تُنگ تَنگ جای ماهی نیست /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تُنگ تَنگ جای ماهی نیست /گ

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

تُنگ تَنگ جای ماهی نیست

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان از شیوه صحیح نگهداری ماهی‌های قرمز گفت و از آمار قابل توجه تولید آن در اصفهان خبر داد.

مجتبی فوقی در اصفهان با اشاره به پرورش ماهی در اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان با تولید 66 میلیون ماهی زینتی در دو دهه اخیر رتبه نخست تولید کشور را به خود اختصاص داده است، این در حالی است که استان‌های بعدی حتی نصف اصفهان هم تولید نمی‌کنند.

وی افزود: شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد و اصفهان بیشترین تولید را در بین شهرستان‌ها به خود اختصاص داده‌اند؛2100 نفر در 700 واحد این تعداد ماهی را تولید می‌کنند که یک‌سوم از کل مصرف کشور است


تولید 10 میلیون ماهی قرمز در اصفهان

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این که بیش از 50 گونه ماهی زینتی تخم‌گذار و زنده زاد در استان تولید می‌شود، ادامه داد: یک‌پنجم از این عدد را که حدود 10 میلیون قطعه می‌شود ماهی قرمز تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این که در اواخر سال شاهد استقبال از ماهی‌های قرمز هستیم، گفت: ماهی قرمز علی‌رغم این که با «سین» آغاز نمی‌شود از گذشته در سفره‌های هفت‌سین بوده که به نماد برج حوت یا ماهی در تقویم ایران باستان برمی‌گردد، همچنین رنگ قرمز را نشان از زندگی، نشاط و برکت می‌دانند.

مراکز معتبر برای خرید ماهی کجاست؟

فوقی در ادامه با ارائه چند توصیه در خصوص خرید و نگهداری ماهی قرمز عنوان کرد: شهروندان از مراکز معتبر ماهی عید خود را تهیه کنند؛ مراکز معتبر از نظر ما فروشگاه‌هایی هستند که در طول سال ماهی‌های زینتی به فروش می‌رسانند و با نحوه کار آشنایی بیشتری دارند.

وی با انتقاد از ورود افراد متفرقه به این بازار و نداشتن اصول و اطلاعات لازم در این رابطه تصریح کرد: این کار تخلف بوده اما به دلیل شلوغ بودن بازار و افزایش کار نهادهای نظارتی در سایر حوزه‌های اساسی با این اقدام برخورد نمی‌شود، بهترین راه خرید مردم از مراکز معتبر است که می‌تواند مقابل سودجویی متخلفان را بگیرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: متأسفانه در آستانه شب عید شاهد هستیم از گل‌فروشی‌ها تا مغازه‌های الکتریکی تشتی در مقابل مغازه خود قرار داده و ماهی قرمز به فروش می‌رسانند.

تُنگ تَنگ جای ماهی نیست

فوقی یادآور شد: در زمان خرید ماهی به دلیل کم بودن قیمت آن شهروندان اقدام به خرید چندین ماهی و قرار دادن آن در تنگ‌های کوچک می‌کنند، باید توجه داشت هر ماهی حداقل به یک لیتر آب نیاز دارد، در صورت عدم رعایت این موضوع شهروندان با تلفات ماهی مواجه خواهند شد.

وی افزود: تنگ‌ها یا ظرفی که ماهی در آن قرار داده می‌شود باید دهانه بزرگی داشته باشد تا هوا رد و بدل شده و اکسیژن کافی به آب برسد؛ همچنین دمای مناسب برای ماهی همان دمای اتاق است؛ مقابل نور خورشید، کنار بخاری یا شوفاژ و یا حتی داخل یخچال مناسب نیست.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص موضوع کلر در آب و ضرر آن برای ماهی گفت: آب شهری حتماً 24 تا 48 ساعت قبل در مجاور هوای آزاد نگهداری شود تا کلرزدایی شود، دمای آب نیز نباید ناگهان تغییر کند، این موضوع به ماهی شوک وارد کرده و می‌تواند منجر به مرگ آن شود.

ماهی هم غذا می‌خورد

فوقی با اشاره به اهمیت تغذیه ماهی‌ها تاکید کرد: ماهی همچون دیگر موجود زنده نیاز به غذا دارد اما بعضاً تصور می‌شود ماهی از آب تغذیه می‌کند؛ فروشگاه‌های آکواریوم غذاهایی را به صورت پولک یا گرانول دارند که شهروندان می‌توانند تهیه کنند البته باید به تاریخ مصرف آن دقت داشته باشند.

وی اذعان داشت: دیده شده که خورده نان و بیسکویت به عنوان غذا برای ماهی می‌ریزند،‌باید توجه کرد این مواد برای ماهی ارزش غذایی نداشته و می‌تواند برای ماهی مشکل ایجاد کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص شایعه انتقال بیماری از ماهی‌های قرمز عنوان کرد: تا این لحظه هیچ بیماری مشترک بین ماهی قرمز و انسان گزارش نشده و آنچه مطرح می‌شود صحت ندارد.

وی اضافه کرد: با این حال اگر مجبور به لمس ماهی شدید حتماً با صابون دست خود را شست و شو دهید، توصیه می‌کنیم افرادی که حساسیت پوستی دارند حتماً از دستکش استفاده کنند،‌ همچنین بچه‌ها به دلیل حساسیت بیشتر بهتر است از لمس پوست ماهی پرهیز کنند.

ماهی‌های قرمز چینی نداریم

فوقی در مورد نگهداری ماهی‌ها پس از ایام نوروز گفت: خانواده‌ها معمولاً تا آخر «سیزده به در» ماهی‌ها را نگه می‌دارند، توصیه می‌شود پس از این مدت در صورتی که علاقه‌ای به نگهداری ماهی ندارند آن را در اختیار کسانی که آکواریوم دارند قرار دهند.

وی با اشاره به واردات ماهی‌های تزئینی عنوان کرد: با اطمینان می‌توان گفت ماهی‌های قرمزی که در این ایام توزیع می‌شود همگی تولید داخل کشور و غالباً از استان اصفهان است، چرا که ماهی‌های وارداتی قیمت به مراتب بالاتری دارند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: البته در طول سال برخی از گونه‌های آبزیان به کشور وارد می‌شود که طبق ساز و کار سازمان دامپزشکی و طی یک شرایط خاصی پس از کنترل وارد می‌شود، تاکنون موردی از بیماری ماهی‌های وارداتی گزارش نشده است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید