ماسک‌ها و دستکش‌های دور ریخته شده با محیط زیست چه می‎کنند؟ /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ماسک‌ها و دستکش‌های دور ریخته شده با محیط زیست چه می‎کنند؟ /گ

یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

ماسک‌ها و دستکش‌های دور ریخته شده با محیط زیست چه می‎کنند؟

ویروس کرونا باعث شده است تا زباله‌ های دور ریخته شده در این بحران به تهدیدی جدی برای سلامت اقیانوس‌ها و آبزیان به شمار بیاید.

ویروس کووید ۱۹، که تقریبا به تمامی نقاط کره زمین رسیده و باعث شده تا مردم برای محافظت از جان خود با ظاهری متفاوت در خیابان‌ها ظاهر شوند، اکنون به یک اپیدمی جهانی تبدیل شده است.

مصرف چشمگیر استفاده از انواع مختلف تجهیزات محافظتی مانند ماسک و دستکش و ورود این حجم بسیاز زیاد از زباله‌ها به تهدیدی جدی برای محیط زیست تبدیل شده است.


کارشناسان محیط زیست هشدار دادند که افزایش تجهیزات محافظتی مانند ماسک و دستکش‌های یکبار مصرف که مردم در سراسر جهان برای حفاظت از جان خود و جلوگیری از کرونا می‌پوشند و پس از استفاده، آن را در طبیعت رها می‌کنند، اکنون تهدیدی جدی برای سلامت اقیانوس‌ها و زندگی موجودات دریایی به شمار می‌آید.

به گزارش ایندیپندنت، هفته گذشته فرماندار نیویورک دستورالعمل جدیدی را صادر کرد که بر اساس آن، شهروندان این ایالت در اماکنی که فاصه گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود، حق استفاده از ماسک‌های یکبار مصرف را دارند.


این در حالی است که پزشکان به مردم آمریکا هشدار دادند از خرید ماسک‌های پزشکی که در بحران کرونا بسیار مورد نیاز کادر پزشکی است، خودداری کنند.

با این وجود، تمهیدات کمی برای توقف موج گسترده دور انداختن این نوع از تجیهرات و رها کردن آنها در طبیعت صورت گرفته است.


این در حالی است که روزانه در شبکه‌های اجتماعی تصاویر بسیاری از دستکش و ماسک‌هایی که در خیابان‎ها، سواحل و اماکن عمومی ریخته شده، در سراسر جهان منتشر می‌شوند.


این نوع از زباله‌ها که ممکن است، آلوده هم باشند، در صورتی که به چرخه بازیافت بازگردانده نشده و از سطح خیابان‌ها جمع آوری نشوند، سرانجام سر از اقیانوس‌ها و دریا‌ها سر در می‌آورند.

آلوده بودن این تجهیزات محافظت از یک سو و قابل بازیافت و تجزیه نبودن برخی از مواد آنها از سوی دیگر، تهدیدی جدی برای سلامت محیط زیست به شمار می‌آید.


به گفته سازمان ملی اقیانوس‎ها، وجود پلاستیک در اکوسیستم دریا ویران کننده است؛ زمانی که زباله‌های پلاستیکی وارد آب دریا‌ها و اقیانوس‌ها می‌شوند پس از گذشت مدتی، به قطعات بسیار ریزی که «میکرو پلاستیک» نام دارند، تبدیل می‌شوند.


کارشناسان می‌گویند«بسیاری از گونه‌های آبزیان، میکروپلاستیک‎های شناور در دریا را به اشتباه، به عنوان غذا مصرف می‌کنند.»

کارشناسان محیط زیست تخمین می‌زنند که دست کم ۶۰۰ نوع گونه مختلف از حیات وحش اقیانوس‌ها و دریا‌ها در معرض خطر آلودگی قرار دارند.


همچنین این میکروپلاستیک‌ها با ورود به زنجیره غذایی سلامتی انسان را تهدید می‌کنند، چرا که مردم در سراسر جهان از غذا‌های دریایی به عنوان منبع اصلی تامین پروتیئن استفاده می‌کنند.


ماسک‌ها و دستکش‌هایی که دور انداخته می‌شوند، مشکلی دیگر به این معضل محیط زیست می‌افزایند.


آمار‌ها نشان می‌دهد، سالانه دست‎کم ۸ میلیون تُن پلاستیک وارد آب اقیانوس‌های می‌شوند که ۸۰ درصد از کل زباله‌ها دریایی را تشکیل می‌دهند.


دستکش‌های یکبار مصرف لاتکس روشن می‌توانند لاک پشت‌ها و سایر پستانداران را در معرض صدمات شدید و مرگ قرار دهند چرا که ممکن است این موجودات به اشتباه به عنوان غذا مصرف شوند.


نخستین علائم هشدار دهنده در ماه فوریه هنگامی که یک تیم تحقیقاتی ده‌ها ماسک یک بار مصرف را در سواحل هنگ کنگ مشاهده کردند، اعلام شد.

منبع : میزان

دیدگاه خود را بیان کنید