توسعه مزارع پرورش میگوی هرمزگان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

توسعه مزارع پرورش میگوی هرمزگان /گ

سه‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۲۳ بازدید

توسعه مزارع پرورش میگوی هرمزگان

استان هرمزگان یکی از مناطق آب و هوایی مرطوب و داغ کشور است و پرورش میگو در این موقعیت، کار سختی است که هم نیاز به همت و اراده و هم حمایت از سرمایه گذارانبومی به خصوص در حوزه پرورش و صادرات میگو از سوی مسئولان امر در شیلات و جهادکشاورزی دارد.

استان هرمزگان با تولید بیش از ۲۵۵ هزار تن انواع آبزیان رتبه نخست تولیدات شیلاتی کشوردارد که در سال ۹۵ با تولید بالغ بر ۱۰ هزار تن میگوی پرورشی توانست رتبه اول تولید میگوی پرورشی کشور را به خود اختصاص دهد. این میگوها که عمدتاً به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ویتنام، چین، فرانسه، اسپانیا، هنگ کنگ و روسیه صادر می‌شود، نقش تعیین کننده‌ای در افزایش ارزآوری به کشور و حمایت از سرمایه گذاران و اشتغال جوانان این استان خواهد داشت.

به جهت توجه به مقوله اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، امروزه شیلات یکی از محوری‌ترین دستگاه‌های اجرایی در این زمینه است؛ از طرفی به مزارع میگو یکی ازبرنامه های خوب شیلات در راستای توسعه آبزی پروری به شمار می‌رود.

در بررسی وضعیت مزارع پرورش میگوی استان قصد داریم سهم اشتغال در حوزه پرورش میگوی استان را از گفته‌های خود مسئولان را یادآور شده و در گزارش‌های بعدی میزان اشتغال را از این صنعت سودآور بیش‌تر مورد کنکاش قرار دهیم.

سایت‌های تیاب شمالی و تیاب جنوبی در میناب، حسینه، سایه خوش و مقام در بندرلنگه، هنگام و دوستکو در قشم، یکدار جاسک، کولغان بندرعباس بخشی از سایت‌های پرورش میگو در استان هرمزگان هستند.

در چندساله اخیر هرچند پرورش دهندگان این بخش با مشکلات زیادی روبرو بوده‌اند، اما اقدامات خوبی نیز برای تکمیل زنجیره ارزش و تولید میگو درسایت‌های پرورش این آبزی در شهرستان‌های مختلف هرمزگان انجام شده است که نمونه آن می‌توان به بهره برداری از سایت پرورش میگوی عدالت در شهرستان سیریک اشاره کرد که شهریور ماه سال ۹۴ و بعد از ۱۰ سال توقف با سرمایه گذاری بخش خصوصی بهره برداری شد.

سایت پرورش میگوی عدالت با مساحتی بالغ بر ۳۵۰ هکتار از سال ۸۱مطالعه و اجرا و در سال ۸۳ شروع به آماده سازی کرده بود اما سال‌ها متوقف بود. واگذاری این سایت به بخش خصوصی و بهره برداری از آن که با هدفاشتغال زایی، افزایش محصولات آبزی پروری، کاهش فشار بر ذخایر آبزیان صادرات و توسعه بخش آبزی پروری شهرستان سیریک بود، به گفته مسئولان آن برای بیش از ۱۱۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰ نفر از اهالی منطقه سیریک به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرد.

در سال ۹۴ همچنین از بهبود جاده دسترسی به این سایت و نصب دریچه یکطرفه برای ممانعت از ورود آب و گل و لای ناخواسته به عنوان دو موضوع مهم از سوی مسئولان شیلات نام برده شد که نیاز به حمایت داشت اما اینکه این مشکل تا امروز رفع شده است یا خیر در گزارش‌های بعدی به آن پرداخته می‌شود.

در شهریور ماه امسال قاسم دهقانی، مدیرعامل تعاونی مزارع پرورش میگو شهرستان سیریک با اعلام ذخیره‌سازی بیش از ۱۷ میلیون قطعه لارو میگودر ۷۰ هکتار از مزارع این شهرستان، بیان کرد که در هر دوره از پرورش میگو به‌طور متوسط بیش از ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه برداشت میگو پرورشی آذرماه آغاز می‌شود، اظهار می‌کند: میگوهای برداشت‌شده بعد از بسته‌بندی به کشورهای جنوب شرقی آسیا و کشورهای حاشیه حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

بیان این گفته نشان می‌دهد استان هرمزگان ظرفیت بسیار بالا و ارزشمندی در تولید و صادرات دارد ضمن اینکه اهمیت توجه به صنایع تبدیلی و بسته بندی آبزیان جهت کیقیت بخشی به صادرات به سایر کشورهای دنیا را نیز دوچندان می‌کند.

بی انصافی است اگر از جایگاه پرورش میگو در شهرستان پارسیان نگوییم؛ مزرعه پرورش میگوی مقام که طبق گفته احمد پاسلار رئیس اداره شیلات شهرستان پارسیان توانسته است به صورت مستقیم برای ۷۰ نفر اشتغال ایجاد کند، مردادماه امسال بیش از ۷۹ تن میگو از ۱۴۷ هکتار مزرعه پرورش میگوی مقام پارسیان برداشت شده است.

*۱۰ سایت پرورش میگو در مدار تولید قرار دارد/ اشتغالزایی ۸۰۰ نفری در سایت‌های شور اول و دوم بندرعباس

از دیگر سایت‌هایی که نقش مهمی در تولید میگو و همچنین تولید اشتغال و کمک به اقتصاد مقاومتی را دارند، سایت‌های شور اول و دوم در شرق بندرعباس است. مدیر کل شیلات هرمزگان شهریور امسال در بازدید از سایت‌های پرورش میگوی شور اول و دوم از نقش صادراتی و صنعتی این سایت‌ها صحبت کرد.

به گفته محبی، سایت شور اول که تاکنون بالغ بر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ۴۰۰ هکتار است و با برخورداری از ۱۶ مزرعه در قالب ۱۸ استخر ظرفیت تولید بیش از هزار و ۴۰۰ تن میگوی پرورشی را دارد و با بهرهبرداری از آن برای بیش از ۴۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجادمی‌شود.

طبق گفته‌های مدیر کل شیلات هرمزگان، سایت پرورش میگوی شور دوم در بندرعباس نیز ۸۰۰ هکتار است که فاز اول آن در ۴۰۰ هکتار اجرایی می‌شود و هم اکنون فاز نخست آن ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تاکنون سرمایه گذار پروژه ۱۱ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده و مجموعهزینه‌های آن ۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی با بیان اینکه این سایت پرورش میگو شامل ۱۰ مزرعه ۳۶ هکتاری استاست که هر مزرعه شامل ۲۶ استخر حدوداً یک هکتاری است، گفته است احداث این سایت پرورش میگو برای ۴۵۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی می‌کند.

مدیرکل شیلات هرمزگان در این بازدید می‌گوید: ۱۰ سایت پرورش میگو شامل هشت هزار هکتار در هرمزگان در مدار تولید قرار دارد و براساس مجوزهای صادر شده نیز هشت هزار هکتار مزرعه پرورش میگوی دیگر نیز در استان در حال احداث است

*اشتغال ۱۴۰ نفر در مزرعه پرورش میگو دریانوردان قشم

قشم نیز یکی از دیگر شهرستان هایی است که نقش مهمی در تولید آبزیان از جمله میگوی پرورشی صادراتی دارد؛ به عنوان نمونه مزرعه پرورش میگو شرکت دریانوردان قشم در زمینی با ۲۲۰ هکتار مساحت در ۱۶۰ استخر یک هکتاری طراحی شده است که در هفته دولت امسال مرتضی بانک، حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم کلنگ آن را به زمین زد.

شرکت‌های میگو مروارید، دُرنا مهر قشم، مروارید شکیل قشم نیز از جمله شرکت‌هایی هستند که در جزیره قشم به فعالیت‌های آبزی پروری از جمله پرورش میگو مشغول هستند.

