کوسه‌های خلیج فارس در اوج مظلومیت /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کوسه‌های خلیج فارس در اوج مظلومیت /گ

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۲۵ بازدید

کوسه‌های خلیج فارس در اوج مظلومیت

کشف ۹۰۰ قطعه کوسه ماهی

حسین دلشب ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای مقابله با صید و شکار غیرمجاز در سطح استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته است و با متخلفین به صورت جدی برخورد می شود.

وی از دستگیری پنج نفر از شکارچیان متخلف در عالیشهر خبر داد و اضافه کرد: این شکارچیان با استفاده از تاریکی شب قصد فرار داشتند که با هوشیاری مأمورین در دام یگان حفاظت اداره کل افتادند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: از این افراد ۱۶ قطعه مرغابی از گونه فیلوش و خوتکا به همراه پنج قبضه سلاح ساچمه زنی همراه دو قطار و مقادیر زیادی فشنگ ساچمه زنی کشف و ضبط شد.

طبیعت نیاز به حمایت عمومی مردم دارد

وی با بیان اینکه این افراد تحویل مراجع قضایی شده‌اند، تصریح کرد: طبیعت نیاز به حمایت عمومی مردم دارد و بر اساس قانون اساسی حفظ محیط زیست وظیفه‌ای است همگانی که برعهده عموم مردم است.

دلشب خاطرنشان کرد: دوستداران طبیعت می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف گزارشات خود را به نزدیکترین اداره یا پاسگاه محیط بانی اطلاع دهند.یگان حفاظت محیط زیست این آمادگی را دارد که به صورت قاطع با متخلفان زیست محیطی برخورد کنند.

وی همچنین از کشف ۹۰۰ قطعه کوسه ماهی از خودرو حامل محصولات شیلاتی در عسلویه خبر داد و افزود: در این راستا یک پرونده قضایی تشکیل و برای رسیدگی به دستگاه قضایی تحویل شده است.

کاهش کوسه‌های خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: صید کوسه‌های خلیج فارس و دریای عمان که در سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش چشمگیر جمعیت و صید بی‌رویه در خطر انقراض قرار گرفته‌اند ممنوع است.

وی ادامه داد: برابر قانون، صید، حمل، خرید و فروش انواع کوسه ماهیان چه با هدف صید اصلی و ضمنی ممنوع بوده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد و صیادان باید توجه داشته باشند که صید ضمنی کوسه را به اسکله منتقل نکنند.

دلشب با بیان اینکه کوسه‌ها در بالای هرم غذایی قرار دارند، گفت: این ماهیان به دلیل جایگاه ویژه در زنجیره غذایی، یکی از عوامل تعادل اکوسیستم‌های دریایی هستند.

تهدید زیست بوم‌های دریایی

وی اظهار داشت: صید کوسه‌ها به‌دلیل تقاضای بالای گوشت و به‌ویژه باله آن برای تهیه سوپ در چین باعث به خطر افتادن جمعیت این گونه‌های مهم شده است و از همین رو باید این اتفاق تلخ را هشداری جدی قلمداد کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه صید و صیادی بی رویه و خارج از ظرفیت از عمده ترین تهدیدات زیست بوم‌های دریایی است، افزود: ز دیگر تهدیدات آلودگی های دریایی وجود پسماندهای شناور و در دریا و حرکت آن‌ها با امواج و به ساحل رسیدن آن‌ها است.

دیدگاه خود را بیان کنید