گونه های دریایی خلیج فارس در معرض انقراض /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

گونه های دریایی خلیج فارس در معرض انقراض /گ

سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

گونه های دریایی خلیج فارس در معرض انقراض
لاک پشت پوزه عقابی، ماهیان «حلوا سفید خلیج فارس» و «هامون» ، دلفین و نهنگ خلیج فارس از جمله مهم ترین گونه هایی دریایی خلیج فارس هستند که نسل آنها با ورود فاضلاب و مواد آلی به دریا در معرض خطر انقراض قرار گرفته است.

خلیج فارس به عنوان دریای نیمه بسته یکی از با ارزش ترین زیست بومهای آبی جهان محسوب می شود و هشت کشور ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی و عمان بر کرانه آن قرار دارند و ایران بیشترین طول ساحلی را با خلیج فارس دارد.

بیش از نیمی از سواحل خلیج فارس در کنار ایران قرار دارد و مهمترین جزایر آن را می توان قشم ، بحرین، کیش، جزیره خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک و لاوان نام برد که اکثر جزایر مهم آن متعلق به کشور عزیز ما است.

زمین شناسان معتقدند حدود پانصد سال پیش، نخستین صورت خلیج فارس در کنار دشت های جنوبی ایران تشکیل شده و به مرور زمان و تغییر در ساختار درونی و بیرونی آن به شکل کنونی در آمده؛ همچنین تا اواخر دوره سوم زمین شناسی جلگه های برازجان، بهبهان، خوزستان و کوه های زاگرس در ایران زیر آب های خلیج فارس بوده است.

دریای خلیج فارس در عین داشتن زیبایی های بکر و دل نواز دارای شرایط ویژه طبیعی و سیاسی است به طوری که بزرگترین و مهم ترین مرکز ارتباطی بین اروپا، آفریقا و آسیای جنوبی و شرقی بوده؛ همچنین بخشی دیگر آن پل ارتباطی اقیانوس اطلس، دریا مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند است.

در طول تاریخ خلیج فارس به واسطه قرار گرفتن در میانه راه های ارتباطی دریایی و همچنین داشتن منابع مهم انرژی جهان از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار بوده و همواره مورد توجه بازرگانان و قدرت های سیاسی قرار گرفته است.

خلیج فارس، یکی از با ارزش ترین زیست بوم های جهان

خلیج فارس علاوه بر داشتن ذخایر مهم انرژی، یکی از با ارزش ترین زیست بوم های آبی جهان محسوب می شود و با وجود متنوع ترین رویش های گرمسیری، جانداران آبزی های مختلف را در کرانه خود جای داده است.

خلیج فارس که بعد از خلیج های مکزیک و هودسن سومین خلیج بزرگ جهان به شمار می آید پناهگاه موجودات دریایی زیادی مانند مرجان ها، ماهی‌های تزئینی کوچک، ماهی‌های خوراکی و غیر خوراکی، صدف‌ها، حلزون‌ها، نرم تنان، شقایق‌های دریایی، اسفنج‌های دریایی، عروس‌های دریایی، لاک پشت‌ها، دلفین‌ها، کوسه ماهی‌ها و بسیاری از موجودات دریایی دیگر محسوب می شود.

در سال های اخیر زندگی صنعتی بشر، افزایش جمعیت، توسعه شهر نشینی، گسترش صنعت، استفاده غلط از منابع طبیعی و…. تیشه بر پیکره بی دفاع خلیج فارس انداخته و باعث بروز آلودگی شدید و زیست محیطی در آن شده، به طوری که کارشناسان و دوستداران محیط زیست از این وضعیت دچار نگرانی شده اند.

۱۰ گونه دریایی خلیج فارس در معرض خطر انقراض است

لاک پشت پوزه عقابی، ماهیان «حلوا سفید خلیج فارس» و «هامون» ، دلفین و نهنگ خلیج فارس از جمله مهم ترین گونه هایی دریایی خلیج فارس هستند که نسل آنها با ورود فاضلاب و مواد آلی به دریا در معرض خطر انقراض قرار دارند.

صمد حمزه ئی، سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس با بیان اینکه ۱۰ گونه دریایی در خلیج فارس در معرض خطر انقراض قرار دارد، اظهار کرد: برخی از گونه های خلیج فارس به دلایل گوناگون از جمله ورود انواع پساب و آلودگی ها، کاهش ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا، تغیرات اقلیمی، تخریب زیستگاه های دریایی، تخلیه سوخت قاچاق، آلودگی های نفتی و صید بی رویه در معرض انقراض قرار دارند.

ورود فاضلاب و مواد آلی به دریا در اکوسیستم دریا تغییر ایجاد کرده است

سرپرست مرکز اقیانوس شناسی خلیج فارس تصریح کرد: روند کنونی ورود فاضلاب و مواد عالی به دریا در اکوسیستم آن تغییر ایجاد کرده و از تعداد گونه های مفید ان کاسته و بر گونه های غیر مفید آن افزود است.

حمزه ئی با اشاره به اینکه برخی گونه های آبزی در برابر افزایش درجه شوری آب حساس هستند، گفت: با توجه به نیمه بسته بودن خلیج فارس عوامل آلاینده ماندگاری و تاثیر مخرب بیشتری بر موجودات دریایی می گذارند.

وی خاطر نشان کرد: لاکپشت پوزه عقابی و ماهیان حلوا سفیدخلیج فارس و هامون، دلفین و نهنگ خلیج فارس از جمله مهمترین گونه های آبزی هستند که در معرض خطر انقراض قرار دارند.

منبع : هرمز

دیدگاه خود را بیان کنید