قتل‌عام آبزیان خوزستان، با تورهای برقی صیادان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

قتل‌عام آبزیان خوزستان، با تورهای برقی صیادان /گ

چهار‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

قتل‌عام آبزیان خوزستان، با تورهای برقی صیادان

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خوزستان گفت: قوانين براي مقابله با صياداني که از جريان الکتريسيته براي ماهيگيري استفاده مي‌کنند، سختگيرانه نيست!

اين روزها رودخانه‌ها و تالاب‌هاي خوزستان به محلي براي جولان صيادان غير مجاز تبديل شده است. ماهيگيراني که به جاي تور ماهيگيري، موتور برق را براي صيد انتخاب مي‌کنند و محيط زيست را به خطر مي‌اندازند. چرا که با هر بار رها شدن جريان الکتريکي در رودخانه‌ها، شعاع وسيعي از تمام آبزيان تلف مي‌شوند. البته مشکل تنها به همين جا ختم نمي‌شود و اين شيوه تاکنون جان تعداد زيادي از صيادان را هم گرفته است. با اين حال اين نوع از ماهيگيري ادامه دارد و ماهي‌هاي برق‌ گرفته در بازارهاي فروش عرضه مي‌شوند. ماهياني که به گفته علماي مذهبي مصرفشان حرام است و آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري به قلب و کبد وارد مي‌کنند. در اين راستا فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خوزستان معتقد است، تا زماني که قوانين سختگيرانه‌اي براي جلوگيري از صيد با برق وضع نشود، اين شيوه هم ادامه دارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر ماهيگري با برق در استان‌هاي ديگري چون مازندران، ايلام و اصفهان هم در حال گسترش است.

روز به روز از شمار آبزيان کشور کاسته مي‌شود و خالي شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها از ذخاير ماهيان به دردي بزرگ تبديل شده است. اين نيز درخاليست که بزرگترين آسيبي که صيادان غيرمجاز به محيط زيست در گذشته مي‌زنند، صيادي بي‌رويه بود، اما اين روزها، بهرمندي از جريان الکتريکي روش جديدي است که آنها براي کسب سود بيشتري انتخاب مي‌کنند. شيوه‌اي از ماهيگيري که از خوزستان شروع شده و درحال حاضر در استان‌هاي ديگري همچون ايلام، اصفهان و مازندران هم در حال افزايش است.

به گفته کارشناسان، ماهيگيري با برق تا شعاع بسياري تمام آبزيان ريز و دشتي همچون ماهيان، ميگو، لاکپشت‌ها و غيره را به قتل مي‌رساند و راه فراري براي هيچ جانداري نمي‌گذارد. البته خسارت بهره‌مندي از اين شيوه تنها به محيط زيست ختم نمي‌شود و صيادان بسياري را هم به کام مرگ کشانده است. لازم به ذکر است که مصرف ماهياني که با استفاده از جريان برق صيد مي‌شوند نيز به لحاظ پزشکي خطرناک هستند. در اين راستا علماي مذهبي‌ هم صيد با برق يا سم را حرام اعلام کرده‌اند. با اين حال همچنان صيادي با برق ادامه دارد.

آبزيان خوزستان قرباني زياده‌خواهي

دشت آزادگان يکي از مناطقي است که سالهاست صيادان بسياري آن را انتخاب مي‌کنند تا موتور برق و جريان الکتريکي را در آن روشن کنند. با اينکه آب‌های دشت آزادگان که شامل انشعابات رودخانه کرخه مي‌شود، از سطح کمي از آب برخوردار است و اکنون به محلي براي تجمع فاضلاب و پسابهای کشاورزی تبديل شده است، با این حال هنوز هم جمعیتی از ماهیان بومی در این آب ها زندگی می کنند که هدف ماهیگیران غیرمجاز قرار مي‌گيرند. اين صيادان معمولا از روش غیر انسانی جريان الکتريکي و برخلاف اصول زیست محیطی بهره مي‌برند که ذخاير آبزيان را به شدت کاهش مي‌دهد.

