جايگاه اصفهان در صنعت آبزي پروري /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

جايگاه اصفهان در صنعت آبزي پروري /گ

یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷  ۰ نظر   ۳۷ بازدید

جايگاه اصفهان در صنعت آبزي پروري

شهرستان نجف آباد در حالي ده درصد ماهيان زينتي خودرا به کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر مي کند که استان اصفهان با توليد بيش از 66 ميليون قطعه ماهيان زينتي رتبه اول کشوري را دارا بوده و در حال حاضر حدود يک سوم ماهيان زينتي کشور در اين استان توليد مي شود. بيش از 700 واحد توليدي در شهرستانهاي استان به اين فعاليت اشتغال داشته و توانسته اشتغال زايي حدود دوهزارو يکصد نفر را فراهم آورد. شهرستان نجف آباد با توليد سالانه 9ميليون قطعه انواع گونه هاي زنده زا و تخم گذار در جايگاه دوم استان است. بد نيست بدانيد شهرستان کاشان رتبه نخست توليد ماهي تزييني را دارد و حدود 60 درصد توليد سراسر استان در کاشان انجام مي شود.

افزايش توليد عليرغم کم آبي

مدير شيلات و امور آبزيان سازمان جهاد کشاورزي استان اصفهان با اشاره به افزايش سالانه توليد ماهي در استان،مي گويد: هر ساله چيزي حدود 6 تا 8 درصد افزايش توليد داشتهايم و عليرغم اين که درگير کم آبي هستيم با به کار گيري ادوات و تجهيزات مکانيزاسيون، توانستيم هر ساله بين 6 تا 8 درصد ميزان توليد خود را افزايش دهيم.

مجتبي فوقي با اشاره به پرورش ماهي خاويار در اصفهان، مطرح کرد: از سال 89 طرح آزمايشي پرورش ماهي خاويار را در استان آغاز کرديم و از نظر اقليمي، توليد آن شبيه ماهيان گرم آبي است اما يک پروژه نسبتاً پر هزينه است.

وي با بيان اين که پيش بيني ميشود توليد ماهي خاويار استان امسال به مرز 12 تن برسد، عنوان کرد: آن چه که در داخل کشور توليد ميشود بيشتر در داخل کشور مصرف ميشود و مراکزي که از 12 سال پيش شروع به استحصال خاويار در کشور کردهاند 90 درصد توليد خاويارشان به خارج از کشور صادر ميشود.

سرانه مصرف آبزيان در اصفهان 10 کيلوگرم است

در بعضي از ماههاي سال قيمت ماهي کاهش پيدا ميکند و اين به علت عدم استقبال مردم از ماهي است که مشکلاتي را براي توليدکنندگان به وجود ميآورد اما مشکل خاصي در پرورش ماهي نيست.

مدير شيلات جهاد کشاورزي استان اصفهان با اشاره به اينکه بايد به مرحله اي برسيم که هيچ توليد کننده آبزي دغدغه اي براي فروش محصول خود نداشته باشد، گفت: متأسفانه عليرغم فوايد زياد مصرف آبزيان، ميزان مصرف ماهي در ايران نسبت به ميانگين جهاني پايين است تا جايي که مصرف ماهي در کشور يک چهارم جهان است يعني بين 9 تا 10 کيلوگرم براي هر نفر و استان اصفهان نيز همين رقم مصرف را دارد و اين در حالي است که کشور ما از شمال و جنوب به دريا متصل بوده و دو هزار کيلومتر خط دريايي دارد اما مصرف آبزيان آن بين مردم کم است

منبع : نصف جهان

دیدگاه خود را بیان کنید