صنعت کرونازده شیلات کهگیلویه وبویراحمد نیازمند حمایت /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

صنعت کرونازده شیلات کهگیلویه وبویراحمد نیازمند حمایت /گ

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

صنعت کرونازده شیلات کهگیلویه وبویراحمد نیازمند حمایت

صنعت شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور دچار خسارت شده نیازمند حمایت برای ادامه چرخه تولید است.

انتشار ویروس کرونا در کشور اگرچه باعث تعطیلی و کم رونق شدن بسیاری از کسب و کارها شد اما داستان پرورش دهندگان ماهی در این استان شاید از بخش های دیگر غم انگیزتر باشد.

تولیدکنندگان ماهی در کهگیلویه وبویراحمد که میزان تولید و درآمد آنان در سال۱۳۹۸ نسبت به سال پیش از آن به دلیل بروز سیل کاهش یافته بود اما این بار انتشار ویروس کرونا و تعطیلی رستوران های بزرگ به عنوان بازار فروش آنان باعث ماندن محصولات روی دست آنان شده است.

ممنوع شدن واردات تخم چشم زده ماهی و تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولید سوغات دیگر کرونا برای بهره برداران حوزه شیلات استان بوده است.

پرورش دهندگان ماهی در کهگیلویه و بویراحمد که یکی از قطب‌های تولید ماهی قزل آلا در کشور هستند از مسئولان می خواهند با توجه به اهمیت ادامه حیات این صنعت در تحقق جهش تولید برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند.

براساس آمار پنج هزاربهره بردار حوزه شیلات این استان حدود ۱.۶ درصد تولید ماهیان سردآبی جهان و ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را تولید می‌کند.
کهگیلویه وبویراحمد با دارا بودن حدود ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب، ۱۰ درصد تولید ماهیان سردآبی کشور را در خود جای داده است.

دیدگاه بهره برداران

یک پرورش دهنده ماهی می گوید: هر روز که می گذرد وزن ماهی ها افزایش می یابد و این به معنای کاهش بازار پسندی محصولات تولیدی آنان خواهد بود.

سهراب حسین پور افزود: ماهی در وزن ۲۵۰ گرم بهترین بازار پسندی را دارد اما به دلیل نبودن بازار فروش از اسفند ماه تاکنون هم اکنون ماهیان تولیدی آنان به۵۰۰گرم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه برای نگه داشتن محصولات تولیدی خود هزینه هایی مانند دستمزد کارگران ،غذای ماهی ها،حقابه و هزینه های دیگر را باید پرداخت کند از مسئولان خواست با خرید تضمینی محصولات به بهره برداران این حوزه کمک کنند.

یکی دیگر از پرورش دهندگان ماهی در شهرستان بویراحمد گفت:این روزها واردات تخم چشم زده ماهی ممنوع است و این مساله باعث تعطیلی بسیاری از مزارع شده است.

محسن موسوی افزود:تعطیلی مزارع پرورش ماهی افزون بر معطل بودن سرمایه خود باعث بیکار شدن پنج کارگر شاغل در این حوزه شده است.

وی از مسئولان خواست برای کمک به پرورش دهندگان ماهی از طریق پرداخت تسهیلات بلاعوض چاره اندیشی کنند.

خسارت به پرورش دهندگان ماهی به روایت آمار

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:۸۷ مزرعه تولید ماهی دراستان پس از انتشار ویروس کرونا دچار خسارت شده است.

حمزه جانبازی افزود: هر یک از این مزارع بین ۲ تا ۱۳ نفر نیروی کار دارند.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد ماهی تولیدی مزارع کهگیلویه و بویراحمد در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به دلیل انتشار ویروس کرونا روی دست تولید کنندگان باقی مانده است اظهار داشت: در صورت وجود زیرساخت هایی مانند سردخانه این محصولات در زمان کسادی بازار ذخیره و از فاسد شدن آنان جلوگیری می شود.

وی تصریح کرد: انتشار ویروس کرونا باعث ۳۰ میلیارد ریال خسارت به تولیدکنندگان ماهی در استان شده است.

جانبازی تصریح کرد: سالیانه ۱۸هزار تن ماهی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود اما پارسال به دلیل سیلاب های ابتدای سال میزان تولید این محصول در استان به ۱۵ هزار تن کاهش یافت.

جانبازی ابراز داشت: اتحادیه ماهیان سردآبی کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شده است اما نیازمند حمایت مالی دولت است تا بتواند اقداماتی مانند بازاریابی و حمل را انجام دهد.

صنعت شیلات در این استان نیازمند ایجاد زیرساخت هایی مانند کارخانه های تولید بچه ماهی و سردخانه ذخیره محصولات تولیدی است.

پرداخت تسهیلات جبران خسارت های سیل

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵۱ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت‌های سیلاب‌های سال زراعی گذشته به حوزه شیلات استان پرداخت شده است.

حمزه جانبازی اظهار داشت: این میزان تسهیلات بلاعوض برای جبران خسارت های ناشی از بچه ماهی هایی که به دلیل سیلاب از بین رفتند به۱۲۰واحد تولیدی کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شد.

وی بیان کرد: سیلاب و از بین رفتن بچه ها ماهی ها باعث کاهش تولید ماهی در استان شده است.

بهره برداران حوزه پرورش ماهی که بچه ماهی ها را به مزارع ریخته بودند پس از جاری شدن و از این رفتن آنان افزون بر از دست دادن فصل بهار برای درآمدزایی ناچار به خرید دوباره بچه ماهی شدند.

جانبازی تصریح کرد: هم اکنون ۲۵۱ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.
استان ۷۲۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران دارد.

این استان ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۱۶۰ هزار هکتار آن زراعی است.

تاکنون ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید