کوسه‌ها هم مراقبت می‌خواهند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کوسه‌ها هم مراقبت می‌خواهند /گ

شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

کوسه‌ها هم مراقبت می‌خواهند

صید بی‌رویه، آلودگی دریاها و اقیانوس‌ها و برخورد با شناورها عواملی است که زندگی کوسه‌ها را به خطر انداخته است

کوسه ها یکی از انواع ماهیان اقیانوس‌ها و دریاها هستند و در بالای هرم غذایی قرار دارند. این ماهیان به علت جایگاه ویژه در زنجیره غذایی، یکی از عوامل تعادل زیست بوم‌های دریایی به شمار می‌روند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر صید بی رویه را به ویژه در کشوری مانند چین یکی از عوامل تهدید کوسه در جهان عنوان کرد و گفت: تقاضای بالای گوشت و به ویژه باله آن برای تهیه سوپ در چین باعث به خطر افتادن جمعیت این گونه مهم شده است.

حسین دلشب، افزایش صید استفاده از روش های مخرب صید مانند استفاده از تور ترال (کف روب)، گوشگیر کفی(رکسی)، و تورهای مونوفلامنت و رعایت نکردن ممنوعیت صید در مناطق تحت مدیریت و حساس را از جمله مواردی برشمرد که زندگی کوسه را به خطر انداخته است.

وی از دیگر تهدیدات این گونه را آلودگی‌های دریایی معرفی کرد و افزود: علاوه بر وجود پسماندهایی که شناورها تولید می‌کنند، تورهای صیادی سرگردان هم دامی می‌شوند برای آبزیان از جمله کوسه‌ها.

دلشب برخورد با شناورها را عاملی دیگر در از بین رفتن کوسه‌ها دانست وادامه داد: گاهی نیز این گونه گرفتار پدیده‌های طبیعی مانند جزر بزرگ می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به ممنوعیت صید کوسه در کشورمان، بیان کرد: بر اساس مصوبه سازمان حفاظت محیط زیست طبق مصوبه شماره 380/381 سال ٩٣، صید کوسه‌های خلیج فارس و دریای عمان که در سال‌های اخیر به علت کاهش چشمگیر جمعیت و صید بی رویه در خطر انقراض قرار گرفته اند، ممنوع شده است.

دلشب گفت: بر اساس این مصوبه صید، حمل، خرید و فروش انواع کوسه ماهیان چه با هدف صید اصلی و ضمنی ممنوع است و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی از صیادان خواست اگر در زمان صید کوسه در تورشان افتاد آن را در دریا رها کنند و به اسکله نیاورند.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، جریمه صید هر قطعه کوسه٣٠٠ میلیون ریال است

منبع : صدا و سیما

دیدگاه خود را بیان کنید