دانشجویان از فکر مشاغل پشت میزنشینی بیرون بیایند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

دانشجویان از فکر مشاغل پشت میزنشینی بیرون بیایند /گ

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

دانشجویان از فکر مشاغل پشت میزنشینی بیرون بیایند

دانشجوی بسیجی دوره دکتری شیلات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که افتخارات علمی پژوهشی و ورزشی زیادی را در کارنامه خود دارد از مسئولین خواست تا امکان انجام پروژه های کاربردی برا برایشان فراهم کنند و از طرحهای آنان حمایت مالی شود

همزمان با هفته پژوهش یکی از دانشجویان نخبه بسیجی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که در زمینه چاپ کتاب و همچنین مقالات علمی پژوهشی دارای فعالیت موثری بوده با حضور در دفتر این پایگاه خبری از فعالیتهای علمی اش گفت.

احمدرضا جبله متولد سال هفتاد و دانشجوی دوره دکتری شیلات، گرایش تولید و بهره برداری آبزیان از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان است.


علاقه مند به انجام پروژه ها تحقیقاتی از بدو ورود به دانشگاه

این دانشجوی بسیجی که از مقطع کارشناسی تا دکتری را در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تحصیل می کند می گوید: از سال ۸۹ که به دانشگاه آمدم در انجمن علمی شیلات فعال شدم و با توجه اینکه دانشجوی استعداد درخشان بودم توانستم از این سهمیه برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری استفاده کنم برای همین همه دغدغه ام صرف فعالیت های علمی و پژوهشی به همراه اساتید دانشگاهی ام بوده است.

وی در رابطه با فعالیت علمی خود می گوید: بیشترین کار علمی که انجام دادم مربوط به زمینه اکولوژی و ژنتیک آبزیان بوده و با توجه به انجام کارهای علمی و فعالیت در بخشهای مختلف فرهنگی دانشگاه به عنوان دبیر انجمن علمی دانشجویی شیلات در سال ۹۳ انتخاب شدم

کسب رتبه برتر در نمایشگاه هفته پژوهش

این دانشجوی استعداد درخشان دانشگاه همچنین در برپایی غرفه هفته پژوهش که در دانشگاه برگزار می شود نیز فعال است.

وی در این باره می گوید: هرساله در نمایشگاهی که به مناسبت هفته پژوهش در دانشگاه برگزار می شود به عنوان مسئول غرفه شیلات شرکت می کنم که در سال 93 و 94 همزمان با سمت دبیر انجمن علمی توانستیم رتبه غرفه برتر را در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری کسب کنیم.

مولف چند جلد کتاب در زمینه شیلات

این دانشجوی ممتاز دانشگاه علوم کشاورزی همچنین مولف چندین جلد کتاب و مقالات علمی هم می باشد و تز کارشناسی ارشدش را هم زمینه علم ریخت سنجی (بیومتری آبزیان) و ژنتیک انجام داده است.

وی در این باره توضیح می دهد: در همان سالی که ارشد را می خواندم کتاب مفاهیم اکولوژی آبزیان را با همکاری دکتر احمدرضا هاشمی از دانش اموختگان رشته شیلات تالیف کردم که این کتاب دارای یازده سر فصل است و موفق به اخذ مقام دوم در زمینه تالیف کتاب در جشنواره مبتکرین و مخترعین و ممتازین دانشجویان دانشگاه های استان گلستان شوم.

آقای جبله در باره این کتاب که در سال ۹۴ توسط انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران به چاپ رسیده می گوید: در تدوین این کتاب دکتر علی طاهری میرقاید دانشیار دانشگاه تهران، دکتر سید احمدرضا هاشمی دانش آموخته رشته شیلات، مهندس الهه رهبری و خانم نسیم آگاهی همکاری داشته اند.

و امروز این کتاب به عنوان یکی از کتب پایه در رشته­های شیلات و محیط زیست برای تدریس در بسیاری از دانشگاهها پیشنهاد می شود و از فصول خیلی مهم این کتاب بحث رشد و فراوانی، بازگشت شیلاتی، تنوع زیستی و مباحث ارزیابی ذخایر و الودگی منابع آبی است .

وی همچنین در مورد چاپ کتاب دومش هم گفت: کتاب دوم را با موضوع؛ مبانی اکولوژی کفزیان توسط انتشارات دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با همکاری دکتر سید علی اکبر هدایتی دانشیار دانشگاه و دکتر محمد قلی زاده در سیزده فصل چاپ کرده ایم که این کتاب هم به عنوان کتاب پایه جهت تدریس در دانشگاههای کشور پیشنهاد می شود.

دوسال برای تالیف کتاب صرف شد

این مولف کتاب، می گوید : برای تالیف کتاب مفاهیم اکولوژی آبزیان مدت دو سال و کتاب مبانی اکولوژی کفزیان نیز یک و سال ونیم وقت صرف شد که البته در مقطعی این تالیفات همزمان انجام می شده است.

وی در مورد تالیفات دیگری که در حال انجام است هم می گوید : در حال حاضر یک کتاب ترجمه کرده ام که تقریبا در مرحله آخر است و کتاب دیگری را با همکاری خانم دکتر انصاری به نام سیستم های ساحلی در ۶ فصل ترجمه نهایی کرده ام که ان شاالله پیگیر مراحل نهایی چاپ آن هستیم.

و کتاب دیگری به نام فرهنگ لغات ماهیگیری تدوین شده است و در مرحله آخر چاپ قرار دارد.

این دانشجوی مقطع دکتری شیلات از پیشنهاد های همکاری در زمینه چاپ کتاب هم می گوید: خوشبختانه پیشنهاد تالیف کتاب از دانشگاه محل تحصیلم و همچنین دانشگاهای جنوب کشور و مراکز تحقیقات آبهای داخلی داشته ایم که در حال بررسی شرایط چگونگی همکاری با آنها هستم.

از دیگر فعالیت های این دانشجوی موفق بسیجی کسب مقام اول در دوره آموزشی ایران۱۴۳۵ با رویکرد آموزش گفتمان سازی اقتصاد بود ه است.

گلایه از عدم پیوند بین صنعت و معدن

نکته ای که در سخنان این دانشجوی موفق همانند سایر نخبگان مشهود بود گلایه از عدم پیوند بین صنعت و دانشگاه بود.

آقای جبله با انتقاد از این وضعیت می گوید: متاسفانه ارتباط دانشگاه با محیط بیرون محدود است چرا که باید از کار علمی خروجی در بیاید در صنعت دیده شود پایان نامه ها باید کاربردی باشد و البته حمایت ها در زمینه به سرانجام رسیدن هدف انجام تحقیق بیشتر نمایان شود.

متاسفانه برخی دانشجویان بی علاقه به مشاغل کار آفرینند

وی البته در عین حال که خواستار تصحیح نظام آموزشی در رشته های عملی و کاربردی است برخی اشکالات را متوجه دانشجویان هم می داند و توضیح می دهد: عمده کار دانشجوی کشاورزی و شیلات باید به صورت کار افرینی باشد اما متاسفانه دانشجویان خود را به کارهای پشت میز نشینی عادت داده اند و در برخی موارد دانشجویی که باید اولین کارش پرورش ماهی و آبزیان دیگر باشد تا بتواند از این طریق دانسته های خود را برای اشتغال آینده اش کاربردی کند میل و رغبت به این کار را ندارد.

کسب عنوان برتر در رشته های ورزشی

این دانشجوی ممتاز بسیجی علاوه بر این در زمینه ورزشی نیز موفقیتهایی کسب کرده است.

وی دارای مقام حکم قهرمانی در رشته پرتاب وزنه و طناب کشی و مچ اندازی می باشد.

آقای جبله که علاوه بر افتخارات علمی و ورزشی ویژگی بسیجی بودن را هم در کارنامه خود دارد درباره عضویتش در بسیج می گوید: من افتخار این را داشتم که از همان دورا ن کودکی با فعالیتهای بسیج در محل سکونت خود آشنا شدم و از همان دوران در پایگاههای بسیج فعالیت می کردم و بعد از ورود به دانشگاه هم سعی کردم فعالیت خود را در این حوزه انجام دهم.

عمل به دغدغه های رهبری باید در عمل صورت گیرد

این دانشجوی نخبه بسیجی ادامه می دهد: مقام معظم رهبری به جوانان در مورد تحصیل و تهذیب و ورزش سفارش داشتند و من به عنوان یک جوان انقلابی بهترین روش در عمل به منویات ایشان را عمل درست به فرمایشات ایشان می دانستم از همین رو به به خاطر علاقه ام به مباحث علمی به محض وروذد به بسیج فعالیتم را در بخش علمی بسیج شروع کردم و چند سال به عنوان مسئول علمی حوزه بسیج دانشگاه فعال بودم.

لزوم انسجام فعالیت علمی در بسیج

این دانشجوی دوره دکتری شیلات معتقد است باید فعالیتهای علمی در بسیج منسجم تر شود و پیشنهاد تشکیل یک ژورنال معتبر ازسوی بسیج را می دهد که دانشجویان و بسیجیان بتوانند مقالات علمی و پژوهشی خود را در آنجا به ثبت برسانند و از این طریق در قسمت علمی بسیج هویت بخشی صورت گیرد.

وی می گوید: با وجود اینکه دانشجویان انقلابی بسیاری هستند که در زمینه علمی توفیق داشته اند اما به خاطر اطلاع رسانی های ضعیف، دستگاهها از وجود این نخبگان بی اطلاعند و شاید تصور غالب افراد از بسیج فقط در مراسمات سیاسی و مذهبی باشد که باید گفت این گونه نیست.

علاقه مند به خدمت سربازی در مراکز علمی

این دانشجوی پژوهشگر بسیجی که دوست دارد خدمت سربازیش هم در راستای فعالیت علمی صورت گیرد می گوید: برای ارتقاء و بهره وری از ظرفیت دانشجویان نخبه بهتر است بعد از اتمام تحصیل خدمت سربازی این افراد انجام پروژه های علمی در سطح دانشگاهها یا مراکز علمی باشد

منبع : دانا

دیدگاه خود را بیان کنید