*دو هزار و ۲۰۰ تن به ظرفیت تولید میگو در قشم افزوده می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم دوشنبه دهم مهرماه نیز از احداث مزرعه پرورش میگو در غرب جزیره با ۱۶۰ استخر یک هکتاری به عنوان اقدامی مهم در توسعه فعالیت‌های شیلاتی این منطقه نام برد.

جهانگیر مجیدی با اعلام اینکه ۲۲۰ هکتار زمین برای احداث مزرعه پرورش میگو شرکت دریانوردان اختصاص داده شده است، افزود: تمام مجوزهای مورد نیاز احداث ۱۶۰ استخر(هر استخر با یک هکتار وسعت) برای این مجموعه صادر شده و کلنگ عملیات اجرایی این طرح شیلاتی اواخر شهریور ماه امسال با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور به زمین زده شد.

به گفته مدیر کل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم، با آمادهسازی این مزرعه به عنوان بزرگترین سایت پرورش میگو در قشم، دو هزارو ۲۰۰ تن به ظرفیت تولید این آبزی در قشم افزوده می‌شود.

وی یادآور شد: بخش خصوصی تحت حمایت سازمان منطقه آزاد قشم برای ایجاد این مزرعه که طی دو سال به بهره برداری می‌رسد بیش از ۲۰۰میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد کرد.

مجیدی اظهار امیدواری کرد با اتمام این طرح که با هدف تولید محصولات صادراتی برای ارزآوری به کشور در روستای دوستکو در غرب جزیره قشمبرنامه ریزی شده، حدود ۱۴۰ نفر به طور مستقیم در مزرعه پرورش میگو دریانوردان قشم مشغول به کار خواهند شد.

*ایجاد ۱۲۰ شغل مستقیم در شرکت تعاونی مروارید شکیل قشم تا پایان امسال

خالد نژاد باسعیدو، مدیرعامل شرکت تعاونی مروارید شکیل قشم نیز می‌گوید: تا پایان امسال، یکصد و ۲۰ استخر در مزرعه پرورش میگو روستایدوستکو قشم به بهره برداری کامل می‌رسد که در پی آن ۱۲۰ شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه احداث مزرعه پرورش میگو در سال ۹۴ آغاز و در سال۹۵ با ۶ استخر به بهره برداری اولیه رسید، می‌افزاید: هم اکنون تعداد استخرهای زیر کشت میگو به ۳۰ عدد رسیده که ۳۰ نفر نیروی کار مستقیم دارد.

شرکت مروارید شکیل قشم نیز در سال ۱۳۹۴ در روستای دوستکو (یکی ازغربی‌ترین روستاهای جزیره قشم)، با در اختیار قرار گرفتن زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار توسط سازمان منطقه آزاد قشم و با هزینه بخش خصوصی و پشتیبانی و همکاری نهادهایی مانند سازمان منطقه آزاد، اداره شیلات استان هرمزگان و اداره جهاد کشاورزی مبادرت به ایجاد مزرعه پرورش میگو کرده است.

در مجموع، گرچه مناطق پرورش میگو در مناطق مختلف هرمزگان به توجه به آمارهای مسئولان شیلات و مدیرعاملان آن‌ها، علاوه بر تولید مناسب و عرضه آن به بازارهای کشورهای مختلف دنیاست اما اینکه گفته‌ها حکایت از سهم ارزشمند مزارع و سایت‌های پرورش میگو در تولید اشتغال جوانان را دارد و در آینده با افزایش این سایت‌ها، برمیزان اشتغال می‌افزاید اما باید دید در کنار این توفیقات، مشکلات زیر بنایی این مزارع از جمله تأمین آب شرب، وضعیت تولید و وضعیت بازار، بهسازی جاده دسترسی، تأمین برق و آسفالت، تسهیلات بانکی با بازپرداخت مناسب چیست و چنانچه مشکلات پرورش دهندگان میگو هم به لحاظ مسائل زیربنایی به طور اساسی مرتفع نگردد، آینده این صنعت امیدوار کننده چگونه پیش خواهد رفت؟

منبع تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید