برای پساب‌های پرورش ماهی خرمشهر چاره‌اندیشی شود / گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

برای پساب‌های پرورش ماهی خرمشهر چاره‌اندیشی شود / گ

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۱۱۶ بازدید

برای پساب‌های پرورش ماهی خرمشهر چاره‌اندیشی شود

رئیس اداره حفاظت محیط ‌زیست خرمشهر گفت: حجم بالای پساب مجتمع‌های پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر تهدیدی برای کشاورزی مناطق اطراف است و باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

رضا جاوید اظهار کرد: حجم پساب مجتمع‌های پرورش ماهی شهید احمدیان بسیار زیاد است و کانال شیر دم را درگیر کرده که گاهی شاهد شکستگی این کانال و ورود این پساب‌ها به زمین‌های زراعی و دام‌پروری بوده‌ایم.

وی افزود: این کانال‌ترمیم شده است اما هنوز تهدیدی به حساب می‌آید که می‌طلبد سازمان شیلات این پساب‌ها را مدیریت و اقدامات حفاظتی انجام دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر این نکته را نیز یادآور شد که پساب‌ها ارزشمند هستند و می‌توان با کاهش کمیت و افزایش کیفیت از آنها استفاده کرد.

وی از به کارگیری این روش در کشت و صنعت‌های نیشکر اشاره کرد و گفت: کشت و صنعت‌های نیشکر اقدامات خوبی برای استفاده از پساب‌های انجام داده‌اند که تلاش برای استفاده از پساب‌های نیشکر در پرورش ماهی و میگو، انتقال این پساب‌ها به مناطق در معرض ریزگردها و کشت گیاهان سپری پسند برای اثبات خاک نمونه این اقدامات است.

جاوید در ادامه به مشکلات ایجاد شده در جمع‌آوری و بی‌خطر سازی پسماندهای عفونی در خرمشهر اشاره و از رفع این مشکل خبر داد.

وی توضیح داد: در حال حاضر علاوه بر سیستم اتوکلاو بیمارستان ولی‌عصر (عج) که زباله‌های عفونی آن بیمارستان را بی‌خطر می‌کند، یک سیستم اتوکلاو دیگر برای بی‌خطر سازی پسماندهای عفونی سطح شهر استفاده می‌شود.

وی افزود: پیمانکار دیگری با اخذ مجوزهای لازم این دستگاه بی‌خطر ساز را راه‌اندازی و پسماندهای مطب‌ها را توسط یک دستگاه استاندار حمل زباله که مسقف و ایمن است، برای بی‌خطر سازی به بیمارستان منتقل می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر از اتخاذ تدابیر خاص برای انتقال این پسماندها به محل زباله این شهر هم تأکید کرد.

جاوید در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات حفاظتی انجام شده برای جلوگیری از انتقال ویروس کووید ۱۹ از طریق زباله‌های عفونی در خرمشهر اشاره کرد و گفت: با تصمیم ستاد مقابله با کرونا و به دستور فرماندار خرمشهر محل دفن زباله خرمشهر برای دفن بهداشتی پسماندهای شهرستان آماده شد و اقلام حفاظتی همچون ماسک و دستکش در اختیار پاکبان ها قرار گرفته است.

وی همچنین از کاهش شمار زباله گردها در خرمشهر هم‌زمان با شیوع بیماری کرونا در این شهرستان خبر داد و افزود: با وجود کاهش تعداد زباله گردها هم‌زمان با پیک بیماری کرونا اما هنوز تعداد کمی از این افراد به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بنا به گفته وی هنوز دستورالعملی برای جداسازی و بی‌خطر سازی زباله‌های اعلام نشده و از سوی دیگر، در خرمشهر هنوز فرهنگ تفکیک زباله همه‌گیر نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر از نظارت بر واحدهای دام‌پروری در این شهرستان به عنوان دیگر اقدام این نهاد نظارتی یاد کرد و گفت: نظارت جامعی بر تمام صنایع دامداری خرمشهر انجام می‌شود و شهرستان تاکنون با معضل حاد زیست محیطی مواجه نبوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خرمشهر چند سالی هست که با مشکلات جمع شدن حجم بالای پساب صنایع نیشکر روبه‌رو بوده است. تهدید دایک های مرزی که اعتراض کشور عراق را در پی داشت، خسارت به زیرساخت‌های ریلی و شور شدن زمین‌ها توسط این پساب‌های از مهم‌ترین مشکلات بوده است که جمع شدن پساب‌های صنایع پرورش ماهی بیم تکرار تجربه‌ای مشابه در این شهرستان را ایجاد می‌کند.

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید