بازار ماهی‌فروشان بندرعباس استاندارد نیست /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

بازار ماهی‌فروشان بندرعباس استاندارد نیست /گ

سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۶۸ بازدید

بازار ماهی‌فروشان بندرعباس استاندارد نیست

در حالی در بازارماهی فروشان بندرعباس در محیطی سربسته و بدون کولر با یک پنکه، ماهی و میگو عرضه می‌شود که در تعدادی از بازارهای غیراستاندارد شهر هم آبزیان بدون هیچ نظارتی عرضه می‌شود.

در کنار همین بازار ماهی‌فروشان، افرادی به فروش ماهی و میگو اقدام می‌کنند که حتی مانند بازار ماهی فروشان رسمی، دارای کارت بهداشتی نبوده و آموزش‌های بهداشتی نمی‌بینند و برخی ماهی و میگو را در فضای باز و در دمای بندرعباس که گاهی از مرز ۴۰ درجه هم می‌گذرد، به فروش می‌رسانند و آب، جایگزین یخ می‌شود؛ ماهی و میگو در دمای زیرصفر و یا یخ نگهداری و عرضه نمی‌شود و از طرفی هم دیده می‌شود که ماهی و میگو را بر روی زمین به تمیز می‌کنند.

گاهی برخی از افرادی که اقدام به تمیز و تکه کردن ماهی یا میگو می‌کنند، از شرایط ظاهری مناسبی هم برخوردار نیستند و برخی هم معتاد بوده که این وضعیت باعث گلایه‌مندی شهروندان شده است.


*شهروندان گلایه‌مندند

یکی از شهروندانی که به بازار ماهی‌فروشان بندرعباس آمده است، با گلایه از وضعیت بازار ماهی‌فروشان بندرعباس که در پشت شهر، بازار روز و پشت مسجد کوفه، محله خواجه عطاء و... وجود دارند، می‌گوید: در واقع بایستی ماهی در یخچال‌های استاندارد و در دمای مناسب نگهداری و عرضه شوند که در بندرعباس در هوای آزاد و حتی در تشت و روی زمین ماهی و میگو به فروش می‌رسد و روی همین زمین آلوده، ماهی و میگو را تمیز و تکه تکه می‌کنند.

بنظر می‌رسد شهرداری فقط اجاره غرفه‌اش را می‌گیرد و به استاندارد بودن فضای عرضه ماهی و میگو توجهی ندارد و سلامت مردم مهم نیست، انتظار می‌رود حداقل با مسؤولان بهداشتی، دامپزشکی و... هماهنگ بوده تا بازارهای ماهی استاندارد و بهداشتی شوند.

درب‌های بازار ماهی واقع در پشت شهر، زنگ زده و کاشی و سرامیک‌ها شکسته شده‌اند، برخی یخچال‌ها هم مناسب نیستند البته کارت بهداشت را گویا فقط در این بازار به همراه لباس متحدالشکل دارند.

* عرضه ماهی بصورت دستفروشی
شهروند دیگری می‌گوید: قایق‌هایی که ماهی تازه صید شده مانند طلال، گاریز و... می‌آورند هم ارزانتر و هم تازه‌تر می‌باشند، اما مکان مناسبی برای فروش ندارند و در خیابان ماهیان را از تور جدا می‌کنند و روی زمین می‌ریزند و به فروش می‌رسانند و باعث تجمع مشتریان و شلوغی خیابان می‌شود که بایستی جایگاه ویژه‌ای را برای این قایق‌ها در نظر بگیرند.

همچنین تعدادی دیگر از ماهی‌فروشان در خیابان کنار بازار ماهی، بساطی پهن می‌کنند ماهی، خرچنگ و میگو را در هوای آزاد می‌فروشند، آیا متولیان مربوطه این وضعیت را نمی‌بینند و آیا مسؤولان خودشان از همین بازارهای غیراستاندارد و غیربهداشتی ماهی و میگو را می‌خرند؟
برخی از شهروندان هم میگویند مسؤولانی که سفرهای خارجی و داخلی زیادی می‌روند آیا در آنجا هم به وضعیت بازارماهی فروشان دقت نکرده‌اند که حداقل الگو بگیرند و اجازه ندهندکه ماهی را در دمای ۳۰تا۵۰ درجه و در هوای آزاد و زیر نور مستقیم خورشید عرضه شود.

