شیلات و دامپزشکی؛ محور همکاری های تازه اقتصادی ایران و نروژ /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

شیلات و دامپزشکی؛ محور همکاری های تازه اقتصادی ایران و نروژ /گ

پنج‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

شیلات و دامپزشکی؛ محور همکاری های تازه اقتصادی ایران و نروژ

ایران و نروژ در طی سالهای متمادی اقدامات بسیاری را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود انجام داده اند و حال دو کشور بر گسترش همکاری در زمینه شیلات و دامپزشکی تاکید دارند

نروژ دارای ذخایر زیادی از نفت خام، گاز طبیعی، مواد معدنی، آبزیان، چوب، آب شیرین و نیروی برق‌آبی است. صنعت نفت حدود یک‌چهارم از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد و این کشور چهارمین درآمد سرانه در جهان را دارا است. نروژ از الگوی کشورهای رفاه‌محور شمال اروپا پیروی می‌کند و در ازای دریافت مالیات‌های سنگین از شهروندان، دولت به آن‌ها بیمه درمانی همگانی اعطا می‌کند به آموزش عالی یارانه می‌دهد. در این کشور نظام فراگیر تأمین اجتماعی وجود دارد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ و سپس دوباره از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ نروژ بالاترین شاخص توسعه انسانی در جهان را داشته است.

بنابراین گزارش، روابط اقتصادی ایران و نروژ در سال ۱۳۰۹، با امضاء عهدنامه مودت‌آمیزی در زمینه دریانوردی آغاز شد. بعد از آن در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۲۹ (۲۲ ماه مِی ۱۹۵۰) موافقت‌نامه سرویس‌های حمل و نقل هوایی - بازرگانی میان دو دولت به امضاء رسید و قراردادهائی نیز در (اکتبر ۱۹۵۶)، دربارهٔ معافیت متقابل شرکت‌های هواپیمائی از پرداخت مالیات مورد توافق قرار گرفت. روابط اقتصادی بین دو کشور، طی سالیان متمادی به صورت سنتی ادامه داشت ولی در سطح نسبتاً پائینی برقرار بوده است. در سال ۱۳۵۵، اجلاس مشترکی در زمینه‌های اقتصادی و فنی در سطح وزیران دو کشور در اسلو برگزار شد. در این اجلاس، دولت نروژ برای همکاری خود با ایران در زمینه توسعه صنایع فلزی، کمک به بهبود سیستم کشاورزی ایران و توسعه ارتباطات راه دور اعلام آمادگی نمود و دولت ایران نیز در مقابل موافقت کرد که برخی از اقلام مورد نیاز نروژ را تأمین نماید.

در سال ۱۳۵۷، دومین نشست اقتصادی و فنی مقامات دو کشور برگزار شد، این کمیسیون موافقت کرد که همه اقداات لازم برای افزایش صادرات کالاهای صنعتی و نیمه تمام ایران به نروژ واگذار شود. ضمن اینکه توصیه‌هایی نیز در مورد افزایش صادرات نروژ به عمل آمد. ایران و نروژ در طی سالهای متمادی اقدامات بسیاری را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری خود انجام داده اند و حال دو کشور بر گسترش همکاری در زمینه شیلات و دامپزشکی تاکید دارند. بر همین اساس مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان و روی آنگل ویک، قائم مقام وزیر شیلات نروژ دیداری داشتند و بر گسترش همکاری دو کشور در زمینه شیلات، بهداشت آبزیان و دامپزشکی تاکید داشتند.

یادآور می شود: اقلام‌ عمده‌ وارداتی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ از نروژ تاکنون‌ شامل‌ وسایل‌ الکتریکی‌ و الکترونیکی‌، تجهیزات‌ و دستگاه های‌ مولد سرما، دارو و وسایل‌ پزشکی‌، انواع‌ کاغذ، موتور کشتی‌ و ماهی‌ بوده‌ است‌. در مقابل‌ صادرات‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ به‌ نروژ شامل: نفت‌، مواد شیمیایی‌، مواد نیمه‌ ساخته‌، تولیدات‌ فلزی‌، خشکبار و فرش‌ می‌شود

منبع : شبستان

دیدگاه خود را بیان کنید