابقی آن توسط پرورش‌دهندگان در واحدهای پرورشی یا در واحدهای غیرمجاز تولید می‌شود که میزان محصولات تولید خوراک دام، طیور و آبزیان به صورت غیرمجاز ۶۰ تا ۷۰ درصد از نیاز داخلی است.

وی افزود: دلیل اینکه بسیاری از مرغداران و پرورش‌دهندگان در واحدهای تولیدی خود خوراک مورد نیازشان را تولید می‌کنند، این است که دولت به آنها به عنوان تولیدکننده یارانه می‌دهد که این یارانه غالبا از طریق نهاده‌های تولید با قیمت دولتی است و همین عامل سبب می‌شود تا مرغداران و دیگر پرورش‌دهندگان خود اقدام به تولید خوراک صنعت‌شان کنند. در حالی که اگر این یارانه‌ها در اختیار تولیدکنندگان قرار نگیرد و بازار تولید خوراک مورد نیاز این صنایع برای همه یکسان باشد، هیچ تولیدکننده‌ای اقدام به تولید نمی‌کند و همه از صنایع رسمی و مجوزدار برای تامین نیازمندی خود استفاده می‌کنند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه هم‌اکنون صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با ۳۰ درصد ظرفیت اسمی‌شان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: گرچه حدود ۸ میلیون تن تولید خوراک مورد نیاز این صنایع است، اما ظرفیت اسمی کارخانه‌ها سالانه حدود ۲۱ میلیون تن بوده که ۱۹ میلیون تن آن در کشور مصرف می‌شود. بنابراین می‌توان این ظرفیت خالی را پر کرد و اگر به عنوان مثال کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات با ظرفیت حدود ۷۰ درصد کار کنند، قطعا هزینه و قیمت تمام شده‌شان بسیار کاهش می‌یابد و نه‌تنها برای تولیدکنندگان ارزان‌تر تمام می‌شود بلکه قدرت رقابت‌پذیری برای حضور در بازارهای جهانی بیشتر می‌شود.

موافق‌ قدیری ادامه داد: سال گذشته حدود ۲۳۰ هزار تن انواع خوراک دام، طیور و به ارزش ۹۸ میلیون دلار آبزیان به ۱۶ کشور جهان مانند اسپانیا، کویت، قطر، عمان، قرقیزستان، عراق، افغانستان، ترکیه، قطر، ترکمنستان و ... صادر شد اما امسال این میزان تاکنون و در پایان ۱۱ ماهه سال جاری به ۱۸۰ هزار تن بالغ بر ۶۸ میلیون دلار رسید


آنفولانزای مرغی و مشکلات اداری و مالی عوامل کاهش صادرات

وی دلیل کاهش صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان را شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی که باعث بسته شدن مرزها و کاهش تقاضای جهانی شده است، دانست و گفت: کمبود نقدینگی صادرکنندگان کارخانه‌های تولیدکننده این محصولات و بروکراسی‌های پیچیده و دست و پاگیر اداری سبب شده تا صادرات این محصولات با مشکل مواجه شود. چرا که سازمان‌های متولی در تولید و صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان نقش مستقیمی دارند، با تصویب آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مختلف صادرات را با مشکل مواجه می‌کنند.

او ادامه داد: این در حالی است که حدود ۶۴۵ کارخانه تولیدکننده این محصولات وجود دارد که حدود ۳۴ کارخانه آن همتراز با برترین تولیدکننده‌های جهانی در حال رقابت هستند و ۵۹ کارخانه دیگر اگر حدود ۵۰۰ میلیون تومان در آنها سرمایه‌گذاری صورت گیرد می‌توانند به جمع این کارخانه‌های تولیدکننده و صادرکننده برتر جهانی بپیوندند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان با بیان اینکه واردات به نهاده های تولید تا مصرف در بازار داخلی و صادرات خوراک، دام، طیور و آبزیان حدود ۲۵ درصد ارزش افزوده در کشور ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: در گذشته ایران زمانی واردکننده این محصولات به شمار می‌رفت اما امروز کشورهای اطراف و همسایه ایران سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از کشورهای دیگر خوراک دام و طیور وارد می‌کنند.

وی افزود: در این راستا برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا با تشکیل شرکت‌های مشترک با کشورهای برتر جهانی مانند هلند، چین، آلمان، بلژیک و ... بتوانیم ضمن ورود فناوری و تکنولوژی‌های نوین در این عرصه تولید و صادرات این محصولات را در صدر و استانداردهای جهانی افزایش دهیم که البته حضور شرکت‌های خارجی با توجه به تمایل آنها می‌توانند مانند یک تیغ دولبه عمل کند. به گونه‌ای که اگر نتوانیم پا به پای آنها مشارکت کنیم، به راحتی از موقعیت ژئوپولتیکی ایران استفاده کرده و می‌تواند بازار را از چنگ ما دربیاورد و اگر بتوانیم مشارکت را با آنها در وضعیت مناسبی ادامه دهیم، یک بازی برد- برد برای این صنعت رقم خواهد خورد.

وی اظهار کرد: ارزش تولیدات انواع محصولات دام، طیور و آبزیان در کشور در سال جاری به ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید که ۳۴ هزار میلیارد تومان آن به محصولات مختلف خوراک دام، طیور و آبزیان اختصاص داشت و از این میزان ۱۱ هزار میلیارد تومان سهم کارخانه‌های صنعتی تولیدکننده این محصولات خواهد بود که اگر بتوانیم با حمایت دولت و برداشتن موانع سهم تولید خود را افزایش دهیم، به راحتی کیفیت و قیمت این محصولات قابل کنترل و بهبود به نفع تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و منافع ملی است.

موافق‌ قدیری با بیان اینکه معنای نهاده‌های دامی وارداتی با خوراک دام و طیوری که در داخل تولید و نهایتا صادر می‌شود با هم متفاوت است، گفت: سالانه حدود ۸.۵ میلیون تن انواع نهاده‌های تولیدی مورد نیاز صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار به کشور وارد می‌شود که امسال حدود ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تن آن ذرت، یک میلیون، ۲۲۰ هزار تن کنجاله سویا و حدود ۶۹ هزار تن دیگر محصولات مانند کنجاله کلزا، آفتابگردان و تخم پنبه است که از میزان بیش از ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک دام، بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن خوراک طیور و حدود ۲۵۰ هزار تن خوراک آبزیان توسط تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان داخلی مصرف می‌شود

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید