صنعت آبزي پروري بوشهر، شاه کليد تحقق اقتصاد مقاومتي /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صنعت آبزي پروري بوشهر، شاه کليد تحقق اقتصاد مقاومتي /گ

سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۳۲ بازدید

صنعت آبزي پروري بوشهر، شاه کليد تحقق اقتصاد مقاومتي

سالانه از هر کيلو ماهي و ميگو ي صاراتي بوشهر 5 تا 6 دلار ارز وارد کشور مي شود که ارزش افزوده ان 5 تا 10 برابر صادرات نفت است

طي سالهاي اخير صادرات آبزيان به عنوان يکي از کالاهاي غيرنفتي با ارزآوري بالا سهم قابل توجهي در اشتغالزايي و رونق اقتصادي استان هاي جنوبي کشور داشته است. در اين ميان استان بوشهر به عنوان بزرگترين و مهمترين مرکز آبزي پروري خاورميانه با دليل داشتن سواحل طولانی با خلیج فارس همواره از مناطق مستعد و ممتازبراي توليد انواع آبزيان بوده است. ظرفيتي که سال به سال به دليل تقويت و افزايش سهم استان و قرار گرفتن در جايگاه قطب توليد ماهي و ميگو بيشتر مورد توجه قرار گرفته و يکي از تامين کنندگان ابزي مورد نياز کشورهاي همسايه محسوب مي شود . اين در حالي است که اخيرا بحث توسعه ابزي پروري به روش نوين دربوشهر نيز در دستور کار قرار گرفته است

بيش ازنيمي از ابزي مصرفي کشور از بوشهر روانه بازار استان هاي ديگر مي شود . ضمن اينکه اين محصولات به عنوان يکي از کالاهاي صادراتي غيرنفتي علاوه بر ارز آوري، سهم زيادي دراشتغالزايي و رونق اقتصادي استان، بهبود سبد معيشتي مردم از لحاظ کاهش قيمت و مصرف بيشترمواد غذايي دريايي داشته است. طبق برآوردها، به‌طور متوسط هر کیلو ماهی یا میگوی صادراتی رقمی بین ۵ تا ۶ دلار ارزآوری دارد که در مقابل صادرات نفت، ارزش افزوده ان ۵ تا ۱۰برابر بيشتر است. از اين رو طي سالهاي اخير توسعه صنعت ابزي پروري استان بوشهر در دايره توجه خاص مسئولان سازمان هاي مربوطه و در صدر برنامه هاي مربوط به اقتصاد مقاومتي قرار گرفته است.

پرورش در کنار توسعه ظرفيت هاي بالقوه!

اگرچه شرايط جغرافيايي و ظرفيت هاي موجود در کنار فعاليت جمعيت غالب اين منطقه در حوزه صيادي سبب شده صنعت صيد و صيادي در استان بوشهر با جهش چشمگيري روبرو شود اما از طرفي به دليل کاهش ذخاير ابزيان در درياهاي ازاد به دلايل گوناگون، توجه به پرورش ابزيان به ويژه پرورش «ماهی در قفس» به عنوان يکي از ظرفيت هاي اب هاي خلیج فارس،‌ دریای عمان و خزر هم در دستور کار قرار گرفت و اين بار هم بوشهر در توليد انواع ماهي و ميگوهاي پرورشي عنوان پيشتاز را از ان خود کرد. در حال حاضر بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی در قفس خاورمیانه در آب‌های بوشهر و پشت سد رئیس‌علی دلواری فعال است که بيش از 70درصد ميگوي پرورشي کشور را تامين مي کند. با اين وجود برخي کارشناسان معتقدند با توجه به پتانسيل هاي موجود پرورش ماهی در استان بوشهر انگونه که بايد مورد توجه قرار نگرفته و بايد بسته‌های سرمایه‌گذاری مناسبی برای این بخش تعریف شود. طرح پرورش ماهي در قفس در سد رئیسعلی دلواری از جمله طرح هايي بود که چند سال پيش به اين منظور کليد خورد! طرحي که بنا به گفته کارشناسان مي تواند در زمان کوتاهي نه تنها سرمايه هزينه شده براي ان را جبران کند بلکه مي تواند نقش چشمگيري در افزايش ارزاوري محصولات پرورشي ايجاد کند .

محمد وطن‌دوست عضو اتحادیه صادرکنندگان آبزیان در اين خصوص مي گويد: از سال ۹۲ روند اخذ مجوزها و مکان‌یابی طرح پرورش ماهي در قفس در سد دلواري بوشهر به عنوان بزرگ‌ترین مرکز پرورش ماهی در قفس خاورمیانه آغاز و در ابتدای سال ۹۳ کل مجوزها آماده شد، اما به دلیل بزرگ بودن پروژه و هزینه سنگین سرمایه‌گذاری در آن از دولت درخواست تسهیلات کرده ایم.بنابه گفته وطن دوست صندوق توسعه ملی پس از انجام کار کارشناسی گسترده، مصوب کرده تا ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات کم‌بهره برای این پروژه اختصاص یابد که در همان ابتدا ۷۰ میلیارد تومان برای طرح «پرورش ماهی در قفس» استان به حساب بانک کشاورزی واریز کرد، اما هنوز ریالی از این تسهیلات دریافت نشده است.

اين در حالي است که تسريع در پرداخت تسهيلات و تکميل اين طرح مي توانست از زمان آغاز طرح سالانه ۷۲میلیون دلار درآمد ايجاد کند!

ترويج شيوه هاي نوين آبزي پروري

در حالي که چندي پيش استاندار بوشهر از توسعه طرح‌های آبزی‌پروری با رویکرد اقتصاد مقاومتی در استان خبر داد و اعلام کرد : توسعه زیرساخت‌ها در مکان‌های تعیین شده برای اجرای طرح‌های آبزی‌پروری در دستور کار جدي قرار گرفته نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت ترویج شیوه های نوین آبزی پروری در استان بوشهر تاکيد کرده است.

سیدکمال‌الدین شهریاری با بيان اينکه باتوجه به کاهش ذخایردریا و ظرفیت های موجود در استان بوشهر ترویج روش های نوین پرورش آبزیان در این استان ضرروت يافته است خواستارحمایت اداره کل شیلات از سرمایه گذاران بخش خصوصی و ترویج شیوه های نوین آبزی پروری شد.

وي گفت: برای آشنایی صیادان و مردم بومی که مایل به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها هستند، باید نسبت به اعزام آنها به کشورهای خارجی پیشرو در این روش‌ها به منظور کسب دانش‌های لازم اقدام شود.

گويا در اين خصوص اقداماتي در دست اجراست و مي توان انتظار داشت در اينده اي نزديک بوشهر همچنان به عنوان قطب صنعت ابزي پروري کشور در صدر صادرکنندگان کالاهاي غيرنفتي قرار بگيرد.

منبع : روزنامه جوان

دیدگاه خود را بیان کنید