چالهای صنعت آبزی پروری البرز /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

چالهای صنعت آبزی پروری البرز /گ

یک‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

چالشهای صنعت آبزی پروری البرز

البرز نیز مانند بسیاری از استان ها که از دریا فاصله دارند برای تامین ماهی و آبزیان مورد نیاز مردم خود به ناچار با پرورش ماهی در استخر سعی در تامین این نیاز استان دارد.

البته البرز در پرورش ماهی قزل آلای سردابی سابقه طولانی دارد و گفته می شود اولین مرکز پرورش ماهی قزل آلا در کرج حدود60 سال پیش راه اندازی شد. با توجه به نیاز این صنعت به آب ، در سال های اخیر بحران کم آبی و بی آبی چالشی برای این صنعت ایجاد کرده است.بعضی از مسئولان برای رفع این معضل بهترین روش نجات آبزی پروری استان را، تغییر الگوی کشت از سردابی به گرمابی پیشنهاد می دهند.

ضرورت استفاده از دانش روز دنیا در واحدهای تولیدی

یکی از تولیدکنندگان برتر ماهیان سردابی در البرز که سال گذشته نیزبه عنوان تولید کننده نمونه کشوری معرفی شد می گوید: برای توسعه آبزی پروری در استان و حتی دیگر شهرهای کشور باید از دانش و تکنولوژی روز دنیا استفاده کرد.

«محمدعلی صالحی» در مورد مرکز پرورش ماهی که در آن فعالیت می کند می گوید: این مرکز پرورش ماهی در60 سال گذشته با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده و تا مرز تعطیل شدن پیش رفت اما به همت سرمایه گذاران دوباره احیاء شده و اکنون نیزبرای توسعه به مساعدت نیاز دارد.
صالحی می افزاید: یکی از اهداف فعالیت ما در احیای مجدد این مرکز قطع وابستگی با رودخانه بود، به طوری که استخرهای پرورش ماهی این مرکز مستقیما از رودخانه کرج تغذیه می شدند ولی اکنون این قطع وابستگی با استفاده از تکنولوژی روز مقدور شده است.
صالحی با بیان اینکه در اردیبهشت 94 طرح جامعی در این واحد تدوین شده که در فازهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته، اضافه می کند: در این مرکز از دانش روز استفاده می شود و این واحد تولیدی تا کنون از امکانات دولتی استفاده نکرده و درگیر آن نشده است

مشکلات تولیدکنندگان ماهی
وی با بیان اینکه در ابتدای احیای این مرکز تنها 11 نفر در آن مشغول به کار بوده اند می گوید: اکنون بیش از 30 نفر در محدوده پرورش ماهی 4 هکتاری فعالیت می کنند و با توسعه این واحد امکان ایجاد اشتغال برای افراد بیشتری نیز فراهم است البته در صورتی که مسئولان مشکلات موجود بر سر راه این واحد تولیدی احیاء شده را برطرف کنند.
این تولید کننده برتر کشوری از جمله مشکلات این صنعت را در سه بخش برق، آب و بیمه عنوان کرده و می افزاید: برای حل سریع آن به منظور توسعه تولید در انتظار اقدام مسئولان هستیم.
صالحی می گوید: برای توسعه فعالیت و تولید با بومی سازی اقدامات خود سعی کردیم سالن هایی تعبیه شود تا از نخستین اقدمات نظیر آوردن تخم و پرورش ماهی 5 گرمی در این بخش انجام شود.
وی بیان می کند: هدف این مجموعه در مرحله اول تامین نیاز استان البرز و بعد ورود در بازار کشوری و منطقه ای خواهد بود.
وی با بیان اینکه این مجموعه تنها از آب زیر زمینی فیلتر شده استفاده می کند، اضافه می کند: در بخش های گوناگونی با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم، نباید با ایجاد موانع بستر سرمایه گذاری را از بین برد و امیدواریم با مساعدت مسئولان این موانع رفع شوند.

کمبود سرمایه در گردش در بخش آبزی پروری

مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان ماهیان سردابی استان البرز معضل کم آبی را معضل مشترک همه استان ها عنوان کرده و می گوید: این مشکل مختص البرز نیست و تغییر الگوی کشت تنها راه چاره و منطقی نیست.

«وحید فخاری»می افزاید: درست است که کمبود آب در چند سال اخیر بحرانی شده اما در زمان پرآبی نیز به حد ظرفیت واقعی استان تولید ماهی نداشته ایم همانطور که اکنون در زمان کم آبی مطابق با آب موجود نیز پرورش نداشته ایم.

فخاری با بیان اینکه شهرکرد عمده تولیدات ماهی قزل آلای کشور« به میزان 60 درصد» را دارد می گوید: ولی اکنون به بحران خورده، شیوع بعضی از بیماری ها در سال های اخیر در بین ماهیان قزل آلا بهانه ای شد تا تولید کنندگان در پرورش این ماهی با تردید روبرو شوند.
فخاری یکی دیگر از مشکلات اصلی در صنعت آبزی پروری استان را کمبود سرمایه در گردش بیان می کند که پس از کمبود آب بحران اصلی در این حوزه است

60درصد پرورش دهندگان ماهی فصلی کار می کنند

وی با بیان این که پرورش دهندگان اغلب به صورت فصلی و در 6 ماهه سال که فصل کشت نیست در استخرهای ذخیره آب واقع در مزارعشان اقدام به پرورش ماهی می کنند می گوید: یکی دیگر از مشکلات کمبود پرورش دهنده واقعی ماهی در استان است.

نماینده آبزی پروران البرز با تاکید بر لزوم رونق آبزی پروری به عنوان یک صنعت و شغل می گوید: از حدود 100 پرورش دهنده ماهیان سردابی حدود 60 درصد به صورت فصلی و 40 درصد به صورت صنعتی در این حوزه فعال هستند.

وی یکی از مشکلات اصلی پرورش دهندگان واقعی ماهی را کمبود سرمایه در گردش، اقساط بانکی بالا و مشکل تامین بچه ماهی اعلام کرده و می گوید: منابع مالی در کشور به جز در بانک ها خالی شده که موجب بسته شدن دست پرورش دهندگان ما برای تامین بچه ماهی و نهاده های این بخش شده است.

فخاری می گوید: نبود بچه ماهی یکی دیگر از معضلاتی است که بخصوص با شیوع برخی بیماری ها بعضی از تولیدکنندگان را وادار کرده که فقط برای مصرف و پرورش توسط خودشان اقدام به تولید بچه ماهی کنند

مشکلات بخش آبزی پروری ربطی به تحریم ها ندارد

مدیرعامل اتحادیه تولید کنندگان ماهیان سردابی استان البرز اظهار می کند: صنعت کشاورزی به دلیل تامین غذای مردم نبایستی سرمایه اش بخوابد تا حدی که تیلاپیا که یک ماهی وارداتی همه چیز خوار است بر سر سفره های مردم بیاید و مسائلی همچون تحریم فقط یک بهانه برای برخی در کاستی های تولیدی است.

فخاری می گوید: دراین بخش از تولید حتی 20 درصد مشکلات ربطی به تحریم ندارد و برای حل معضل کم آبی که یکی از مشکلات بود با احداث استخرهای دومنظوره می توانستیم این مشکل را حل کنیم.

وی تاکید می کند: اگر خواهان رسیدن به واقعیت در بخش صنعت هستیم باید عملی کار کنیم و صنعت را توسط تشکل ها و بخش خصوصی آنالیز کرده و ریشه مشکلات را بیابیم و از دولت کمک بخواهیم.

فخاری یکی دیگر از مشکلات در بخش آبزی پروری را بحث راه اندازی پایانه ماهی بیان کرده و می گوید: با وجود تصویب راه اندازی این پایانه در کارگروه اقتصاد استان، متاسفانه هنوز زمینی برای این منظور اختصاص نیافته است و در صورت راه اندازی در این پایانه پیگیری عرضه محصول و سلامت آن از مبداء تا مقصد همچون نحوه صید و نحوه حمل محصول پیگیری می شود.

تاثیرات توسعه آبزی پروری

مدیر شیلات و آبزی پروری جهاد کشاورزی استان البرز با تاکید بر اهمیت صنعت آبزی پروری می گوید: رشد این صنعت موجب ارتقای امنیت غذایی می شود.

«لاله ضیائیان» می افزاید: توسعه آبزی پروری در استان به ویژه پرورش ماهی می تواند نقش بسزایی در افزایش امنیت غذایی، اشتغال ودرآمد خانوارها، ارزآوری ، استفاده بهینه منابع آبی و ارتقاء بهره وری آب داشته باشد.

وی با بیان این که در البرز ظرفیت های نهفته‌ای برای فعالیتهای شیلاتی و ایجاد اشتغال‌های پایدار در این بخش وجود دارد بیان می کند: سرمایه گذاران می‌توانند با استفاده از وجود جوانان منطقه، گام‌های نویی در عرصه تولید و صادرات محصولات شیلاتی بردارند.

ضیائیان اظهار می کند: از فرصت‌های آبزی پروری استان می‌توان به پرورش انواع آبزیان از جمله پرورش انواع ماهیان گرمابی، پرورش ماهیان سردآبی، پرورش ماهیان زینتی ، پرورش گیاهان آبزی و پرورش زالو و... اشاره کرد که در بسیاری از موارد می توان با استفاده از پتانسیل های موجود و حداقل میزان سرمایه گذاری ، نسبت به انجام فعالیت تولیدی و اقتصادی در حوزه آبزی پروری اقدام کرد.

تولید2هزارتن ماهی پرورشی و12هزار قطعه ماهی زینتی در البرز

مدیر شیلات و آبزی پروری جهاد کشاورزی استان البرز بیان می کند: به منظور بهره برداری بهینه از منابع آبی ، در سال گذشته حدود2 هزارتن انواع ماهی پرورشی و حدود 12 میلیون قطعه ماهی زینتی در استان تولید شده که موجب اشتغال زایی حدود 955 نفر به صورت مستقیم شد.

ضیائیان تاکید می کند: اگر در منابع آبی کشاورزی به خصوص استخرهای موجود اراضی کشاورزی بتوان فعالیت آبزی پروری را توسعه داد، علاوه بر ایجاد اشتغال و تولید در نواحی روستایی و ارتقاء بهره وری آب ، غذای سالم مورد نیاز جامعه به خصوص جامعه روستایی تامین شده و در افزایش امنیت غذایی استان نیزتاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت .

وی اضافه می کند: بیشترفعالیت های آبزی پروری در استان در قالب استخرهای دو منظوره کشاورزی انجام می شود که پرورش ماهی اثرات بسیار مثبتی در بهبود کیفیت و غنی سازی آب خروجی استخرها و کیفیت بخشی به محصولات کشاورزی و همچنین افزایش درآمد خانوارهای روستایی و تامین پروتئین مورد نیاز استان را دارد .

ضیاییان می گوید: اکنون 109 واحد پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در استان وجود دارد که حدود2 هزار و400 تن ماهی پرورشی را تولید و روانه بازار مصرف می کند. همچنین 24 واحد پرورش ماهیان زینتی نیز در استان فعال است که سالانه 12 میلیون قطعه ماهی زینتی در استان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می کند

منبع : تیترک

دیدگاه خود را بیان کنید