آلودگی سانچی بلای جان سه گونه دریایی /گ
مدیر گروه تخصصی اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی درباره تازه ترین نتایج بررسی آسیب های زیست محیطی کشتی غرق شده سانچی گفت: سه گونه منحصر به فرد آبزی تحت تاثیر آلودگی زیست محیطی کشتی سانچی قرار دارند |
|
فریدون عوفی گفت: سه گونه نهنگ گوژپشت، هیپوکمپوس یا اسبک دریایی منطقه شرقی و یک گونه خرچنگ بستر زی در این منطقه زیست می کنند که گسترش آلودگی، حیات آنها را تحت تاثیر قرار میدهد. وی اظهار کرد: این منطقه مسیر اصلی مهاجرت نهنگ گوژپشت است که قطعا آلوده شدن منطقه، حیات آنها را تحت تاثیر قرار خواهد داد، همچنین اسبک دریایی که به آن طلایی چینی هم می گویند، در معرض خطر است و یک گونه خرچنگ بستر زی نیز در معرض تهدید قرار دارند. وی با بیان این که این سه گونه حفاظت شده و در معرض خطر هستند، گفت: هر سه گونه در فهرست اتحادیه بینالمللی حفاظت از طبیعت و کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (سایتیس) قرار دارند که اگر صدمه ببینند، در واقع کل تنوع زیستی منطقه آسیب خواهد دید. عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی تاکید کرد: در واقع آسیب هایی که به محیط زیست منطقه وارد میشود، حیات این گونه ها را نیز تهدید میکند. نفتکش سانچی 25 آذر ماه سال جاری بندر عسلویه را به مقصد کره جنوبی ترک کرد و روز 16 دی ماه در حالی که حامل بیش از 130 هزار تن مواد سوختی و میعانات گازی بود، در نزدیکی سواحل چین بر اثر برخورد با کشتی باربری کریستال، آتش گرفت که 32سرنشین آن جان باختند و فقط پیکر 3 تن از آنها پیدا شد. عوفی که با ارائه |
|
وی افزود: یعنی ممکن است لکه ها در این مدت به سواحل برسند، در رسوبات نفوذ کنند و در مسیر مهاجرت پستانداران دریایی قرار گیرند، همچنین حیات گونه های سرد زی مانند انواع ساردین که گونه های تجاری منطقه هستند و ناوگان صیادی روسیه، ژاپن و چین برداشت اصلی را از این گونهها دارند، دچار صدمه شوند. عوفی اظهار کرد: البته ممکن است اتفاقات پیش بینی نشده ای مانند ناهنجاری جریانات دریایی لکه ها را پراکنده کند اما بیشترین مشکل در نفوذ به لایه های رسوبی است که راه حلی ندارد. وی همچنین درباره میزان نفوذ میعانات نفتی و گازی به داخل آب گفت: هنوز اطلاعات در این زمینه کامل نیست اما مطلبی که اعلام کردند، می گوید حدود 80 درصد میعانات گازی سوخته و از بین رفته است و مشکل اصلی در واقع مخزن سوخت کشتی است که هنوز اطلاعات دقیقی از آن در دست نیست. وی در پاسخ به این که با توجه به ابعاد زیاد فاجعه آیا راهی برای کاهش آسیب وجود دارد، گفت: آسیب های مربوط به آلودگی بستر به مراتب بیشتر از آلودگی سطح است چون آلودگی لایه های سطح قابل پخش و پراکنده شدن است اما مساله این است که این منبع : ایرنا |