صید در فریدونکنار، مجاز یا غیرمجاز؟! /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صید در فریدونکنار، مجاز یا غیرمجاز؟! /گ

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۳۱ بازدید

صید در فریدونکنار، مجاز یا غیرمجاز؟!

جلسه هم‌اندیشی در مورد ساماندهی صید و شکار در فریدونکنار با حضور مدیران استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری فریدونکنار برگزار گردید.

در اوائل این جلسه حسین منفردی فرماندار فریدونکنار، اظهار کرد: سوال‌های زیاد و دیدگاه‌های متفاوتی در راستای صید و شکار پرنده در فریدونکنار وجود دارد که مهم‌ترین نکته این هست که آیا تالاب بین المللی در این شهرستان لازم هست بر جای بماند..

فرماندار فریدونکنار با تاکید بر اینکه یکی از دیدگاه‌های موجود بحث مدافعان محیط زیست هست، اهتمام کرد: محیط زیست مربوط به تمامی جامعه و آیندگان هست و تمامی انسان‌های سرزمین لازم هست برای محافظت آن قدم بردارند.

منفردی با اشاره به اینکه خلا قانون و تناقضاتی نسبت به مبحث صیادی وجود دارد که لازم هست ارزیابی گردد، اظهار کرد: طرح ساماندهی تالاب بین‌المللی فریدونکنار تدوین شده هست که شکار سنتی را در حالت عادی مجاز دانسته‌اند.

لزوم تهیه امنیت صیادی از سوی مدیران در دامگاه‌های فریدونکنار

وی با اظهار اینکه همه لازم هست از محیط زیست محافظت و محافظت کنند، افزود: پرسش اینجا هست که اگر قرار هست صیدی انجام گردد چرا دامپزشکی می‌گوید صید منع شده هست.

لزوم تهیه امنیت صیادی از سوی مدیران در دامگاه‌های فریدونکنار محمد احمدی نماینده دامگاه‌داران فریدونکنار نیز در این جلسه اظهار کرد: بازار فریدونکنار دانش محلی هست که آن را پیوسته نگه داشته هست.

نماینده دامگاه‌داران فریدونکنار با اظهار اینکه مردم در اینجا پرنده صید می‌کنند که امرار معاش دارا باشند، اهتمام کرد: دامگاه‌داران از گروه‌های زحمتکشی می باشند که امنیت را برقرار می‌کنند و خوب ترین نگهبان، خود دامگاه‌دار هست.

احمدی یادآور گردید: در سال گذشته به سوی عرف و سنت حرکت کردیم و در فریدونکنار و ازباران و سرخرود بر روی اصل خود ایستادند.

نماینده دامگاه‌داران فریدونکنار اضافه کرد: در گذشته مهرماه صید وجود داشت، اما از سال کنونی در دامگاه ازباران یک پرنده صید نشد.

شکار پرندگان با قصد معامله زنده و کشته منع شده و رد کننده قانون هست

احمدی خواستار تهیه امنیت از سوی مدیران گردید و افزود: مدیران امنیت را ایجاد کنند که در این دامگاه‌ها به همان شکل سنتی صورت بگیرد.

پیرفلک یادآور گردید: رابطه بین آدم و پرنده بیماری‌های پرخطری وجود دارد که لازم هست نسبت به آن اکثر از هر چیز دیگری توجه کرد.

وی اضافه کرد: باغ پرندگان موزه حیات وحش در کشورهای خارجی بصورت تصنعی درست می‌کنند، اما در مازندران این پرندگان وجود دارند که هیچ ملاحظه ای به آن نمی‌شود و اقدام به شکار آن نیز می‌کنیم.

کسانی که از صیادان پشتیبانی می‌کنند خیرخواه آن‌ها نیستند

دبیر مقابله با قاچاق مازندران افزود: در نگاه مذهبی نیز به مبحث پرندگان و حتی نوازش آن‌ها توجه بسیاری شده هست.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اظهار اینکه لازم هست به رسانه‌ها نیز حق دهیم، اهتمام کرد: کسی با دوما در فریدونکنار، سرخرود و غیره رد کننده نیست و حتی در پرنده‌نگری نیز دوما مسئله ای وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه فریدونکنار مهد تمدن و فرهنگ هست، افزود: برای مازندران و فریدونکنار زیاد ناپسند هست که امروز با این عنوان در رسانه‌ها مورد هجمه قرار دریافت کنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اظهار اینکه لازم هست به رسانه‌ها نیز حق دهیم، اهتمام کرد: کسی با دوما در فریدونکنار، سرخرود و غیره رد کننده نیست و حتی در پرنده‌نگری نیز دوما مسئله ای وجود ندارد ابراهیمی دنبال کرد: به سبب مداخله بشر در طبیعت هست که مشکلات به وجود می‌آید و کدام دامگاه دار معلوماتی در این زمینه ندارد که بعضی در پی برپایی کلاس‌های تعلیمی می باشند.

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه ازبارن و بازار فریدونکنار پتکی بر سرما شده هست، افزود: این رخدادی که در این استان می‌افتد جای دیگر نیست.

وی با تاکید بر اینکه بیماری در پرنده مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند، اظهار کرد: تبعات بیماری زیاد فراتر از انتظار هست و اگر اعلام وجود بیماری می‌شود برای جلوگیری از لطمه به مردم، سیاست و اقتصاد هست.

فریدونکنار با هجمه ناعادلانه مواجه شده هست

مدیرکل محیط زیست مازندران در انتهاء افزود: برای محافظت امنیت و سرمایه‌گذاری در داخل مازندران لازم هست کوشش گردد.

فریدونکنار با هجمه ناعادلانه مواجه شده هست محمود شارع پور عضو هیئت علمی مازندران نیز در این جلسه، اظهار کرد: محافظت محیط زیست لازم هست با محافظت اقتصاد محلی همراه باشد و این دو نباید با یکدیگر تقابل کنند.

وی افزود: حوزه اقتصاد بر محیط زیست و فرهنگ غلبه پیدا کرده و لازم هست کاری کرد که این سه مورد را به هم پیوند داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه به فریدونکنار هجمه ناعادلانه شده هست، اهتمام کرد: مردمان فریدونکنار انسان‌های شریفی می باشند اما رسانه‌ها، تصویری زیاد قبح را از این شهر نشان می‌دهند.

شکار پرنده در مازندران قدمت ۳۵۰ ساله دارد


شکار پرنده در مازندران قدمت ۳۵۰ ساله دارد داریوش عبادی نماینده سازمان‌های مردم نهاد مازندران نیز در این جلسه، اظهار کرد: هر سال در این فصل اعتراض‌های اجتماعی در این کشور وجود دارد و در سطح بین‌الملی نیز کشیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در گام نخست در پی اجرای قانون هستیم، افزود: در مازندران به سبب حیثیت استانی کوشش گردید تا این امر کنترل گردد.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد مازندران اهتمام کرد: شکار پرنده حرفه دوم مردم منطقه مازندران و بویژه فریدونکنار هست و پایبندیی برای پشتیبانی در شکار وجود ندارد.

عبادی اضافه کرد: شکار در مازندران ۳۵۰ سال قدمت دارد و در ۳۰۰ سال گذشته روش‌های صید به همین نوع یا سنتی بوده هست.

وی با اظهار اینکه با صید سنتی مسئله ای وجود ندارد، افزود: با این کشتن و تهاجمات مشکل وجود دارد و لازم هست که به حیثیت ملی و وطنی خود توجه کنیم.

لزوم شناسنامه‌دار کردن صیادان برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی

وی افزود: اگر تالاب بین‌المللی ملک شخصی هست لازم هست برای آن اقدام‌های مخصوص انجام گردد.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد فریدونکنار شناسنامه‌دار کردن صیادان را مهم‌ترین اتفاق دانست و اهتمام کرد: شناسنامه دار کردن فروشندگان و صیادان به پایش مساعدت می‌کند تا هر کسی به این فضا ورود نکند.

وی افزود: بعضی از پرنده‌های شکار شده حرام گوشت می باشند، اما بر سر سفره‌های مردم قرار می‌گیرد.

تبلیغاتی که بر علیه فریدونکنار شده غلط هست

نماینده سازمان‌های مردم نهاد فریدونکنار با اشاره به اینکه خلاء اطلاع رسانی در این زمینه وجود دارد، تاکید کرد: تعلیم و پرورش لازم هست در این زمینه ورود پیدا نماید.

تبلیغاتی که بر علیه فریدونکنار شده غلط هست سیدمحمود جلالی امام جمعه فریدونکنار نیز در این جلسه، اظهار کرد: مردم فریدونکنار شریف می باشند و سبب آن وجود رزمندگان و شهدای گرانقدر هست.

وی با اظهار اینکه مردم فریدونکنار فهیم می باشند و اگر بعضی مسائل مثل اکوتوریسم وجود دارد برای آنان تفهیم گردد، مشارکت می‌کنند، اهتمام کرد: جنجال و هیاهو در شکار پرندگان در فریدونکنار اکثر از چندین برابر حقیقت هست.

امام جمعه فریدونکنار با اشاره به اینکه در تمام مدت صید این آماری که گفته می‌شود پرنده شکار نمی‌شود، افزود: می‌توان در راستای اکوتوریسم مطالعه و تحقیق گردد.

امام جمعه فریدونکنار با اشاره به اینکه تبلیغاتی که بر علیه فریدونکنار شده غلط هست، افزود: بسیاری از صیدها از انزلی، رشت و میانکاله می‌آیند و مربوط به صید فریدونکنار نیست و بیرون از این شهرستان صورت می‌گیرد.

جا به مکانی بازار فروش پرنده در فریدونکنار از سوی شهرداری این شهر

امام جمعه فریدونکنار اضافه کرد: چرا جنگل مازندران به زباله‌دانی مبدل شده هست از سوی هیچ نهادی اعتراض نمی‌شود و منحصرا از فریدونکنار حرف به میان می‌آید.

وی با اشاره به اینکه شهرداری فریدونکنار لازم هست نسبت به جا به مکانی بازار پرندگان این شهر اقدام نماید، اظهار کرد: لازم هست کوشش گردد چهره زیبایی از فریدونکنار به تمام جهان منتشر نمود.

منبع : راه دانا

دیدگاه خود را بیان کنید