چگونه ریجاب مزرعه پرورش ماهی شد؟ /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چگونه ریجاب مزرعه پرورش ماهی شد؟ /گ

پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

چگونه ریجاب مزرعه پرورش ماهی شد؟

مدیر کل شیلات کرمانشاه گفت: پروژه ساماندهی ریجاب در صورت بهره برداری توان تولید سالانه 7200 تن ماهی را با حفظ ملزومات محیط زیستی و گردشگری خواهد داشت

کیومرث شهبازی در خصوص وضعیت ساماندهی ریجاب گفت: وضعیت رودخانه ریجاب از نظر دما، آبدهی و سایر فاکتورها وضعیت مناسبی است و از آنجایی که دبی آب منطقه یکی از مهمترین فاکتورها در پرورش آبزیان است، این رودخانه یکی از بهترین مناطق برای پرورش ماهی قزل آلا می باشد.

مدیر کل شیلات کرمانشاه با بیان اینکه از سال 81 با پیگیری های اداره شیلات یک مزرعه 3 تنی در قالب بحث ترویج در این منطقه ایجاد شد، گفت: درآمدزایی بالای این پروژه در نخستین سال های پرورش ماهی باعث شد که مردم منطقه به سمت پرورش ماهی بروند به گونه ای که طی یک سال کل منطقه تبدیل به مزرعه پرورش ماهی شد.

شهبازی، آوردن بچه ماهی بدون وجود مدیریت واحد و در شرایطی که مسائل قرنطینه ای در نظر گرفته نمی شد را یکی از مشکلات پیش روی مزارع پرورش ماهی ریجاب دانست.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این منطقه بین 223 تا 224 مزرعه پرورش ماهی وجود دارد، گفت: هر مزرعه به طور میانگین روزانه یک تن زباله وارد حریم رودخانه می کرد و نبود مدیریت واحد باعث ایجاد آلودگی در سطح مزارع پرورش ماهی این منطقه شد. کار به جایی رسید که اگر وارد عمل نمی شدیم و بحث ساماندهی پیش کشیده نمی شد ممکن بود یک فاجعه زیست محیطی به وقوع بپیوندد.

شهبازی با بیان اینکه کارهای مطالعاتی مربوط به ساماندهی ریجاب در سال های 90 و 91 انجام شد، گفت: فاز اول این پروژه شامل 97 مزرعه پرورش آبزیان خواهد بود. فاز دوم پروژه ساماندهی ریجاب شامل 127 مزرعه پرورش ماهی است.

شهبازی با بیان اینکه ساماندهی ریجاب زمینه های پر رنگ شدن نقش دامپزشکی را در تولید سالم آبزیان فراهم می کند، افزود: کنترل ورود بچه ماهی به مزارع پرورش ماهی، کنترل غذای آبزیان را جهت کیفیت، جمع آوری فاضلاب و جلوگیری از آلودگی از دیگر مباحثی خواهد بود که در پروژه ساماندهی ریجاب در نظر گرفته خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ایجاد مزارع پرورش آبزیان حریم قانونی در نظر گرفته نشده است، گفت: این مسئله احتمال انتقال بیماریهای احتمالی از یک مزرعه به مزرعه دیگر را به وجود می آورد.

شهبازی، کد گزاری را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در حوزه ریجاب دانست و اظهار کرد: این اقدام در راستای رعایت حریم قانونی بین مزارع پرورش ماهی انجام گرفت و مزارع را به سمت گرفتن مجوز هدایت کرد که در این راستا تعداد زیادی از افراد جهت طی مراحل ذیربط معرفی شده اند.

بنا به گفته های این مقام مسئول، این اقدام در راستای دریافت پروانه فعالیت و بهره برداری صادر شده است و مزارع را به سوی شناسنامه دار شدن سوق می دهد.

شهبازی با بیان اینکه با گرفتن مجوز مزارع شناسنامه دار می شوند، افزود: شناسنامه دار شدن مزارع آنها را به سمت و سوی دریافت تسهیلات بانکی و بیمه شدن سوق می دهد و از این حیث می تواند به سود بهره برداران باشد.

مدیر کل شیلات کرمانشاه افزود: با اجرای طرح ساماندهی ریجاب در ورودی هر مزارعه درام فیلتر برای تصفیه آب و سیستم جمع آوری فاضلاب در نظر گرفته می شود.

مدیر کل شیلات کرمانشاه با بیان اینکه 50 درصد کارهای مربوط به فاز اول پروژه، ساماندهی ریجاب انجام شده است ابراز امیدواری کرد: با مشارکت مردم و بهره برداران منطقه ریجاب و مسئولین در زمینه تخصیص اعتبار فاز اول آن در مدت زمان کمی ساماندهی شود و شاهد تولید پایدار در منطقه باشیم.

شهبازی افزود: فاز اول پروژه ساماندهی ریجاب در صورت بهره برداری ظرفیت تولید 3400 تن ماهی قزل آلا با کیفیت بالا را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در گذشته محصول تولیدی در مزارع پرورش آبزیان منطقه ریجاب با قیمت کمتری نسبت به سایر نقاط استان و حتی کشور به فروش می رسید، ابراز امیدواری کرد: در صورت بهره برداری از پروژه ساماندهی ریجاب با رعایت اصول بهداشتی و با در نظر گرفتن مزایای گردشگری منطقه شاهد افزایش قیمت محصولات تولیدی به حد نرمال باشیم. شاید به جرات بتوان گفت که آبزیان تولیدی در منطقه ریجاب با رعایت اصول بهداشتی در فهرست مرغوب ترین محصولات شیلاتی کشور قرار خواهند گرفت.

مدیر کل شیلات کرمانشاه با تاکید بر این راهکارهای لازم در خصوص فاز اول پروژه ساماندهی ریجاب اتخاذ شده است، ادامه داد: به زودی در راستای ماهی دار کردن مزارع فاز یک اقدام خواهد شد.

وی، خواستار همکاری بیشتر مسئولین و پرورش دهندگان در بحث ساماندهی ریجاب شد و گفت: این منطقه با حفظ مسائل زیست محیطی و گردشگری می تواند به یکی نقاط با تولید پایدار وبا کیفیت تبدیل می شود.

وی افزود: پروژه ساماندهی ریجاب در صورت بهره برداری توان تولید سالانه 7200 تن ماهی را با حفظ ملزومات محیط زیستی و گردشگری خواهد داشت. تلاش می شود تا در پروژه ساماندهی ریجاب بحث پخت و پز آبزیان را نیز داشته باشیم.

منبع : ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید