کرونا در بلندمدت می‌تواند بحران غذا ایجاد کند /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کرونا در بلندمدت می‌تواند بحران غذا ایجاد کند /گ

یک‌شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

کرونا در بلندمدت می‌تواند بحران غذا ایجاد کند

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، با اشاره به این که کرونا در کوتاه‌مدت اثر منفی چندانی بر این صنعت ندارد عنوان کرد که در بلندمدت و در صورت ادامه وضعیت کنونی، با توجه به استراتژیک بودن خوراک دام، می‌تواند معضلات جدی در تامین غذای انسان رخ دهد.

یکی از معتبرترین نشریات دام و طیور دنیا با عنوان آل ابوت فید (ALL ABOUT FEED) جلد آخرین شماره خود را به این عنوان یعنی‌ «ارتقا و مدرن شدن صنعت خوراک دام ایران» اختصاص داد. این نشریه، عنوان اصلی خود را پس از مصاحبه با رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران برای جلد آخرین شماره خود برگزید.

مجید موافق قدیری در این مصاحبه از آخرین وضعیت صنعت خوراک دام ایران و برنامه‌های پیش روی این صنعت در شرایط تحریم و برنامه‌های ایران برای مدرن‌سازی صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان، واردات و صادرات محصولات این صنعت سخن گفته است.

این نشریه در سال 1399 نیز همزمان با شیوع گسترده کرونا در کشور‌های مختلف جهان، بار دیگر رییس انجمن صنایع خوراک دام ایران را مخاطب قرار داده و اثر شیوع این بیماری بر صنعت خوراک دام ایران را جویا شده است. قدیری در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه به‌رغم شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، موضوع حمل و نقل خوراک دام با رعایت نکات بهداشتی و طبق روال قبل ادامه دارد، توضیح داده است: موضوع شیوع کرونا در کوتاه‌مدت تأثیر چندانی بر این صنعت نخواهد داشت اما مطمئناً تأثیر منفی و بلندمدت آن به زودی بر صنعت خوراک دام نمایان ‌می‌شود. انبارهای ایران ذخایر زیادی دارند و حجم قابل توجهی از مواد خوراکی خریداری شده که در حال حاضر در بنادر ایران یا در حال عزیمت به ایران است اما هنوز از آنچه در جهان ‌می‌گذرد اطمینان نداریم. بنابراین، باید منتظر نتیجه بمانیم و برای این اساس برنامه‌ریزی کنیم.

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان در همین رابطه در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران‌ عنوان کرد که مصاحبه با این نشریه و تقویت تعاملات بین‌المللی این انجمن در راستای معرفی صنعت خوراک دام ایران به سایر‌ کشور‌ها انجام گرفته است.

مجید موافق قدیری گفت: سابقه صنعتی شدن تولید خوراک دام در ایران‌ به حدود 70 سال ‌می‌رسد، اما سیاستگذاران اقتصادی‌ کشور اهمیت چندانی برای این صنعت قائل نیستند. این در حالی است که بیش از 80 درصد خوراک دام و طیور و آبزیان وارداتی است و بیش از 50 سال است که منابع ارزی بالایی بابت واردات نهاده‌های دامی نظیر ذرت و کنجاله سویا و مواد افزودنی خورداک دام از کشور خارج ‌می‌شود. خروج این ارز، ناشی از بهره‌وری پایین در صنایع دام و طیور و آبزیان است و البته این عارضه نیز نتیجه عدم به رسمیت شناختن این صنعت‌ از سوی سیاستگذاران است.

‌ او با بیان اینکه بیش از 600 واحد تولیدی در این صنعت در حال فعالیت هستند، ادامه داد: این واحد‌ها با میانگین 50 درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند و این کاستی به دلیل‌ بهره‌وری پایین و اقبال کم‌ سیاستگذاران به این صنعت حاصل شده است.

قدیری افزود: به‌رغم آنکه ایران جزو بازیگران اصلی صنعت دام و طیور‌ بوده و در حوزه تولید مرغ و تخم‌مرغ در شمار 10 کشور نخست و در زمینه تولید شیر جزو 20 کشور اول دنیا‌ قرار دارد و البته در حوزه تولید خوراک دام هجدهمین کشور دنیا محسوب ‌می‌شود، در عرصه بین‌الملل چندان شناخته شده نیست و آمار قابل استنادی از ایران در عرصه بین‌المللی وجود ندارد. این در حالی است که کشورهای رقیب نظیر ترکیه و عربستان به شدت در معرفی محصولات خود به جهانیان فعال هستند.

قدیری در ادامه با اشاره به عضویت انجمن‌ صنایع خوراک‌ دام، طیور و آبزیان در فدراسیون بین‌المللی خوراک دام توضیح داد و گفت: از یک سال پیش مکاتبه و رایزنی با سازمان‌ها‌ و کارخانه‌های معتبر بین‌المللی در حوزه خوراک دام و صنعت دام و طیور و آبزیان را آغاز کرده‌ایم و اکنون‌ ایران در شمار چهار کشور مطرح آسیا‌ در حوزه تولید خوراک دام قرار گرفته و به عضویت فدراسیون بین‌المللی خوراک دام درآمده است.‌ در واقع‌ از طریق به‌کارگیری کارشناسان و محققان در انجمن صنایع خوراک دام‌ تلاش ‌می‌کنیم، قدرت چانه‌زنی خود را ارتقا دهیم تا سهم بیشتری در مناسبات و نگارش آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌‌های‌ بین‌المللی کسب کنیم.

او گفت: اخیرا،‌ فدراسیون بین‌المللی خوراک دام‌ خواسته است که ایران تجربیات خود در خصوص ویروس کرونا و آثار آن بر صنعت خوراک دام را با جهانیان به اشتراک بگذارد.‌ به هر روی، خوراک دام یک کالای استراتژیک است و چنانچه این کالا تحت تاثیر منفی شیوع ویروس کرونا قرار بگیرد، نه تنها در ایران که در جهان یک بحران انسانی پدید ‌می‌آید. این تشریک مساعی منجر به تقویت نقش ایران در عرصه تجارت صنایع پروتئینی خواهد شد.

مجید موافق قدیری‌ همچنین با اشاره به اینکه انجمن خوراک دام توانسته است با سازمان فائو، تفاهمنامه همکاری امضا کند، افزود: انجمن صنایع خوراک دام این امتیاز را از سازمان فائو دریافت کرده است که نسبت به ترجمه و انتشار کلیه کتاب‌ها و نشریات این سازمان در کشورهای فارسی زبان اقدام کند.

منبع : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی تهران

دیدگاه خود را بیان کنید