از نامشخص بودن علت تلفات ماهی‌ها تا قول مساعد برای صدور مجوز صید ماهی /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

از نامشخص بودن علت تلفات ماهی‌ها تا قول مساعد برای صدور مجوز صید ماهی /گ

شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

از نامشخص بودن علت تلفات ماهی‌ها تا قول مساعد برای صدور مجوز صید ماهی

این روزها تلفات دسته جمعی بیش از 2 هزار قطعه ماهی در نکارود به یکی از خبرهای داغ و البته دغدغه مردم و مسؤولان در نکا و مازندران تبدیل شده است و با وجود گذشت چند روز از تلفات ماهیان در رودخانه نکا رود، علت یا علل چگونگی این تلفات ماهی‌ها نامشخص و در حال انجام و بررسی است.

با اعلام گزارش تلفات ماهی‌ها در نکا رود در وسط شهر نکا، کارشناسان با قوت در آزمایشگاه حفاظت محیط زیست استان مازندران و پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، بررسی علت یا علت‌های این مرگ و میر ماهی‌ها را مورد بررسی قرار دادند اما با گذشت روزها ( 5 روز) از این مرگ و میر ماهی‌ها، تاکنون هیچ علت مشخصی برای این تلفات اعلام نشده است.

در همان روزهای اول گزارش مبنی بر تلف شدن ماهیان در نکا رود، کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست به زیستگاه ماهیان تلف شده در نکا رود اعزام شدند تا موارد و عوامل موثر در مرگ ومیر این ماهی‌ها بررسی شود.

تلف شدن ماهی‌ها در این رودخانه برای نخستین‌بار در سال‌های گذشته اتفاق افتاده است که باید ضمن بررسی علل این تلفات، راه‌حلی برای جلوگیری از این فاجعه زیست محیطی اتخاذ شود.

*بررسی علل تلفات ماهی‌ها و منبع آلودگی در نکارود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نکا با اشاره به گذشت چند روز از تلف شدن ماهی‌ها در رودخانه نکا رود، گفت: علل تلفات ماهی‌ها و منبع آلودگی در نکا رود با حضور کارشناسان در حال بررسی است.

مهدی کشاورزیان گفت: تلف شدن 2 هزار و یک‌صد قطعه ماهی 200 تا 300 گرمی در این رودخانه یکی از معضلات زیست محیطی شهرستان در حال حاضر است که با قوت در حال بررسی و اقدام و علت‌یابی است.

وی با اعلام اینکه نمونه‌برداری نمونه‌های مختلف آبی از این منطقه از همان روز اول در حاشیه رودخانه در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: تیم کارشناسی زیست محیطی، طول 500 متری نکا رود حد فاصل پل فلزی تا استخر ذوالفقار را مورد پایش قرار دادند اما تاکنون علت دقیق این تلفات اعلام نشده است.

این مسؤول افزود: احتمال اینکه این بخش از رودخانه توسط افراد سم‌پاشی شده باشد و یا اینکه تخلیه کلر توسط برخی واحدهای خدماتی انجام شده باشد وجود دارد اما این دلایل قطعی نیست و اطلاع‌رسانی دقیق بعد از اعلام نظر آزمایشگاه محیط زیست و پژوهشکده اکولوژی دریای خزر انجام می‌شود.

کشاورزیان، در ادامه یکی دیگر از عوامل مرگ و میر ماهیان در این رودخانه را حجم کم آب موجود در رودخانه اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به گرمای امسال در تابستان و تبخیر آب، شاهد کاهش حجم آب در این رودخانه بودیم که ممکن است یکی از عوامل مرگ و میر ماهی‌ها، کمبود آب بوده باشد.

وی ادامه داد: تلفات ماهیان در نکا رود از گونه سفید و ماهیان بومی بوده است که همه ساله در این فصل در این رودخانه وجود دارد اما تلفات ماهیان برای اولین بار گزارش شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست نکا بیان کرد: تحقیقات و نمونه‌برداری‌های لازم توسط دامپزشکی شهرستان هم انجام شده است و با همکاری شرکت آبفای شهری هم کیفیت آب، نمونه‌برداری‌های انجام شده برای بررسی به آزمایشگاه‌های مختلف در استان ارسال شده است.

*وجود ماهیان، زمینه‌ساز وجود حیات در نکا رود

کشاورزیان، در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تخلیه و ورود برخی از فاضلاب‌های خانگی، خدماتی و زباله به نکا رود، گفت: با وجود همه این مشکلات زیست محیطی همچنان حضور این ماهی‌ها در این رودخانه و در فاصله 500 متری بیانگر وجود حیات و سرزندگی در این رودخانه است.

وی اظهار کرد: همکاری مردم در حفاظت از بستر رودخانه و جلوگیری از تخلیه فاضلاب و زباله به رودخانه از جمله نیازهایی است که احساس می شود و شهروندان باید همکاری لازم را انجام دهند.

این مسؤول افزود: با توجه به عبور رودخانه نکا رود از وسط شهر، ایجاد نشاط و سرزندگی این رودخانه در گرو همکاری مردم برای جلوگیری از آلودگی‌ها است.

* اقدام برای اخذ مجوز صید ماهی در نکا رود

رئیس اداره حفاظت محیط‌ زیست نکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه برنامه‌ریزی و مدیریت نکا رود برای جلوگیری از آلودگی، می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تعداد ماهیان باشد، یادآور شد: در صورت همکاری مردم می‌توانیم با مساعدت‌های لازم تعداد ماهیان بیشتری را برای رشد و نمو در این رودخانه داشته باشیم.

کشاورزیان ادامه داد: با افزایش سلامت در این رودخانه و همچنین افزایش تعداد ماهیان، به مردم اطمینان می‌دهیم که مجوز صید ماهی با لنسر یا قلاب، به آنان داده شود تا مردم با همراهی خانواده‌ها از فضایی با نشاط در این رودخانه برخوردار شوند.

وی افزود: تلاش برای افزایش تفریح، نشاط و شادابی از مهم‌ترین نیازهای مردم است که در صورت همکاری همه جانبه مردم و جلوگیری از تخلیه زباله در نکا رود حاصل می‌شود و مردم ضمن استفاده از فضای با نشاط می‌توانند از ماهی تازه و سالمی که صید خودشان است؛ استفاده کنند.

این در حالی است که مردم هم برای ایجاد فضای گردشگری در نکا رود، راغب بوده و خواهان توجه به برنامه‌های اعلام شده توسط شورای اسلامی شهر در دوره‌های گذشته مبنی بر ایجاد این فضای گردشگری هستند.

قاسم نبی‌پور با اعلام اینکه در دوره‌های مختلف شورای اسلامی، اعضای شورا به ایجاد پارک و فضای تفریحی در حاشیه و بستر رودخانه اشاره داشتند، در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: این برنامه‌ها تنها در حد همان شعار باقی ماند و عملیاتی نشد.

وی افزود: مردم نیازمند ایجاد فضایی با نشاط هستند و این مهم با توجه به اینکه نکا رود از وسط شهر نکا می‌گذرد امری شدنی است که با کمی برنامه‌ریزی اجرایی می‌شود.

محمد درویشی از دیگر شهروندان نکایی نیز در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: وجود این ماهیان در روزهای اخیر در نکا و البته تلف شدن آن موجی از امید و ناامیدی را دامن زده است و امید برای اینکه حیات در این رودخانه وجود دارد و ناامیدی برای تلف شدن ماهی‌ها است.

وی گفت: از مسؤولان انتظار داریم که برای توسعه گردشگری در این بخش با قوت بیشتری وارد شده و برای افزایش نشاط و شادابی در شهر نکا و ایجاد فضایی با نشاط در بین خانواده‌ها تلاش شود.

ایجاد فضای گردشگری در نکارود از جمله خواسته‌های مردم نکا است که امید است با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری همه جانبه مردم و مسؤولان اجرایی شود.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید