کرونا واقعیت خودکفایی در تولید تخم‌های چشم‌زده قزل‌آلا را پررنگ کرد /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کرونا واقعیت خودکفایی در تولید تخم‌های چشم‌زده قزل‌آلا را پررنگ کرد /گ

یک‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

کرونا واقعیت خودکفایی در تولید تخم‌های چشم‌زده قزل‌آلا را پررنگ کرد

شیوع بیماری کرونا هشداری بود تا سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به برنامه‌های تدوین شده در خصوص تولید تخم چشم‌زده باکیفیت و اصلاح تژاد ماهی قزل آلا سرعت بیشتری دهند.

با شیوع ویروس کرونا در چین در اواخر ژانویه و سرایت وشیوع آن در کشورهای اروپایی و خاورمیانه، سپس بازارهای مالی جهانی در سراسر جهان واکنش گسترده ای نشان دادند به طوری که ریسک ویروس کرونا به حدی است که می‌توان آن را آغازی بر وقوع یک رکود در اقتصاد جهانی دانست.

در نظر بسیاری از افراد، کرونا یک بیماری‌ با تأثیر وسیع و کوتاه‌مدت بر روی کسب‌و‌کارها است، با این وجود، هنگامی که مسأله‌ای در جهان چنین وسعت همه‌گیری دارد، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تأثیر آن پس از مدتی از بین برود، بلکه باید خود را برای تأثیر پایدار در جنبه‌های مختلف کسب‌وکار آماده کنیم.

بنابراین، ضروری است که برنامه‌ریزان کسب‌وکارها با نگاه و برنامه‌ریزی برای بحران فعلی، آینده پس از بحران را نیز در نظر گیرند زیرا پس از گذر از این شرایط، بازگشت به روال عادی کسب‌وکار برای بسیاری از آن‌ها دیگر یک گزینه نخواهد بود و شرایط جدیدی در محیط رقابتی حاکم خواهد گردید.

استان مرکزی از جمله استان‌های موفق در عرصه شیلات و آبزی‌پروری در چندسال اخیر بوده که براساس ظرفیت‌ها و امکانات موجود استفاده خوبی از این بخش برده، هرچند این بخش فعال استان قطعا با حمایت بیشتر و بهتر می‌توانست موفقیت‌های بیشتری کسب کند.

کاهش تولید بچه ماهی و نهایتاً کاهش رهاسازی و تولید ماهی قزل‌آلا در استان مرکزی

با این حال، پس از شیوع بیماری کرونا در دنیا و متعاقب آن در ایران اسلامی و استان مرکزی شاهد اثر منفی این بیماری بر بخش آبزی پروری نیز بوده‌ایم، موضوعی که مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز به آن اشاره کرده و اظهار داشت: این روزها شاهد شیوع بیماری کروناویروس که یک بیماری جهانی بوده هستیم که تقریبا اکثر کشورهای دنیا را درگیر این بیماری کرده است.

حسن اکبری افزود: شیوه این بیماری در استان سبب شده تا تولید بچه ماهی به دلیل لغو اکثر پروازها جهت انتقال تخم چشم‌زده وارداتی که نخستین حلقه از زنجیره تولید در پرورش ماهیان سردآبی استان و کشور است فعلاً لغو یا با محدودیت مواجه شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش اعظم بچه ماهی رهاسازی شده در واحدهای آبزی‌پروری استان از تخم‌های چشم زده وارداتی تولید می‌شود, کاهش تولید بچه ماهی و نهایتاً کاهش رهاسازی و تولید ماهی قزل‌آلا که ناشی از شیوع این بیماری بوده در این مدت زمان مشهود شده است.

حمایت بیشتر از شرکت‌های داخلی تولید کننده تخم چشم‌زده

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: قطعا یکی از موضوعات مورد تاکید و مهم حمایت بیشتر از شرکت‌های داخلی تولید کننده تخم چشم‌زده و همچنین مساعدت برای ارتقائ کیفیت تخم چشم‌زده تولید داخل از طرف سازمان شیلات ایران است.

اکبری بیان کرد: شیوع این بیماری هشداری بود تا سازمان شیلات ایران و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به برنامه‌های تدوین شده در خصوص تولید تخم چشم‌زده باکیفیت و اصلاح تژاد ماهی قزل آلا سرعت بیشتری دهند تا کشور برای همیشه از واردات تخم چشم‌زده بی‌نیاز شود.

استفاده از ظرفیت‌های استان مرکزی در بخش آبزیان ضروری است

مدیر شیلات جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به شعار سال 99 و ضرورت تلاش در همه ابعاد به ویژه تولید آبزی در استان مرکزی گفت: استان مرکزی در حوزه تولید آبزیان پرورشی سابقه جهش 35 و 43 درصدی طی دو دوره در سال‌های 98 و 96 راداشته ولی با توجه به ظرفیت تولید مطالعه شده در استان و اینکه براساس تولید سال 98 تنها حدود 27 درصد از این ظرفیت بعد از حدود 24 سال فعالیت شیلات در استان فعال شده که این انتظار وجود دارد تا حداقل 50 درصد از این ظرفیت تا این مقطع فعال و تولید استان در بخش آبزی پروری علیرغم محدودیت‌های منابع آبی حداقل به 10 هزار تن در سال افزایش یافته باشد.

وی عنوان کرد: در استان مرکزی نیز علیرغم ظرفیت تولید 23 هزار تنی انواع آبزیان پرورشی تنها حدود شش هزار تن آبزیان پرورشی تولید می‌شود که با توجه به سرانه مصرف آبزیان به همین میزان نیز آبزیان از استان‌های دیگر وارد استان شده و مورد استفاده مردم قرار می گیرد

منبع : تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید