پرورش ماهی در قفس های دریایی در گیلان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی در قفس های دریایی در گیلان /گ

پنج‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۲۸ بازدید

پرورش ماهی در قفس های دریایی در گیلان

این طرح مهم شیلاتی ، با نصب 24 قفس پرورش ماهی منطقه از سواحل در شرق ، غرب و مرکز استان در حال اجراست

مرکز گیلان با شنیدن نام قفس، خیلی ها به فکر"پرنده" و بعضی هم به فکر" آزادی" می افتند. اما شاید چیزی که با شنیدن نام قفس کمتر به ذهن می رسد "ماهی" است.

اداره کل شیلات گیلان برای بهره گیری بیشترازظرفیت دریای خزر و افزایش تولید آبزیان ، طرح پرورش ماهی در قفس های دریایی را که تئوری " بیشترین تولید در حداقل واحد سطح " است، متناسب با ظرفیت های طبیعی و بالقوه این استان عملی کرده است.

عبدالعلی صدیقی مجری طرح پرورش ماهی در قفس در گیلان می گوید: طرح پرورش ماهی درقفس های دریایی از آبان 89 در ساحل جفرود انزلی شروع شده است.
این کارشناس آبزیان شیلات افزود : آن روز برای اجرای این طرح 4 میلیارد و500 میلیون ریال از سوی دولت و بخش خصوصی هزینه شد و 2 قفس 50 و 30 تنی در فاصله 7 کیلومتری از ساحل جفرود ودرعمق 42 متری دریا نصب شد، اما امروز گیلان 24 قفس به ظرفیت 1600 تن دارد و این در حالی است که تا پایان آبان امسال یعنی 7 سال بعد از اولین اقدام شیلات در این زمینه، ظرفیت به 3500 تن خواهد رسید.
وی با اشاره به این که درسه منطقه از سواحل گیلان، درشرق، غرب و مرکزاستان قفس های دریایی نصب شده افزود: در این قفس ها گونه های بومی فیل ماهی (Husohuso) که ازماهیان خاویاری (Acipenseridae ) است و هم چنین خانواده آزاد ماهیان(Salmonidae) و کپورماهی ( Cyprindae ) دریای خزرکه جزو ماهیان استخوانی است پرورش داده می شود.
عبدالعلی صدیقی در ادامه با اشاره به این که نروژ، شیلی ، چین ، ژاپن ، انگلستان ، کانادا، یونان، ترکیه ، کره و دانمارک 10 کشوربرتر پرورش ماهی در قفس های دریایی هستند گفت: براساس آمار سازمان جهانی خواربار (FAO) ، تا پایان سال 2016 میلادی ، 201 میلیون تن ماهی دردنیا تولید شده که حدود 10درصد آن معادل 20 میلیون تن به پرورش ماهی در قفس اختصاص دارد.
او می گوید: اگرچه ایران و بالطبع گیلان در آغاز راه است، اما دراین زمینه برنامه بلند مدت دارد.
بررسی ها نشان می دهد افزایش تولید ماهی و کاهش فشار صید بر ذخایر دریای خزر، صرفه اقتصادی و ایجاد اشتغال و صادرات و ارزآوری به ویژه در بخش تولید خاویاراز عمده ترین مزایای اجرای طرح پرورش ماهی درقفس های دریایی است.
معاون آبزی پروری شیلات گیلان با اشاره به ظرفیت محدود ذخایر طبیعی در دریای خزرگفت: در10 سال گذشته میانگین میزان صید سالانه ماهی ازخزر، فقط درگیلان، 14هزارتن بوده که این آمار نشان دهنده فشار صید بر ذخایر دریا و کاهش تولید بوده است.
احمد قناعت پرست با اشاره به این که پرورش ماهی درقفس های دریایی درشرایط محیطی مناسب، میزان تولید را افزایش می دهد واین افزایش تولید، بی شک نقش اساسی برکاهش فشارصید بر ذخایردریای خزر نیز خواهد داشت گفت: با نصب 24 قفس دریایی، بعد از طول دوره پرورش انواع آبزیان از خانواده آزاد ماهیان گرفته تا ماهی کپور که حدود6 تا 8 ماه است، تا پایان امسال 3500 تن ماهی آزاد و کپور پرورش می یابد.
وی افزود: بر اساس ارزیابی یک شرکت نروژی، ظرفیت تولید ماهی در قفس درگیلان تا 200هزار تن در سال برآورد شده که پیش بینی می کنیم با مناسب بودن شرایط ، تا 10 سال دیگر، به این میزان تولید دست یابیم.
مدیرکل شیلات گیلان هم صرفه اقتصادی و ایجاد اشتغال را از دیگر مزایای پرورش ماهی در قفس های دریایی دانست و گفت: با توجه به اینکه بیش از90% ماهیانی که در قفس ها پرورش می یابند از گونه آزاد ماهیان است؛ اگرنرخ هرکیلوماهی آزاد پرورش یافته در قفس را به طورمیانگین 100هزار ریال درنظربگیریم، تولید 200هزارتن ماهی در قفسهای دریایی، در برنامه 10 ساله، حداقل 200 میلیارد ریال درآمدزایی خواهد داشت .
اسحاق شعبانی افزود: اگر 70 درصد درآمد حاصل از تولید ماهی در قفس های دریایی برای پرورش و نگهداری آنها هزینه شود ، بازهم 60 میلیارد ریال ارزش افزوده یا سود خالص ایجاد خواهد شد .
وی در همین رابطه می گوید: تولید 200هزار تن ماهی در استان حداقل 40 هزار فرصت شغلی مستقیم و 120 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
مدیر کل شیلات گیلان درخصوص صادرات و ارزآوری، که یکی دیگر از مزایای پرورش ماهی در قفس های دریایی است گفت: توسعه تولید ماهیان خاویاری پرورشی راهی مطمئن و کارآمد برای حفظ ذخایر ماهیان خاویاری خزراست که شیلات گیلان از سال 80 با ایجاد مراکز پرورش ماهیان خاویاری در سواحل استان، در صدد پرورش گونه های مهم ماهیان خاویاری در قفس های دریایی برای حفظ ذخایر خزر برآمده است.
اسحاق شعبانی با بیان اینکه درحال حاضر کارمطالعاتی در زمینه پرورش ماهیان خاویاری به اتمام رسیده افزود: قرار است از سال آینده 10 هزار قطعه ماهی خاویاری در این قفس ها پرورش یابد که پیش بینی می کنیم تا 10 سال دیگر40 هزار تن گوشت ماهی خاویاری وحدود هزار تن خاویارازاین ماهیان استحصال کنیم.
وی با اشاره به این که درحال حاضر سالانه بیش از1 تن خاویار ایران که جزو مرغوبترین خاویارهای جهان است در آبهای ساحلی و داخلی استان گیلان پرورش و به خارج از کشور صادر می شود گفت : از محل صادرات این مقدارخاویار، هرسال 4 میلیون دلارارز، معادل فروش 80 هزار بشکه نفت عاید کشورمان می شود.
مدیر کل شیلات گیلان می گوید: قیمت هر کیلو خاویار ایران، امروز در بازارهای جهانی ، 3 هزار دلار است که اگر10 سال دیگرهم قیمت هیچ تغییری نکند، از محل صادرات خاویارهای استحصالی از ماهیان خاویاری پرورش یافته در قفس های دریایی، 3 میلیارد دلار ارزعاید کشورمان می شود.
کوتاه سخن این که : امروزه با افزایش بی رویه جمعیت، آسیب دیدن منابع آب و خاک یک تهدید جدی برای تداوم زندگی انسان محسوب می شود. بنابراین برای بهره برداری بهینه ازمنابع موجود و ایجاد امنیت غذایی، ضروریست با استفاده از تکنولوژی و شیوه های نوین با هدف تامین پروتئین مورد نیاز جامعه، گام اساسی برداشته شود.
پرورش ماهی در قفس یکی از روش های متداول در دنیا برای استفاده بهتراز محیط های دریایی در خصوص تولید پروتئین، ازجمله ماهی است.
به نظر می رسد با حمایت جدی دولت از سرمایه گذاران این طرح، گامی اصولی درحفظ نسل و احیای ذخایر دریایی برداشته شود.
بی شک طرح پرورش ماهی در قفس علاوه بر این که راهکاری مناسب برای افزایش تولید ماهی و بالا رفتن سرانه مصرف این آبزی است راهکاری مناسب برای حل مشکل بیکاری هم می باشد.
منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید