ساحل بندرخمیر مزین به طراوت حرا /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ساحل بندرخمیر مزین به طراوت حرا /گ

سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۳۳ بازدید

ساحل بندرخمیر مزین به طراوت حرا

جنگل‌های حرا یا مانگروها در سواحل جنوبی کشور زیستگاه انواع پرندگان، آبزیان و دوزیستان است؛ به نوعی این آبراهه‌ها محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع لارو آبزیان و میگوهاست

جنگل‌های حرا را می‌توان در حالت طبیعی به مسکن و ماوایی برای انواع جانداران، آبزیان در هوا و زمین و دریا تشبیه کرد که دارای طراوت و سرزندگی است، همانند شهرهای شلوغ رفت و آمد در آن همواره رویه‌ای خاص داشته و نیازمند به زمان خاص که همان جزر و مد دریاست می‌باشد.

آبراهه‌های متعدد در این جنگل فرصتی برای قایق سواری،گشت وگذار و حتی پرنده‌نگری در کنار انواع لاک پشت‌ها و خرچنگ‌های دریایی است.

بندرخمیر در 85کیلومتری غرب شهر بندرعباس و در امتداد ساحل خلیج‌فارس واقع شده است؛ بسیاری از گردشگرانی که به استان هرمزگان سفر می‌کنند این شهر را به عنوان پلی بسوی قشم جزیره دیدنی‌ها می‌دانند

هر ساله تعداد زیادی از گردشگران در تمام فصول سال از این مسیر به سوی جزیره قشم سفر می‌کنند و در مسیرشان از زیبایی‌های منحصربفرد جنگل‌های حرای بندرخمیر در حاشیه ساحل شگفت‌زده می‌شوند.

صبحگاهان عطر شکوفه‌های درختان حرا آنچنان فضا را معطر می‌کند که هر بیننده و رهگذری را برای لذت بردن از این اکوسیستم طبیعی و زیبا میخکوب کرده و ساعتی را همنشین جنگل‌های حرا می‌نماید.

گشت و گذار در لابه لای درختان بلند و قطور حرا و شنیدن صدای پرندگان دریایی در میان گل ولای چسبنده وگل‌خورک‌های بازیگوش منظره‌ای بدیع را خلق می‌کند.

حراها درختانی سرسبز و معطر بوده که بر بستری از آب شور دریا رشد و نمو می‌کنند و زیستگاه بسیاری از آبزیان و دوزیستان می‌باشند؛ انواع پرندگان دریایی، لاک‌پشتها، گل‌خورک ها و.... جانداران این زیستگاه پراهمیت زیست‌محیطی هستند.

جنگل‌های حرای منطقه خمیر و قشم با وسعت ۱۰۰ هزار هکتار در دو مکان حرا و خور خوران با طراوات و زیبایی خاص خود همچنان در تمام ایام سال عشوه‌گری می‌کند و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌نماید.

*جنگل حرا زیستگاه پرندگان نادر

آبراهه‌های زیبای حرا مکانی برای گردشگری توریست‌های داخلی و خارجی و پرنده‌نگری علاقمندان است؛ چرا که این جنگل‌های زیبا زیستگاه امنی برای پرندگان مهاجر و نادر است که می‌توانند در لابه لای درختان همیشه سبز حرا سکونت گزینند.

انواع حواصیل‌ها، کاکایی، مرغان ماهیخوار، لک لک، پلیکان‌ها و اگرت‌های ساحلی در بیشتر مواقع در این زیستگاه منحصربفرد و زیبا زینت‌بخش ساحل زیبای بندرخمیر هستند.

بوستان ساحلی بندر خمیر در مجاورت جنگل‌های حرا با تمامی امکانات اتراق، هرساله در ایام نوروز پذیرای مهمان نوروزی است و میتواند چند ساعت و یا چند روز میزبان خوبی برای روح و روان خسته مسافران باشد.

وجود قایق‌ها و شناورهای تفریحی متعلق به بومیان منطقه در این بوستان سبب شده که گردشگران از آبراهه‌های جنگل‌های حرا و زیبایی‌های طبیعی و بکر این منطقه در ایام سکونت بهره ببرند.

*خاصیت دارویی برگ‌های حرا

درختان حرا با ارتفاع 4 متر و ریشه‌های شناور در آب شور دریا، با خاصیت تبدیل آب شور به شیرین است، برگ این درختان با خاصیت دارویی و ضدباکتریایی مورد توجه بومیان قرار گرفته و برای تغذیه دام‌ها از سرشاخه‌های سبز حرا استفاده می‌کنند.

یکی از جاذبه‌های دیدنی دیگر جنگل حرا، دیدن این درختان در مواقع جزر و مد دریاست؛ در هنگام مد تمامی درختان به زیرآب رفته و تنها سرشاخه‌های سبزشان پیداست و در هنگام جزر آب دریا که در 24 ساعت یکی دوبار اتفاق می‌افتاد تمامی درختان با ریشه‌های شناورشان از زیر آب بیرون آمده و منظره بسیار شگفت‌انگیز و زیبایی را خلق می‌کنند.

طلوع و غروب سحرانگیز خورشید در این جنگل زیبا یکی از زیباترین منظره‌های دیدنی است که هر گردشگر و بیننده‌ای را به حیرت می‌اندازد؛ همچنین آوای خوش پرندگان مهاجر و دریایی در غروب جنگل حرا جاذبه‌ای است که بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران را در تمام ایام سال به سوی خود جذب می‌کند.

اسکان موقت، امکانات گردشگری اعم از قایق‌های بادی، پارویی و موتوری و غرفه‌های عرضه غذاهای محلی از جمله امکاناتی است که توسط شهرداری بندرخمیر در پارک ساحلی بندرخمیر در جوار جنگل‌های زیبا و معطر حرا ایجاد شده تا گردشگران و رهگذران از این طبیعت بی‌نظیر خدادادی برای آرامش خاطر، تمدد اعصاب و گذران اوقات فراغت بهره ببرند

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید