آبزی پروری شازند نیازمند حمایت است /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

آبزی پروری شازند نیازمند حمایت است /گ

یک‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

آبزی پروری شازند نیازمند حمایت است

شهرستان شازند سال گذشته با تولید ۶۰۰تن ماهی رتبه دوم را در مرکزی به خود اختصاص داد و باتوجه به ظرفیت های موجود پیش بینی می شود توان افزایش تولید آبزی تا ۱۹هزارتن در سال را داشته باشد

شازند شهرستانی است که ظرفیت منابع آب زیرزمینی نسبتا غنی در مقایسه با سایر نقاط استان مرکزی دارد. البته این منطقه نیز از تبعات خشکسالی های چند سال اخیر بی نصیب نمانده اما در مسیر بهره گیری بهینه از نعمت آب، برخی کشاورزان این شهرستان توانسته اند صنعت آبزی پروری را نیز در کنار کشاورزی ایجاد کرده و رونق بخشند.

در حال حاضر شهرستان شازند بیش از ۳۰ واحد فعال آبزی پروری دارد که طی سال‌های اخیر با کم شدن فعالیت‌های کشاورزی و افزایش بیکاری، توانسته بخشی از مشکل اشتغال را در این منطقه رفع کند.

آب و هوای کوهستانی و بارش های فراوان طی فصول سرد در شهرستان شازند استان مرکزی، سبب شده این شهرستان ظرفیت های خوبی در حوزه کشاورزی و آبزی پروری داشته باشد و در چند سال اخیر کشاورزانی که در این منطقه به دلایل فعالیت کشاورزی را کنار گذاشته اند با احداث واحدهای آبزی پروری توانستند علاوه بر درآمدزایی، شرایط اشتغال را نیز در این شهرستان فراهم کنند.

واحدهای آبزی پروری شهرستان شازند در سال ۹۳ رتبه اول تولید بچه ماهی را در استان مرکزی به خود اختصاص دادند و در سال ۹۴ نیز شهرستان شازند با تولید هشت میلیون و ۲۰۰هزار بچه ماهی چشم زده، رتبه اول را در استان به دست آورد.

همچنین در سال ۹۵، شهرستان شازند با تولید و پرورش ۶۰۰ تن ماهی، رتبه دوم را از نظر میزان تولید آبزی در استان مرکزی به خود اختصاص داد.

یکی از فعالان حوزه آبزی پروری شازند در گفت و گو با خبرنگار مهر، می گوید؛ فروش تولیدات آبزی در واحدهای آبزی پروری شازند به دو صورت صادر کردن بچه ماهیان در وزن های پایین به مراکز تولیدی در سایر شهرستان ها و همچنین تبدیل بچه ماهی به ماهی پرواری و ارسال به بازار فروش است.

محمد رحمتی با اشاره به ظرفیت بالای تولید بچه ماهی در شازند بیان می کند؛ بخشی از بچه ماهی های تولید شده در این مراکز بعد از پرورش و پروار شدن در داخل استان توزیع می شود و بخش دیگر به سایر استان های کشور فرستاده می شود.

وی می افزاید؛ استان های اصفهان، آذربایجان شرقی، قم و لرستان از مهم ترین واردکنندگان بچه ماهی های تولید مراکز آبزی پروری شهرستان شازند هستند.

در حال حاضر بیش از ۳۰۰ واحد آبزی پروری در شهرستان های استان مرکزی فعال هستند که بخش عمده ای از تولید سالیانه این واحدهای پرورش آبزیان استان مرکزی به شهرستان شازند اختصاص دارد و این اقدام علاوه بر رفع معضل بیکاری در این شهرستان، زمینه صادرات آبزیان به سایر نقاط کشور و درآمدزایی را برای استان مرکزی فراهم کرده است.

ظرفیت تولید سالانه ۶هزار تن ماهی در شازند وجود دارد

حسن اکبری، مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در زمینه فعالیت های آبزی پروری در شهرستان شازند، اظهار داشت: شهرستان شازند با تولید و پرورش ۶۰۰ تن ماهی در سال گذشته، رتبه دوم را از نظر میزان تولید آبزی در استان مرکزی به خود اختصاص داد و سه هزار نقطه مستعد برای آبزی پروری در این شهرستان شناسایی شده است.

وی افزود: با بهره گیری از این ظرفیت می توان سالانه ۱۹هزار تن بچه ماهی در این منطقه تولید کرد، البته شهرستان شازند طی سه سال اخیر، در مقایسه با یازده شهرستان دیگر استان، بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی‌پروری را داشته است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان کرد: طی سال های اخیر اشتغال مستقیم ایجاد شده از سرمایه‌گذاری در حوزه آبزی‌پروری این منطقه، یکصد نفر بوده و طبیعتا با فعال شدن نقاط مستعد آبزی پروری در این شهرستان، حداقل ۳۰۰ نفر صاحب شغل و درآمد خواهند شد.

اکبری خاطرنشان ساخت: همچنین شهرستان شازند تنها مرکز تولید بچه ماهی قزل آلا به تعداد هفت هزار قطعه به صورت استاندارد را دارد که این نیز نشانگر بستر مستعد این شهرستان برای تولید با کیفیت آبزیان است.

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: طی چند سال اخیر بیشترین سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های آبزی پروری در استان مرکزی مربوط به شهرستان شازند بوده و این منطقه با داشتن اقلیم سرد و میانگین بارندگی ۶۰۰ میلی‌متر و همچنین دارابودن ۲۶۱ رشته قنات، ۴۷۰ دهنه چشمه، یک هزار و ۲۰ حلقه چاه، چندین سد خاکی و بند، یکی از شهرستان‌های پر آب استان به شمار می‌رود که امکان توسعه آبزی‌پروری آن تا رسیدن به تولید شش هزار تن ماهی در سال فراهم است.

تولید سالانه ۸میلیون قطعه بچه ماهی در مراکز آبزی پروری شازند

منوچهر کریمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سالانه هشت میلیون قطعه بچه ماهی در مراکز آبزی پروری شهرستان شازند تولید می شود و تولید بچه ماهی عاری از میکروب در این منطقه به عنوان عملکردی ویژه در فعالیت های آبزی پروری کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه بچه ماهیان تولید شده در مراکز آبزی پروری شهرستان شازند به شهرستان های دیگر استان و کشور فرستاده می شود، افزود: بیشترین میزان بچه ماهیان تولیدی شهرستان شازند به استان های همجوار همچون اصفهان، قم، تهران، همدان و لرستان صادر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند بیان کرد: در حال حاضر ۳۰ مزرعه آبزی پروری در این شهرستان فعال هستند که در سال ۹۵، با تولید ۶۰۰ تن ماهی توانستند رتبه دوم تولید ماهی را در میان شهرستان های استان مرکزی برای شازند کسب کنند.

کریمی خاطرنشان ساخت: شهرستان شازند به دلیل بارش سالانه مطلوب و داشتن رتبه اول در استان از نظر بارش، موقعیت خوبی برای پرورش ماهی دارد و با راه اندازی مراکز پرورش ماهی در این شهرستان هم اینک بیش از یکصد نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شازند تصریح کرد: شهرستان شازند دارای ۲۵ استخر دو منظوره برای پرورش ماهی، یک واحد پرورش ماهی در استخر و یک واحد پرورش ماهی در چشمه است و سالانه ۱۲میلیون تخم چشم زده در این شهرستان برای صدور به دیگر شهرستان های استان و استان های کشور تامین می شود.

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت موجود، منابع آبی و وضعیت بارش مطلوب شهرستان شازند، حمایت از گسترش فعالیت های آبزی پروری را در دستور کار قرار داده و تلاش داریم راه اندازی استخرهای دو منظوره پرورش ماهی را بیش از پیش تقویت کنیم.

براساس این گزارش، الگوی به کار گرفته شده از سوی فعالان حوزه آبزی پروری شهرستان شازند با بهره گیری از ظرفیت های این شهرستان که بارش مناسب و برخورداری از منابع آب است، علاوه بر آن که برای این شهرستان و استان درآمدزایی ایجاد کرده، زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد شغل و کاهش بیکاری را در این منطقه که طی سال های اخیر با کم شدن فعالیت های کشاورزی بروز کرده بود فراهم کرده است.

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید