فروش غیربهداشتی آبزیان دریایی توسط دستفروشان /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

فروش غیربهداشتی آبزیان دریایی توسط دستفروشان /گ

شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۳۰ بازدید

فروش غیربهداشتی آبزیان دریایی توسط دستفروشان

با وجود اینکه بندرعباس یکی از مراکز تولید و عرضه آبزیان دریایی است، متاسفانه شاهد فروش ماهی و میگو در حاشیه خیابان و بدون توجه به اصول بهداشتی هستیم، که این موضوع می تواندموجب به خطر افتادن سلامت شهروندان هرمزگانی که از این ماهی ها تغذیه می کنند،شود

ماهی و میگو از جمله مواد پروتئینی هستند که به دلیل فساد پذیری آن ها در مدت کم می تواند مسمویت های زیادی را برای انسان ایجاد کند، به همین رعایت بهداشت به منظور جلوگیری از فساد آبزیان در مراکز فروش اهمیت ویژه ای دارد.

با توجه شرایط آب وهوایی بندرعباس، و امکان فساد موادغذایی و به خطر افتادن سلامت مردم ، ساختن مکان های عرضه آبزیان و همچنین ایجاد شرایط بهداشتی و کنترل موادغذایی باید به شکل جدی تری مورد بررسی قرار گیرد.

به دلیل قرارگرفتن استان هرمزگان در جوار خلیج فارس و وجود انواع آبزیان دریایی ، میگو و ماهی یکی از غذاهای اصلی مردم جنوب محسوب می شود، اما عرضه این ماهی ها در کنار خیابان ها و توسط دستفروشان زمینه ساز انتقال و انتشار بیماری در شهروندان هرمزگانی می شود.

افزایش تعداد بازارهای عرضه بهداشتی آبزیان دریایی در شهربندرعباس می تواند موثرترین روش برای جلوگیری از فروش غیربهداشتی ماهی و میگو در سطح شهر بندرعباس شود.

نبود بازار مناسب فروش ماهی و میگو باعث شده تا با وجود اینکه بازار سرپوشیده ماهی فروشان در محله پشت شهر وجود دارد، برخی از فروشندگان ماهی در کنار این بازار و در نزدیکی خیابان اقدام به فروش ماهی کنند.


وجود یک مرکز بهداشتی عرضه آبزیان دریایی در بندرعباس

یکی از فروشندگان ماهی در گفت وگو با خبرنگارهرمز، با اشاره به اینکه تنها یک بازار بهداشتی بازار ماهی فروشان توسط شیلات راه اندازی شده است، اظهار کرد: با وجود اینکه بندرعباس ظرفیت ایجاد مراکزبهدشتی عرضه آبزیان دریایی را دارد،فروشندگان ماهی در کنار خیابان اقدام به فروش ماهی می کنند، که این امر موجب بروز تصادفات در حاشیه خیابان ها نیز شده است




این فروشنده ماهی افزود: بازار دستفروشان ماهی به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی ساحل، و فروش ماهی به صورت عمده یکی از مکان هایی است که گردشگران نیز برای بازدید و خرید ماهی به آنجا مراجعه می کنند.

وی گفت: با وجود اینکه پیشرفت هایی در حوزه نگه داری مناسب ماهی برای جلوگیری از فسادآن ها داشته ایم، اما اکنون نیز شاهد عرضه ماهی ها به شکل سنتی هستیم.

عدم وجود مکان مناسب نگهداری ماهی

فروشنده ماهی با اشاره به اینکه چندین سال است در حوزه فروش ماهی فعالیت دارد، بیان کرد: شرایط آب و هوایی بندرعباس ایجاب می کند تا فضاهایی برای منجمد کردن ماهی در اختیار ماهی فروشان قرار گیرد، که به دلیل نبود این فضاها فروشندگان به انداختن تکه های یخ در تشت هایی که ماهی در آن قرار گرفته اقدام به جاوگیری از فاسد شدن ماهی می کنند.

وی افزود: با وجود اینکه هرماه هزینه ی 50 هزار تومان از فروشندگان ماهی برای اجاره دریافت می شود، اما متاسفانه خدمات مناسبی به فروشندگان ارائه نمی شود تا جایی که خود فروشندگان اقدام به راه اندازی روشنایی کرده اند




این فروشنده با اشاره به اینکه قیمت فروش ماهی در این بازار نسبت به بازارهای دیگر ارزان تر است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ماهی ها پس از صید توسط صیادان در این مکان به فروش می رسد، احداث محیط مناسب جهت فروش ماهی ها بسیار اهمیت دارد.

نظارت راه حل جلوگیری از فروش غیربهداشتی

ملیحه سالاری، شهروند هرمزگانی در گفت وگو با خبرنگارهرمز با اشاره به اینکه عرضه غیربهداشتی ماهی موجب بروز مشکلاتی را برای شهروندان شده است، اظهار کرد: متاسفانه بازار دستفروشان ماهی اصول بهداشتی رعایت نمی شود.

شهروند هرمزگانی بیان کرد: از آنجایی که ماهی و میگو باید در مکان های مناسب نگهداری شود، شاهد فروش ماهی ها در فضاهای نامناسب که در نزدیکی خیابان قرار دارد هستیم.




سالاری افزود: قیمت مناسب ماهی ها در این بازار باعث می شود تا برخی حتی با مشاهده شرایط نگه داری ماهی در این بازار، به دلیل مشکلات اقتصادی اقدامبه خرید ماهی از این بازار کنند.

وی با اشاره به اینکه سلامت موادغذایی با سلامت انسان ها ارتباط مستقیم دارد، خاطر نشان کرد: نظارت بر اماکن فروش موادغذایی به ویژه موادی که در فضاهای آزاد به فروش می شد، باید به صورت جدی تر انجام شود.

منبع : دانا

دیدگاه خود را بیان کنید