موج دریا خواری در سواحل خلیج فارس /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

موج دریا خواری در سواحل خلیج فارس /گ

یک‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

موج دریا خواری در سواحل خلیج فارس

شهرستان بندرعباس در سالهای اخیر با معضل ساخت و ساز در حریم دریا مواجه می باشد براین اساس از محدوده خور شیلات تا استانداری حریم ۶۰متری نقض شده و پس از صدور مجوز احداث و صرف میلیاردها هزینه به دلیل مشکلات قانونی از ادامه احداث جلوگیری شده است

دریاخواری پدیده جدیدی است که در سال های اخیر در سواحل کشور درحال گسترش است و عده ای به صورت غیرقانونی بخشی از دریا را با خاک پر می‌کنند و مسئولین ذیربط تا به حال توجه و برخورد جدی با این معضل نکرده اند

خشکاندن دریا این سرمایه ملی تبعات منفی زیست محیطی مانند از بین رفتن اکوسیستم منطقه و بر هم زدن نظم طبیعت می‌‌شود که این عوارض جبران ناپذیر در پس سودجویی میلیونی و گاه میلیاردی عده‌ای مسکوت مانده است.

بحران این معضل زیست محیطی تا اندازه ای پیشروی نمود که حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و دست اندرکاران منابع طبیعی بر حفظ محیط زیست، حل مسائل و مشکلات زیست محیطی تاکید کردند و افزودند: حفظ محیط زیست یک وظیفه حاکمیتی است که باید با تهیه سند ملی محیط زیست و پیوست زیست محیطی برای همه طرحهای عمرانی و صنعتی و همچنین جرم انگاری تخریب محیط زیست، به این وظیفه بسیار مهم، عمل شود.

رهبر انقلاب با اشاره به اهمیت تدبیر، پیگیری مستمر و جدی و قاطعیت دستگاههای مرتبط اظهار کردند:مسئله محیط زیست، مسئله این دولت یا آن دولت، مسئله‌ این شخص یا آن شخص و مسئله این جریان و یا آن جریان نیست بلکه موضوعی کشوری و ملی است که باید برای حل مشکلات مرتبط با آن، همه دست به دست یکدیگر دهند.

استان ساحلی هرمزگان و به تبع شهرستان بندرعباس نیز در سالهای اخیر با معضل ساخت و ساز در حریم ساحل و دریا مواجه هستیم به طوری که در سال های گذشته برخی پروژه های دولتی نیز در حریم دریا قرار دارندبراین اساس از محدوده خور شیلات تا استانداری حریم ۶۰متری نقض شده که بخشی از این مشکلات به دلیل تعدد متولیان و نبود هماهنگی بین عنوان شده است.

این در حالی است که بر اساس بند « د» ماده ۲ و مادتین ۴ و ۷ اراضی ساحلی شهرها هرگونه دخل و تصرف در حریم ۶۰ متری ساحل ممنوع است و صرفاً ایجاد تأسیسات ضروری دولتی که جنبه اختصاصی نداشته باشد پس از اخذ مصوبه دولت امکان پذیر است.

پلاژ بانوان، بازار ماهی فروشان، یادمان شهدای ایرباس، تالار مرکزی بندرعباس، شهربازی خصوصی، مجتمع فرهنگی هنری فدک، آب شیرین کن و هتل گردشگری از جمله پروژه های نیمه کاره دولتی هستند که در حریم دریا قرار دارند و مجوز احداثشان نیز صادر شده است.

این پروژه ها که دارای مشکل و ایراد قانونی مانند نقض حریم ۶۰متری دریا با تخصیص میلیاردها اعتبار از خزانه کشور با اعتراض مسئولان نیمه کاره رها شده اند و با گذشت چندین سال تاکنون مسائل آن روشن و تعیین تکلیف نشده است.

بازار ماهی بندرعباس که عنوان سومین پرونده دریاخواری در جنوب کشور را به خود اختصاص داده است پس از گذشت یکسال از کلنگ زنی پروژه دانشگاه علوم پزشکی، محیط زیست و دامپزشکی هرمزگان نسبت به مکان نمایی پروژه احداث بازار ماهی فروشان در بندرعباس انتقاد کردند.

در ابتدای این پروژه تصمیم بر انتقال بازار ماهی فروشان به بازارچه نخل ناخدا بود اما زمانی که با استقبال رو به رو نشد ساخت این مرکز فروش و عرضه در کنار پارک انجام می‌شودکه در ادامه روند ساخت خود با انتقاد نمایند ولی فقیه در استان هرمزگان و قانونی شکنی در زمینه ساخت و ساز در کنار دریا همراه شد.

نعیم آبادی با اشاره به ساخت بازار ماهی فروش های بندرعباس در کنار دریا، اظهار کرد: ساخت و سازها در کنار دریا فضای دلگیری را ایجاد کرده لذا چه کسی اجازه این ساخت را داده ، همان قانون و اجازه برای دیگران نیز باید وجود داشته باشد.

در دی ماه سال ۹۱ کلنگ احداث مجموعه تفریحی توریستی پلاژ بانوان شهر بندرعباس در زمینی به مساحت هفت هکتار و با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان زده و مقرر شد این پروژه طی ۱۶ ماه ساخته شود.

این پروژه تفریحی که عنوان پلاژ نخستین پلاژ اسلامی بانوان در سطح دنیا را به خود گرفت در ادامه روند خود مشکل آفرین شد و علاوه بر انتظار ها برای ایجاد در محیطی امن برای تفریح خانواده به دغدغه بندری ها و مسئولان تبدیل شد.

اهالی سورو قدیم بندرعباس معقتد بودند که ساخت پلاژ بانوان علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی سبب قطع ارتباط و یکپارچگی ساحل سورو به عنوان تنها ساحل بکر باقی مانده شهر با بافت تاریخی خواهد شد لذا با امضاء طوماری خواستار جلوگیری از قطع ارتباط مستقیم این محله با دریا به دلیل احداث بلوار ساحلی شدند.

ساخت‌و‌ساز پلاژبانوان به دلیل قرار گرفتن در حریم ۶۰ متری دریا و نداشتن مجوز محیط زیست مورد انتقاد رییس‌جمهوری بود توسط دادگاه دستور توقف گرفته شد ولی مجددا فرایند ساخت و ساز آن ادامه پیدا کرد.

پروژه تالار مرکزی بندرعباس از جمله طرح های فرهنگی استان هرمزگان است که طرح آن در دولت اصلاحات کلید خورد و در سال ۱۳۸۶ جزء پروژه های سفر هیات دولت قرار گرفت که تاکنون حدود یکصد میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و هم اکنون در روند قانونی با مشکلاتی همچون بحث حریم ۶۰ متری دریا و نداشتن پروانه مواجه است.

حجت الاسلام اکبری رییس کل دادگستری هرمزگان به وجود پدیده زمین خواری در استان اشاره کرد و گفت: در قانون به زمین خواری، تصرف عدوانی گفته می شود و امروزه این جرم در جامعه به زمین خواری مشهور شده است.

اکبری افزود: متاسفانه امروز علاوه بر زمین خواری ، باپدیده های کوه خواری و دریا خواری هم مواجه هستیم به عنوان مثال در نزدیکی همین بندرعباس ما شاهد آن هستیم که بخشی از دریا را خشکانده اند وبا کسب مجوزهای لازم در زمین های بدست آمده اقدام به ساختن پاساژ کردهاند که البته جلوی آنرا گرفته ایم زیرا معتقدیم که نباید مردم را از نعمت دریا محروم کنیم.

اسکله نخلی شکل در محله نخل ناخدا، یادمان شهدای ایرباس ، شهربازی خصوصی، مجتمع فرهنگی هنری فدک، آب شیرین کن و هتل گردشگری از جمله طرح های دولتی هستند که به دلیل سهل انگاری مسئولان مجوز احداث آنها صادر شده و در ادامه روند ساخت و ساز و صرف میلیاردها تومان هزینه به دلیل مشکلات قانونی از ادامه احداث جلوگیری شده است.

ضروری است متولیان عالی به ویژه نهادهای نظارتی با قاطعیت در برابر تخلفات صورت گرفته برخورد نمایند چنانچه اگر اشتباهی نیز صورت گرفته به شکلی صحیح جبران شود تا دور تسلسل سوءاستفاده احتمالی و انداختن تقصیر به گردن گذشتگان قطع شود

منبع : هرمز

دیدگاه خود را بیان کنید