صید بی رویه در دریای جنوب ناشی از مشکلات معیشتی بومیان است

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صید بی رویه در دریای جنوب ناشی از مشکلات معیشتی بومیان است

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

صید بی رویه در دریای جنوب ناشی از مشکلات معیشتی بومیان است

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: فشار به دریا و صید بی رویه ناشی از بیکاری و مشکلات معیشتی بومیان است و یگان حفاظت ما نیز امکان نظارت بر کل گستره دریا را ندارد

خون میرزایی در برنامه "صبح و گفتگو"، ضمن ارائه گزارش عملکرد سازمان شیلات در سال 98 گفت: سازمان شیلات مطابق با تکالیف برنامه در سال قبل باید یک میلیون و 251 هزار تن تولید انجام می داد اما وقوع سیل سهمگین در ابتدای سال و تحریم ها تحقق این میزان از تولید را دشوار کرد.

رئیس سازمان شیلات ادامه داد: خوشبختانه با همت بهره برداران شیلاتی و پشتیبانی دستگاه های ذیربط به عددی بیش از یک میلیون و 251 هزار تن تولید دست پیدا کردیم و کل تولید سال قبل به یک میلیون و 280 هزار تن رسید و عملاً از اهداف برنامه در سال گذشته همانند سالهای قبل از آن جلو افتادیم.

وی در رابطه با صید بی رویه " تُرال " در جنوب کشور اظهار داشت: گروهی از صیادان با مجوز رسمی سازمان شیلات فعالیت می کنند که تحت کنترل و نظارت ما قرار دارند و درصد تخلف آنها کم است اما برخی صیادان بدون هیچ مجوزی از مسیرهای غیررسمی وارد مسیرهای دریا شده و صید می کنند و متاسفانه سازمان هم ابزار محدودکننده در مقابله با این افراد ندارد و فقط مجرمان را به دستگاه قضایی معرفی می کند.

خون میرزایی ادامه داد: خوشبختانه دستگاه قضایی استان هرمزگان برای برخورد با این صیادان عزمش را جزم کرده و در حال حاضر برخورد جدی تری با این صیادان می شود اما امیدواریم که دستگاه قضایی با هر دو گروه صیادان متخلف برخورد قاطع کند.

رئیس سازمان شیلات ایران فشار به دریا و صید بی رویه را ناشی از بیکاری و مشکلات معیشتی بومیان دانست و گفت: در حال حاضر فشارهای معیشتی باعث فشار بیشتر به دریا شده است ضمن اینکه یگان حفاظت ما نیز امکان نظارت بر کل گستره دریا را ندارد و نظارت آن فقط به صورت نقطه ای است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به ادعاهایی مبنی بر صدور مجوز صید برای شرکت های خارجی تأکید کرد: هم اکنون هیچ شرکت یا شخص خارجی مجوز صید از سازمان شیلات ایران ندارد و صددرصد مجوزهای صادره برای اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی است ضمن اینکه صیادان خارجی هم در محدوده آبهای ساحلی و سرزمینی ما صید نمی کنند.

خون میرزایی همچنین درخصوص خبر آلودگی شدید رودخانه های شمال کشور و مرگ بچه ماهی ها در دریاچه خزر گفت: ما سالانه چند صد میلیون بچه ماهی و میگو در آبهای شمال و جنوب تکثیر و به بستر رودخانه ها و دریا اضافه می کنیم.

وی با بیان اینکه مرجع رسیدگی کننده به سلامت فرآورده های خام دام، طیور و آبزیان سازمان دامپزشکی است افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذیصلاح پایش های محیط های آبزی گزارشی مبنی بر آلودگی و تلفات ماهیان به ما ارائه نداده و ما هم شواهدی مبنی بر تلفات نداریم.

خون میرزایی در رابطه با خبر حذف نظام دامپزشکی از سازمان شیلات در نیمه انتهایی سال 98 گفت: این موضوع صحت ندارد، نظارت دامپزشکان بر واحدهای تولیدی مطابق با قانون و آئین نامه ها در حال انجام است و فقط اختلاف نظرهایی درباره چگونگی اجرا وجود داشت که مطرح شد.

رئیس سازمان شیلات ایران در رابطه با وضعیت تولید ماهی " تیلاپیا " در سال جاری بیان کرد: تیلاپیا از جمله ماهیان با ارزش غذایی است که کیفیت گوشت بسیار بالایی دارد و تولید آن جزو برنامه های سازمان شیلات ایران است.

خون میرزایی افزایش پرورش گونه تیلاپیا را به عنوان یکی از برنامه های جهش تولید در سال جاری عنوان کرد و گفت: مجوز پرورش تیلاپیا در چهار استان مرکزی کشور صادر شده و در حال حاضر پرورش آن در کشور در حال انجام است

منبع : صبح و گفت و گو

دیدگاه خود را بیان کنید