ماهی‌های پرورشی مشکلی از نظر کیفیت و سلامت ندارند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

ماهی‌های پرورشی مشکلی از نظر کیفیت و سلامت ندارند /گ

یک‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۲۷ بازدید

ماهی‌های پرورشی مشکلی از نظر کیفیت و سلامت ندارند

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خوشبختانه ماهی‌های پرورشی مشکلی از نظر کیفیت و سلامت ندارند

تولیدات حوزه کشاورزی یکی از بخش‌های بسیار مهم هم از نظر تأمین امنیت غذایی و هم از نظر نیاز بازار به آنها هستند.تولیدات شیلات از آن دسته محصولات حیاتی هستند که در خراسان رضوی نیاز به تقویت دارند و باید برای آنها برنامه‌هایی ویژه را در نظر داشت که مشروح آن را در زیر می‌خوانید

تسنیم: هم اکنون وضعیت تولید شیلات در رسته‌های مختلف اعم از ماهی خوراکی، ماهی زینتی و گیاهان آبزی در خراسان رضوی به چه صورت است؟

مهدیزاده: در سال گذشته مجموع تولید ماهی در خراسان رضوی 10 هزار و 195 تن بوده که از این میزان 8155 تُن قزل‌آلا و 1566 تن در استخرهای ذخیره گرم‌آبی و 474 تن هم در منابع آبی قرار داشته است.7 میلیون و 249 هزار قطعه میزان تولید ماهی زینتی و 600 هزار شاخه گیاهان آبزی در طول سال 96 در خراسان رضوی تولید شده که تولیدات بخش ماهیان زینتی شامل گونه‌های مختلفی است.

عملکرد تولید شیلات و آبزیان در سال 96 که نسبت به سال قبل که 9355 تُن بوده حدوداً 10 درصد رشد داشته است؛ همچنین باید در نظر داشت که میزان تولیدات نسبت به عملکرد هم 33 درصد رشد داشته است.

تسنیم: شعار سال کنونی حمایت از کالای ایرانی است و همیشه گفته می‌شود که تولیدکنندگان باید کالای باکیفیت تولید کنند تا مردم خریداری کنند؛ شما فکر می‌کنید چرا با وجود اینکه واردات تیلاپیا ممنوع شده باز هم مردم آن را مصرف می‌کنند؟ آیا مسئله به کیفیت تولید داخلی ارتباط دارد؟

مهدیزاده: بنده تصور نمی‌کنم؛ حداقل در مورد ماهی بحث کیفیت وجود ندارد چراکه تولید ماهیان پرورشی یا در استخرهای ذخیره کشاورزی و یا سرچشمه رودخانه‌ها است و می‌توان اطمینان زیادی داشت که آلودگی در آنها وجود ندارد چراکه تمام موارد تولید آنها زیر نظر بوده و حتی کارخانه‌های تولید مواد غذایی برای پرورش دهندگان ماهی هم تحت نظارت هستند و به همین علت ایرادی در غذاهای ماهی‌ها هم وجود ندارد و علاوه بر این بازرسی بسیار مناسبی در حوزه توزیع وجود دارد که سبب می‌شود کیفیت ماهی پایین نیاید.

همچنین باید این را در نظر داشت که ماهی تیلاپیا از نظر پزشکی، مزیت‌های ماهی را ندارد و به همین علت برای کسانی که قصد استفاده از ماهی را به علت مزایای آن دارند مناسب نیست و وادرات بی‌رویه آن سبب شده بود که تعداد زیادی از تولیدکنندگان با مشکل مواجه شوند و با روند کنونی می‌توان به ارتقاء تولیدات ماهی داخلی امید بیشتری داشت؛ چراکه وقتی قیمت بازار مناسب باشد و توجیه از نظر اقتصادی وجود داشته باشد تولید خود به خود رشد پیدا می‌کند.

تسنیم: برای ارتقای کیفیت چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

مهدیزاده: مهم‌ترین مسئله‌ای که در حوزه ارتقا کیفیت دارای اهمیت است؛ حمل و نقل بوده و این یکی از مواردی است که به بحث کیفیت کمک می‌کند و دیگری هم بحث بسته‌بندی است؛ برای مشتری بهتر است که امعاء و احشا را از داخل ماهی بیرون آورده شده و به صورت فیله به بازار ارائه داده شود.

البته یکی از توصیه‌های ما این است که افراد برای حفظ کیفیت ماهی آن را به صورت تازه خریداری کنند چرا که فریزرهای خانگی این امکان را ندارند که به صورت استاندارد ماهی را نگهداری کنند و به همین علت بعد از پخت و پز از کیفیت آن کاسته می‌شود.هدف ما همین موضوعی است که شما به آن اشاره دارید؛ به دنبال عدد و رقم نبوده‌ایم و بیشتر تولیدکنندگان به سمت تولید با کیفیت بالاتر می‌روند تا قیمت آنها بالاتر برود و بتوانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند.

قیمت ماهی در سال گذشته تغییر زیادی پیدا نکرده اما مرغ و گوشت افزایش قیمت داشته‌اند و این می‌تواند به نوعی سبب ترغیب مردم به خرید ماهی شود.

تسنیم: میزان تولید در نظر گرفته شده برای امسال چه میزان است؟

مهدیزاده: برنامه‌ای که برای ما در نظر گرفته شده 11 هزار تُن است اما ما انتظار داریم بتوانیم تولید بیشتری داشته باشیم.

تسنیم: در حوزه ماهیان زینتی و گیاهان آبزی چه برنامه‌هایی دارید؟

مهدیزاده: در این حوزه اگر به آمار نگاه داشته باشیم متوجه تفاوت آنها می‌شویم؛ حمایت بسیار خوبی در زمینه تولید ماهیان زینتی می‌شود و واردات هم سال به سال کاهش پیدا می‌کند؛ چند سال قبل 7 میلیون دلار واردات ماهی زینتی به کشور داشتیم که این میزان به یک میلیون و 250 هزار دلار رسیده و صادرات ما هم صفر بوده و در سال 95 میزان صادرات به 2 میلیون و 421 هزار دلار رسیده و این نشان دهنده این است که روز به روز صادرات در حال افزایش است.

همچنین بزرگ‌ترین تولیدکننده گیاهان آبزی زینتی هم در استان ما وجود دارد و باید با استان‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و با استفاده از روش‌های بازاریابی بازاریابی گیاهان خود را به فروش برسانند. در حوزه تولید محصولات آبی زینتی، تولیدکنندگان باید کیفیت کار خود را افزایش دهند و محصولی که تولید می‌کنند از نظر شکل ظاهر، رنگ و شکل باله‌ها ظاهر زیبایی داشته باشد و این مسئله تأثیر بسیار زیادی در میزان فروش آنها دارد هم اکنون محصولات کشور ما به ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و سایر کشورها صادرات می‌شود و اگر کیفیت را افزایش دهیم مسلماً امکان صادرات آنها به کشورهای اروپایی نیز فراهم می‌شود.

تسنیم: آیا در حوزه حمایت از واحدهای فرآوری ورود داشته‌اید؟

مهدیزاده: واحد فرآوری آن چنانی در استان نداریم اما با توجه به اینکه هنوز فرهنگ استفاده از محصولات ماهی در خراسان رضوی نهادینه نشده است شاید بیشتر از این تعداد نیز مورد نیاز نباشد و همین تعداد هم بیشتر در حوزه بسته‌بندی فعالیت می‌کنند؛ اما اگر میزان صادرات ما افزایش پیدا کند می‌توانند فعالیت خود را افزایش داده و در حوزه تولید محصولات مانند "کتلت" و یا "کنسروماهی" نیز ورود داشته باشند.

تسنیم: با این تفاسیر برنامه اساسی شما برای سال 97 چیست؟

مهدیزاده: بحث‌هایی که ما برای سال 97 دنبال می‌کنیم مکانیزاسیون و افزایش بازده تولید در سطح است چرا که میزان آب در استان ما به علت خشکسالی بالا نمی‌رود و البته کاهش نیز پیدا می‌کند؛ در همین راستا توسعه عددی و کمی از نظر ما اهمیت نداشته و افزایش بازدهی مدنظر قرار گرفته است؛ همچنین بر روی گونه‌های جدید نیز تمرکز داریم که در صورت امکان نوع ماهی‌های تولیدی را افزایش دهیم

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید