پرورش ماهی لاکچری در غیبت زنده‌رود /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی لاکچری در غیبت زنده‌رود /گ

چهار‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

پرورش ماهی لاکچری در غیبت زنده‌رود

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به پرورش ماهی خاویار در اصفهان، گفت: از سال 89 طرح آزمایشی پرورش ماهی خاویار را در استان آغاز کردیم و از نظر اقلیمی، تولید آن شبیه ماهیان گرم آبی است اما یک پروژه نسبتاً پر هزینه است.

مجتبی فوقی امروز در اصفهان اظهار کرد: در سال 95 حدود 887 استخر و مجموعه پرورش ماهی گرمازیست و سرمازیست در استان داشتیم و در 20 منبع آبی که شامل دریاچه‌های پشت سد بوده است نیز تولید ماهی داشته‌ایم و در 3 واحد نیز پرورش ماهی خاویار انجام شده است.

وی در خصوص آخرین آمار و ارقام پرورش ماهی در استان اصفهان افزود: در سال 95 مجموع پرورش ماهی استان 6 هزار و 576 تن بوده است که 935 تن ماهیان گرم آبی، 4 هزار 845 تن ماهیان سرد آبی، 790 تن حاصل پرورش در دریاچه‌های پشت سد بوده است و 6 تن تولید ماهیان خاویاری بوده است.


*رتبه اول اصفهان در تولید ماهیان زینتی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به پرورش ماهیان زینتی در استان، تصریح کرد: در 761 واحد نیز تولید ماهیان زینتی داشتیم و بیش از 70 گونه ماهی زینتی در استان پرورش می‌یابند و با تولید 61.5 میلیون قطعه ماهی زینتی، رتبه اول کشور در تولید ماهیان زینتی را داریم که چیزی حدود 25 تا 27 درصد کل تولید ماهیان زینتی کشور است.

وی ادامه داد: 28 واحد تولید بچه ماهی قزل‌آلا نیز داشته‌ایم که در استان مجموعاً 55 میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا برای مصارف داخل و خارج استان تولید کرده‌ایم.

*افزایش تولید ماهی اصفهانی علیرغم مشکلات کم آبی

فوقی با اشاره به افزایش سالانه تولید ماهی در استان، خاطرنشان کرد: هر ساله چیزی حدود 6 تا 8 درصد افزایش تولید داشته‌ایم و علیرغم این که درگیر کم آبی هستیم با به کارگیری ادوات و تجهیزات مکانیزاسیون، توانستیم هر ساله بین 6 تا 8 درصد میزان تولید خود را افزایش دهیم.

وی با بیان این که در خصوص میزان دقیق صادرات ماهی از استان عدد و رقم دقیقی در دست نیست، تصریح کرد: ماهیانی که تولید می‌شوند افرادی که اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند هم از داخل استان و هم از خارج استان بوده‌اند و نمی‌شود به عدد دقیقی در این زمینه دست یافت برای مثال ماهی قزل‌آلایی که در استان مصرف می‌شود هم تولید استان اصفهان و هم تولید استان‌های دیگر است و نمی‌شود در این خصوص اظهار نظر کرد.

*پرورش ماهی لاکچری در اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به پرورش ماهی خاویار در اصفهان، مطرح کرد: از سال 89 طرح آزمایشی پرورش ماهی خاویار را در استان آغاز کردیم و از نظر اقلیمی، تولید آن شبیه ماهیان گرم آبی است اما یک پروژه نسبتاً پر هزینه است.

وی با بیان این که پرورش ماهی خاویار به دو هدف انجام می‌شود، بیان کرد: هدف اول تولید ماهی گوشتی است که یک ماهی خاویار به وزن 2 تا 3 کیلوگرم بتوانیم به بازار عرضه کنیم که حدوداً 18 تا 24 ماه طول پرورش آن است.

*پولدارها خاویار تولید کنند

فوقی در تشریح هدف دوم افزود: هدف دیگر پرورش ماهی خاویار برای استحصال خاویار است که بین 8 تا 12 سال زمان می‌برد تا ماهی برای استحصال خاویار مهیا شود که در استان این کار را دنبال کردیم و چند واحد بخش خصوصی تولید و پرورش ماهی خاویار را در دست گرفته‌اند.

وی با بیان این که از متقاضیان تولید ماهی خاویار استقبال می‌شود، تأکید کرد: اما جدای از شرایط فنی پرورش خاویار، به علت طولانی بودن دوره پرورش این ماهی، نیاز است تا متقاضیان بضاعت علمی و مالی خوبی داشته باشند.

*محدودیت منابع آبی، سد راه پرورش ماهی در اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این که پیش‌بینی می‌شود تولید ماهی خاویار استان امسال به مرز 12 تن برسد، عنوان کرد: آن چه در داخل کشور تولید می‌شود بیشتر در داخل کشور مصرف می‌شود و مراکزی که از 12 سال پیش شروع به استحصال خاویار در کشور کرده‌اند 90 درصد تولید خاویارشان به خارج از کشور صادر می‌شود.

وی در خصوص بازگشت سرمایه در پرورش ماهی، بیان کرد: پرورش ماهی می‌تواند ارز آوری و بازگشت سرمایه خوبی داشته باشد اما امروزه در منابع آبی محدودیت وجود دارد و به راحتی نمی‌توان این کار را انجام داد هر چند که در استان توانسته‌ایم با کاربرد ادوات و تجهیزات مکانیزه، مشکلات را حل کنیم.

*تولید ماهی تیلاپیا در کشور به طور کلی ممنوع است

فوقی ادامه داد: در بعضی از ماه‌های سال قیمت ماهی کاهش پیدا می‌کند و این به علت عدم استقبال مردم از ماهی است که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان به وجود می‌آورد اما مشکل خاصی در پرورش ماهی نیست و مشکلاتی را در زمینه فروش ماهی در بعضی از ماه‌های سال مانند فصل تابستان که استقبال مردم کم است، پیش می‌آید.

وی با بیان این که تولید ماهی تیلاپیا در کشور به طور کلی ممنوع است، خاطرنشان کرد: تولید این ماهی در کشور چند سال پیش توسط سازمان محیط زیست ممنوع اعلام شد و به جز چند پروژه تحقیقاتی که تحت نظارت سازمان محیط زیست کشور است و در استان یزد در حال انجام است، مورد دیگری به عنوان پرورش ماهی تیلاپیا در کشور وجود ندارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان گفت: ماهی تیلاپیایی که مردم مصرف می‌کنند ماهی است که ما به صورت کامل و درسته از کشورهای آسیای شرقی وارد می‌کنیم و در مراکز عمل‌آوری ما تبدیل به فیله می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از نظر شیلات، مصرف این ماهی هیچ گونه ضرر بهداشتی ندارد.

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید