پرورش ماهی در قفس فرصتی برای سرمایه‌گذاران /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پرورش ماهی در قفس فرصتی برای سرمایه‌گذاران /گ

سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

پرورش ماهی در قفس فرصتی برای سرمایه‌گذاران

چابهار و کنارک با توجه به دسترسی به آب‌های آزاد و دریای عمان از قابلیت‌های بالایی برخوردار هستند که یکی از این قابلیت‌ها پرورش ماهی در قفس است

پرورش ماهی در قفس از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی است که بهره بردن کافی و درست از آن می تواند زمینه های ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری و ارز آوری را برای چابهار و کنارک فراهم سازد.پرپرش این نوع از ماهی در قفس هایی از جنس پلی اتیلن و در عمق 15 تا 30 کیلومتری دریا انحام می شود که از قابلیت های زیادی نیز برخوردار است.پرورش ماهی در قفس هزینه کمتری نسبت به پرورش ماهی در استخرهای خاکی دارد و می تواند مزایای بسیاری برای سرمایه گذاران و پرورش دهندگان این نوع از ماهی به دنبال داشته باشد.پرورش ماهی در قفس امسال به صورت پایلوت در منطقه چابهار انحام شد که توانست موفیت هایی را برای بهره برداران در این منطقه به همراه داشته باشد.



برداشت 4 تن ماهی در قفس در چابهار

مدیرکل شیلات چابهار در این باره به خبرنگار ما می گوید: درحال حاضر 12 قفس و 6 نرسری برای پرورش ماهی در قفس در چابهار و دریای عمان جایگذاری شده است که برداشت این نوع از ماهی امسال به صورت پایلوت در این منطقه و در 6 نرسری انحام شد که از آن ها حدود 4 تن ماهی برداشت و به بوشهر و از آنجا به کشور کویت صادر شد.

«هدایت الله میرمرادزهی» بیان کرد: ماهی که در حال حاضر در این قفس ها پرورش داده می شود از نوع سیبس و سیبریم است که برای پرورش آن ها پس از رهاسازی 4 تا 5 ماه زمان نیاز است تا به وزن مطلوب برسند و آماده برداشت شوند.

وی ادامه می‌دهد: مجوز برای پرورش 200 هزارتن پرورش ماهی در قفس در دریای عمان و در منطقه چابهار و کنارک صادر شده است و 6 شرکت داخلی و 59 متقاضی برای سرمایه گذاری برای أین نوع پرورش از ماهی در منطفع اقدام کرده اند.

وی با اشاره به این که پرورش ماهی در قفس از جمله سودآورترین کارها برای سرمایه گذاران در منطقه است افزود:از سرمایه گذاران برای پرورش ماهی در قفس حمایت نیز می شود چرا که نیاز است از ظرفیت خدادای دریا استفاده شود و این نوع پرورش ماهی از نظر اشتغال و اقتصاد و تامین غذای سلامت برای مردم نیز سودآور است.

این مسؤول عنوان می کند: پرورش اصلی ماهی در قفس در حجم زیاد از اسفندماه امسال در قفس های کارگذاری شده در دریا آغاز می شود که بعد از حدود یک ماه این ماهیان به وزن مطلوب رسیده و آماده برداشت و صادر به دیکر استان ها و کشورها می شود.

وی خاطرنشان می‌کند: پرورش ماهی در قفس از جمله طرح هایی است که چنانچه سرمایه گذاری بر روی آن انجام شود صددرصد شود و هزینه را به سرمایه‌گذار می رساند.

مدیرکل شیلات چابهار ادامه می‌دهد: پرورش این نوع از ماهی از اولویت های دولت و اقتصاد مقاومتی است و از اولویت های سازمان شیلات و جهاد کشاورزی و اداره کل شیلات هم به دلیل اهمیت و سودآوری و اقتصاد و ایجاد اشتغال است.

وی با اشاره به ابن که ماهی های پرورش داده شده در این قفس ها فعلا از نوع سیبس و سیبریم است می‌افزاید: در نرمز پژوهش تحقیقات و یک مرکز که توسط بخش خصوصی ایحاد شده است برای تولید بچه ماهی از نوع میش ماهی؛ شیر ماهی و حلواسفید که از بازار پسندی بیشتری هم در داخل و خارج از کشور برخوردارند نیز کار می شود که این نوع ماهی ها نیز در قفس پرورش داده شود.

میرمرادزهی خاطرنشان می‌کند: بچه ماهی سیبس و سیبریم فعلا در استان های بوشهر و هرمزگان تولید و سپس به استان منتقل می شود.

برنامه ریزی برای پرورش 165 تن ماهی در قفس در سواحل مکران

مدیرکل دفتر تسهیل و حذب سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان هم به خبرنگار ما می گوید: پس از رها سازی پنج هزار قطعه بچه ماهی در ٦ قفس در چابهار بیش از ٣ تن ماهی برداشت شد.

«ماندانا زنگنه» ادامه می دهد: در برنامه ششم توسعه تولید70هزارتن ماهی درقفس درکشور پیش بینی شده که فعالیت آزمایشی ان از سال گذشته در چابهار اغاز شد که تولید هر 10تن ماهی درقفس یک اشتغال مستقیم و ٢ اشتغال غیر مستقیم ایجاد می کند.

وی با اشاره به مزایای این طرح‌ می افزاید: مزایای اجرای این طرح، کنترل صید بی رویه آبزیان و انواع ماهی، کمک به ذخایر دریایی، تولید ارزان ماهی، صید بدون مخاطرات دریایی است و انواع ماهی های حلوا سفید، صدف دریایی، میش ماهی، شانک و سوکلا در قفس پرورش داده می شود.

وی بیان می کند: تاکنون ١١ شرکت برای پرورش ماهی در قفس موافقت اصولی در چابهار دریافت کردند که برنامه ریزی برای شروع به کار آنها برای فصل بعدی پرورش برای ١٦٥ تن ماهی در حال انجام است.

زنگنه خاطرنشان می‌کند: سواحل چابهار و کنارک ٤٠ درصد صید کل کشور، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی، رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند و تأمین کننده بیش از 70 درصد تن ماهیان کشور است

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید