چراغ سبز مسئولان به چشم بادامی ها برای صید فانوس ماهیان! /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چراغ سبز مسئولان به چشم بادامی ها برای صید فانوس ماهیان! /گ

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۲۹ بازدید

چراغ سبز مسئولان به چشم بادامی ها برای صید فانوس ماهیان!

بنا به اعلام یک منبع آگاه در استان به تازگی برنامه ای از سوی سازمان شیلات ابلاغ شد که متقاضیان صید فانوس باید با آورده ۲۰۰میلیاردی و تهیه کشتی های صنعتی تقاضای خود را به سازمان شیلات ارائه دهند که در صورت اخذ گواهینامه های خاص مجوز صید فانوس ماهیان را دریافت می کنند.

اواسط سال ۹۴ بود که خبر حضور صیادان چینی در خلیج فارس زبان به زبان چرخید تا نقل هر مجلس و سوژه ای داغ برای رسانه ها و شبکه های اجتماعی باشد؛موضوعی که در ابتدا با انکار صریح مسئولان همراه شد و تاکید کردند:”چینی ها فقط برای تجارت وارد خلیج فارس شده اند و موضوع صیادی کذب است.”

مردم ساده دل و مظلوم هرمزگان را اغلب صیاد و لنجدار تشکیل می دهند که بدون هیچ اما و اگری اظهارات مسئولان استان را قبول کردند و با اعتمادی غیر قابل وصف به زندگی خود ادامه دادند در حالی که واقعیت امر چیز دیگری بود و صیادان چینی با قدرت و سرعت بیشتر خلیج فارس را از ذخایر دریایی تخلیه می کردند.

موضوع به همین جا ختم نشد و روزنامه سراسری کیهان در اقدامی از واقعیت امر پرده برداشت و گزارشی آورد:” صیادان چینی اقدام به صید انواع آبزیان از جمله میگو کرده و مشخص نیست با وجود قوانین سخت‌گیرانه در حوزه شیلات مجوز صید را از چه نهادی دریافت کرده‌اند.

“شناورهای چینی از آخرین روزهای مرداد ماه با ورود به آب‌های جزیره قشم و هرمز در مقابل چشمان حیرت‌زده صیادان این جزیره همه روزه مشغول صید انواع آبزیان از جمله میگو، ساردین و تن ماهیان هستند.”

این موضوع واقعیتی بود که تا آن لحظه مسئولان هرمزگان مرتب به تکذیب و رد آن پرداختند تا با اظهارات بی پرده آتش تنش و آشوبی را که خود ایجاد کرده بودند تا اندازه ای فرونشانند.

براین اساس چینی‌ها با ۲۵ کشتی صیادی با اهدافی مانند توسعه وعمران مکران، توسعه صید میکتوفیده، افزایش سرانه صید، افزایش توالید، اشتغال وتامین نهاده های پودر بعنوان حلقه اصلی وارد خلیج فارس شده بودند که رسیدن به سود سرشار ومیلیاردی شرکتهای ذی نفوذ وذینفع اهداف اصلی این تجارت نابرابر بود.

براساس این قرارداد سود خالص ۶درصدی از فروش میلیاردی روزانه کشتی های چینی برای افراد ذینفع، مدیران کل شیلاتیهای بازنشسته و مشاوران فعلی دولت تدبیر وامید در استان وکشور تعریف شده است که به بهانه نبود مواد اولیه کارخانه پودر و تجهیزات صنعتی صید فانوس ماهیان این ظرفیت به صیادان به ظاهر چینی واگذار شده بود تا درآمدهای بادآورده این تجارت کثیف به جیب عده ای خاص سرازیر شوند.




صیادان شهرستانهای قشم، بندرعباس، جاسک و سیریک بیشترین آسیب ها را از حضور کشتی های صنعتی متحمل شدند چرا که در این روش تورهای چینی ها در اعماق دریا پهن می شد و هرآنچه را بر سر راه وجود داشت با خود بالا می آورد از این رو حتی کوچکترین آبزیان هم که به عنوان طعمه و غذای ماهی های بزرگتر محسوب می شوند در تور چینی ها گرفتار می شدند و خلیج فارس هر روز خالی تر از پیش می شود.

صیادان که تاکنون صبر و متانت را سرلوحه شغل آباو اجدایشان قرار داده بودند با دلی خون و مشت های گره کرده به سمت کشتی هایی هجوم بردند که تنها مترسک های چینی بر روی آن کارگری می کردند و شناورها در مالکیت افرادی از همین مرز و بوم بود تا از این طریق شکایت خود را اعلام کنند.

این اقدام صیادان مکران نشین در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ضربه ای سخت برای دولتی ها محسوب می شد از این رو استاندار غیر بومی که تاکنون در خواب درآمدهای ترانزیت، صادرات و وادرات هرمزگان بود یک شبه به خود آمد تا قانون لغو فعالیت صیادان چینی ابلاغ شود.

دستورالعمل ممنوعیت فعالیت صیادان چینی با پسوند “تا اطلاع ثانوی” همراه بود که ذهن هر مخاطبی را به بازیچه و سیاسی بودن موضوع در آستانه انتخابات ختم می کرد اما کشتی های چینی به این قانون هم پایبند نشدند و چند روز بعد از ماجرا فعالیت خود را از سرگرفتند.

واکنش های دنباله دار مسئولان شهرستان ها، ائمه جمعه، نمایندگان و جامعه صیادی استان،ابعاد گسترده ای از این غارت را نمایان ساخت که واکنش های مسئولان شیلات استان را بهمراه داشت




اگر فانوس ماهیان صید نشوند این سرمایه ملی هدر می رود

سید پرویزمحبی، مدیر کل شیلات هرمزگان اظهار کرد: بالغ بر دومیلیون تن ذخیره فانوس ماهیان در این منطقه شناسایی شده است که برداشت تا میزان ۴۰۰هزار تن طبق نظر محققان و کارشناسان بدون هیچ آسیبی به ذخایر می تواند انجام پذیرد.

مجبی تصریح کرد: صید فانوس ماهیان در عمق های بالا و به دور از ساحل صورت می گیرد که این مهم باعث شده صید آنها تنها توسط شناورهای صید صنعتی و کشتی های مخصوص صورت بپذیرد.

محبی با بیان اینکه عمر مفید این‌ ماهیان کمتر از دو سال بوده که در صورت عدم برداشت این سرمایه ملی و انحصاری به هدر می رود، تصریح کرد: با توجه به اینکه صید این ماهیان در عمق های بالا و خارج از منطقه صید بومی صورت می گیرد و همینطور ذخایر غنی و اختصاصی فانوس ماهیان در منطقه ،هیچ آسیبی به ذخایر آبزیان خلیج فارس وارد نمی کند.

وی بیان کرد: این نکته مهم است که با توجه به عمق زندگی این آبزی ( بالای ۲۰۰) متر شناورهای سنتی قادر به صید این گونه نمی باشند وبایستی شنا ور های بزرگتر با ادوات صید اختصاص برداشت از این ذخیره وسرمایه را انجام دهند .

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه درحال حاضر کشور وارد کننده پودر ماهی می باشد بنابراین تمام صید فانوس ماهیان به سمت کارخانه پودر ماهی هدایت می شود که در صورت برداشت مناسب فانوس ماهیان می توان از واردات پودر ماهی جلوگیری کرد.

مدیر کل شیلات هرمزگان بیان کرد: امروز تنها در بخش پودر ماهی از فانوس ماهیان استفاده می شود که حرکت به سمت افزایش ارزش افزوده این نعمت خدادادی در دستور کار شیلات ایران قرار دارد.

محبی تصریح کرد: در حال حاضر بالغ بر ۵۰ فروند شناور مجوز صید فانوس ماهیان دارند که تا پایان سال ۲۰فروند شناور صید فانوس ماهیان نیز به آنها اضافه شود.

اظهارات قابل تامل مدیر کل شیلات هرمزگان که تا این لحظه مورد قبول هیچ قشری واقع نشد با پاسخ امام جمعه جاسک همراه شد.

منافیان با اشاره به تاثیر استفاده از نیروهای بومی در توسعه جاسک تاکید کرد: نیروهای بومی و بومی گرایی باید در اولویت فعالیت های شیلاتی قرار گیرد.

امام جمعه جاسک با بیان به اینکه شهرستان جاسک با ۳۰۰کیلومتر مرز آبی، بزرگترین مرز آبی استان را دارد، اظهار کرد: استفاده از این ظرفیت ها باید به بهترین شکل و با حمایت تمام قد مسئولین صورت گیرد.

به دنبال کش و قوس های فراوان میان مردم و مسئولان و بنا به اعلام یک منبع آگاه در استان به تازگی برنامه ای از سوی سازمان شیلات ابلاغ شد که بر این اساس متقاضیان صید فانوس باید با آورده ۲۰۰میلیاردی و تهیه کشتی های صنعتی تقاضای خود را به سازمان شیلات ارائه دهند که در صورت اخذ گواهینامه های خاص و بعد از گذراندن پورسه دوره های ویژه آموزشی مجوز صید فانوس ماهیان ارائه می شود.

شرایط فوق در حالی است که تمامی مقامات و مسئولان استانی مطلع اند که صیادان خرده پای استان توان تامین ۲۰۰میلیارد آورده را ندارند و از زمان ابلاغ این دستورالعمل تاکنون افرادی هم که متقاضی صیادی بودند پا پس کشیدند چرا که در مراحل بعدی که خود حکم هفت خان رستم را دارد مطمنئا متقاضیان مردود خواهند شد.

این دستورالعمل ها و ایجاد قوانین سخت و دست و پاگیر تنها با هدف منصرف کردن بومیان از صیادی، ایجاد زمینه های باز و بدون مزاحم برای غارتگری خلیج فارس است چرا که در غیر اینصورت حداقل کار ممکن همکاری با نیروهای بومی بود تا منابعی که سهم مردم هرمزگان به جیب عده ای خاص و پایتخت نشین که هیچ آشنایی با صید و دریا ندارند، سرازیر نشود

منبع : هرمز

دیدگاه خود را بیان کنید