در اين رابطه فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خوزستان به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« سالهاست صيادان با موتور برق به جان رودخانه‌ها و تالاب‌هاي استان افتاده‌اند. شيوه اي که مبدا آن کشور عراق بوده و اکنون به روش مورد استفاده ماهيگيران سودجو تبديل شده است.»

حسن آقا شيرمحمدي با اشاره به اينکه در گذشته ماهيگيري با تور انجام مي‌شد، مي‌افزايد:« تمام ابزار ماهيگيري متناسب با اقليم مناطق، مورد استفاده قرار مي‌گيرد. براي مثال تورها شماره دارند و فقط ماهيان مورد نظر صيد مي‌شوند و جان مابقي آبزيان به خطر نميفتد، اما حالا جريان برقي که صيادان در آب‌‎هاي استان رها مي‌کنند تما موجودات ريز و درشت را با هم از بين مي‌برد.»

قوانين سختگيرانه‌اي وجود ندارد

با اين تفاسير زمان زيادي نمي‌گذرد که آب‌هاي استان خوزستان تهي از ماهي و انواع آبزيان ديگر شود و حيات در اين مناطق به فراموشي سپرده شود. ماهي‌هاي که سالهاست معاش بخش زيادي از مردم خوزستان را تامين مي‌کنند و بازار ماهي فروشان را سرپا نگه مي‌دارد. فرمانده يگان حفاظت محيط زيست خوزستان با اشاره به اينکه سازمان محيط زيست تمام تلاش خود را براي جلوگيري از ادامه فعاليت صيادان غير مجاز مي‌کند، مي‌گويد:« در هفت ماه نخست سال گذشته با مراقبت‌هاي شديدي که انجام مي‌شد و کمين‌هايي که گذاشته بوديم، 112 دستگاه موتور برق را از صيادان کشف و ضبط کرديم. با اين حال چون قوانين محکمي براي جلوگيري از ادامه فعاليت متخلفان نبود، با ضبط دستگاه و دريافت جريمه اندکي به ناچار آنها را رها کرديم.»

آقا شيرمحمدي با اشاره به اينکه تا قوانين سختگيرانه‌اي نباشد، نمي‌توان جلوي فعاليت صيادان را گرفت، مي‌افزايد:« متاسفانه قيمت موتور برق متناسب با فعاليت‌هاي صيادي در استان ارزان است. از اين رو خريد دوباره چنين ابزاري براي صيادان کار دشواري نيست و بلافاصله بعد پرداخت جريمه دوباره با خريد موتور برق ديگري به فعاليتشان ادامه مي‌دهند.»

فرهنگ‌سازي بعد از وضع قوانين

با اين شرايط که روز به روز بر شمار استان‌هايي که صيادان آنها برق را براي فعاليت‌هاي صيادي خود انتخاب مي‌کنند، افزوده مي‌شود، نياز به وضع قوانين سختگيرانه‌تري است که متخلفان نتوانند با پرداخت جرايم نقدي، دوباره فعاليتشان را سر بگيرند. علاوه بر اين فرهنگ سازي نيز مسيري ديگري است که بايد از سوي مسئولان مورد توجه قرار گيرد.

چرا که ماهيان صيد شده با برق، عاملي براي شيوع انواع بيماري‌هاي غير واگيردار هستند و اطلاع رساني همين موضوع مي‌تواند فعاليت صيادان را محدود کند. در حال حاضر در شمال استان خوزستان به دليل گشت‌هاي متعدد نيروهاي يگان حفاظت محيط زيست، فعاليت‌ صيادان غيرمجاز محدود شده است. از اين رو تجهيز سازمان حفاظت محيط زيست نيز يکي ديگر از اقداماتي است که مسئولان براي ريشه‌کن کردن صيد ماهي با برق بايد آن را مورد نظر قرار دهند.

نویسنده : میترا شهبازی

منبع : جوان


دیدگاه خود را بیان کنید