*بازارهای غیررسمی و دستفروشی ماهی را تایید نمی‌کنیم

ماشاا... مریدی هم در واکنش نسبت به وضعیت بازارهای متعدد ماهی‌ در بندرعباس می‌گوید: در واقع بازار رسمی ماهی پشت شهر، تنها بازاری است که در محیطی بسته قرار دارد ونظارت‌های بهداشتی بر آن صورت می‌گیرد و در شهر بندرعباس تنها بازارهای شیلات و پشت شهر هم فقط بدلیل نبود بازار مناسب و بنابه ضرورت در حال حاضر فعال بوده و منتظر بهره‌برداری از بازار مناسب ماهی در بندرعباس هستیم، تایید کرده‌ایم .
وی افزود: دستگاه ناظر بر فرآورده‌های خام دامی، دامپزشکی است و مرکز بهداشت هم نظارت بهداشتی دارد وبه همین دلیل بازدیدهای مشترک را از این بازار داریم و سایر بازدیدهای بازارهای ماهی در سطح شهر که بصورت غیربهداشتی و دستفروشی ماهی عرضه می‌کنند، مورد تایید نبوده و همکاران بهداشت محیط فقط آموزش‌های لازم را به آن‌ها می‌دهند و این اماکن متاسفانه حداقل امکانات و استانداردهای عرضه ماهی و میگو را ندارند.
مدیرسلامت محیط کار مرکزبهداشت استان هرمزگان اظهار داشت: بازار رسمی فروش ماهی در پشت شهر بندرعباس دارای شرایط استاندارد نیست و بایستی متولیان مربوطه مکان مناسبی را راه‌اندازی کنند که شرایط مناسب و استانداردهای لازم را داشته باشد، در حال حاضر این بازار، فاقد استانداردهای لازم می‌باشد.
وی بابیان این‌که بهداشت فردی شاغلان این بازار را تحت کنترل داریم؛ تصریح نمود: بهداشت محل و بهداشت فردی شامل گرفتن گواهی بهداشت عمومی و کارت بهداشت توسط شاغلان در این بازار و همچنین نظارت بر ابزار آلات، یخچال و... داریم و اخطارهای لازم برای تعویض یخچال‌های نامناسب و غیراستاندارد نگهداری آبزیان به تعاونی ماهی‌فروشان داده‌ایم.
وی بابیان اینکه محیط بیرون این بازارچه که ماهی و میگو در شرایط بسیار نامناسب عرضه می‌شود، به هیچ وجه مورد تایید بهداشت نمی‌باشد و فروشندگان و شاغلان در این بازار و سایر بازارهای ماهی‌فروشان سطح شهر مانند بازار روز، خواجه عطاء و... فاقد کارت بهداشتی فروشنده و ماهی پاک‌کن هستند و نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد زیرا این اماکن از حداقل امکانات و استانداردهای عرضه ماهی و میگو محروم هستند.
مریدی اظهار داشت: بارها در کارگروه سلامت هم این موضوع را مطرح کرده‌ایم و اخطارهای لازم را به متولیان بازار هم داده‌ایم.
مدیرسلامت محیط کار مرکزبهداشت استان می‌گوید: در واقع بازارماهی فروشان جزو مراکز حساس می‌باشد که هر ماه بایستی مورد بازدید قرار گیرند و بدلیل شرایط اقلیمی استان و گرمای هوا، هر ۱۵ روز هم با دامپزشکی بازدید مشترک را از بازارچه رسمی ماهی داریم و انتظار است متولیان مربوطه نسبت به احداث بازارچه استاندارد ماهی در بندرعباس اقدام کنند.
وی پیشنهاد نمود: بازارچه‌های محله‌ای استاندارد مانند بازار شیلات را می‌توان در نقاط مختلف شهر راه‌اندازی نمود تا شهروندان در نزدیکترین محل، ماهی و میگوی مورد نیازشان را در محیطی مناسب و بهداشتی تامین کنند؛ زیرا بازار فعلی درشان شهروندان و استان نیست و باید بازارهای ماهی ساماندهی شوند و از ظرفیت بخش خصوصی هم می‌توان در این بخش استفاده نمود.
وی گفت: در شورای سلامت استان و شهرستان در این خصوص هم اعلام نارضایتی کرده‌ایم.
مریدی بازدیدهای ماهیانه یا ۱۵ روز، معرفی متخلفان به مراجع قضایی، تشکیل جلسات در شورای سلامت استان و کارگروه سلامت و امنیت غذایی که سال گذشته پنج کارگروه به موضوع ساماندهی فروش آبزیان و بخصوص بازار ماهی بندرعباس اختصاص داشت، تشکیل جلسه با تعاونی ماهی‌فروشان برای رفع نواقص دربازار ماهی‌فروشان را به عنوان مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های اجرا شده در این حوزه در سال۹۶ نام برد

منبع : فارس

دیدگاه خود را بیان کنید