تاثیر تغییرات اقلیمی بر میزان صید آبزیان بررسی شد. /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تاثیر تغییرات اقلیمی بر میزان صید آبزیان بررسی شد. /گ

یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

تاثیر تغییرات اقلیمی بر میزان صید آبزیان بررسی شد.

مطالعه جدید پژوهشگران دانشگاه آدلاید نشان می دهدکه سطح ذخایر ماهی های تجاری بر اثر افزایش دما جهانی می تواند کاهش یابد.

این محققان نشان می دهند که افزایش درجه حرارت سبب کاهش جریان های حیاتی انرژی از منبع تولید کننده اولیه (گیاهان)به دومین سطح (گیاهخواران) و در نهایت به آخرین سطح هرم غذایی یعنی شکارچیان و ماهی های بزرگ دریایی می شوند.

اختلال در انتقال انرژی، پتانسیل این را دارد که بتواند منجر به کاهش غذا بر ای شکارچیان بشود که این امر اثرات منفی بر بسیاری از گونه های دریایی موجود در این شبکه غذایی می گذارد.

پرفسور Ullah می گوید: شبکه غذایی سالم برای حفظ تنوع زیستی، تامین یک منبع درآمد و تغذیه برای میلیون ها مردم جهان مهم است. بنابراین مهم است که بدانیم تغییرات اقلیمی چگونه بر شبکه غذایی دریایی در آینده نزدیک اثر می گذارد.


برای این مطالعه ۱۲ مخزن ۱۶۰۰ لیتری برای پیش بینی حالت های سطوح و طبقات دمایی و اسیدیته اقیانوس ها همراه با افزایش و انتشار گازهای گلخانه ای ساخته شد.

مخازن دارای انواع مختلفی از جمله جلبک ها، میگوها، اسفنج ها، حلزون و ماهی ها بودند. سپس این مخازن شش ماه تحت همان شرایط اقلیمی نگه داشته شدند. در طی آن پژوهشگران بقا، رشد، زیست و بهره وری همه موجودات را اندازه گیری کردند و همه این اندازه گیری ها در یک مدل شبکه غذایی مصنوعی استفاده شد. در حالی که تغییرات آب و هوایی باعث افزایش بهره وری گیاهان (عمدتا سیانو باکترها یاجلبک های سبز – آبی ) شد اما این افزایش اولیه از شبکه غذایی حمایت نکرد زیرا سیانوباکترها غذای مورد علاقه گیاهخواران نمی باشد.

پروفسور Nagelkerken. مدیر مطالعات با اشاره به اینکه برای تحقیقات پیشین از مدل های ساده و چند گونه استفاده می شد گفت: برای پیش نویس دقیق اثرات تغییرات آب و هوایی بر روی شبکه زنجیره غذایی دریایی ما نیاز به یک نگرش واقعی و پیچیده داریم که اطلاعات قابل قبولی را برای مدل سازی شبکه غذایی مصنوعی بدهد. اکوسیستم های دریایی در حال حاضر تحت تاثیرات عمده ای از گرمایش جهانی قرار می گیرند مهم است بدانیم که چگونه این تغییرات به دیگر اکوسیستم های جهان سرایت می کند.

این مقاله در journal PLOS Biology منتشر شد

منبع : ایربان

دیدگاه خود را بیان کنید