پیشگیری از بیماری آبزیان / انجام ۲۰ هزار آزمایش دربوشهر /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

پیشگیری از بیماری آبزیان / انجام ۲۰ هزار آزمایش دربوشهر /گ

دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

پیشگیری از بیماری آبزیان / انجام ۲۰ هزار آزمایش دربوشهر

در استان بوشهر به طور متوسط سالیانه ۲۰ هزار آزمایش برای اجرای برنامه مراقبت بهداشتی بر روی انواع آبزیان، دام و طیور انجام می شود تا عاملی برای شناخت و کنترل بیماری‌ها باشد

مرکز ملی بررسی و تشخیص بیماری‌های میگو در استان بوشهر فعالیت خود را در زمینه تشخیص بیماری‌های آبزیان، دام و طیور از سال ۱۳۸۴ آغاز کرده است.

این مرکز خدمات گسترده‌ای را برای پیشگیری از بروز بیماری‌های میگو ارائه می‌دهد و بخش‌های فعال این مرکز بخش مولکولی، سرولوژی، باکتری شناسی، انگل شناسی و بافت شناسی است.

سالانه بیش از ۲۰ هزار آزمایش تشخیصی آبزیان، دام و طیور در این بخش‌ها با بهره گیری از نیروهای انسانی متخصص، متعهد و مجرب با هدف کمک به تشخیص صحیح و دقیق بیماری‌ها و حفظ و ارتقای سطح سلامت جامعه انجام می‌گیرد.

تثبیت تولید با انجام آزمایشات مستمر

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اظهار داشت: در بخش مولکولی بیماری‌های مهم صنعت پرورش میگو اقدامات مناسب تشخیصی انجام می‌شود که کمک شایانی به احیای صنعت پرورش میگو پس ازسال ۱۳۸۴ کرده است.

مرتضی بحرانی اضافه کرد: این اقدامات سبب تثبیت و تداوم تولید در استان بوشهر به‌عنوان بزرگترین تولید کننده میگوی پرورشی در کشور شده است.

وی افزود: این مرکز به عنوان مرکز مرجع تشخیص و تأیید بیماری‌های مولکولی میگو در کشور است که علاوه بر دریافت و انجام آزمایشات داخل استانی سالیانه نمونه‌های زیادی از استان‌های هرمزگان، گلستان، سیستان و بلوچستان و استان خوزستان دریافت می‌دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر گفت: تشخیص انگل‌های خونی نظیر تیلریوز، بابزیوز و آناپلاسموز در دام، تشخیص کنه واروا واسپور نوزوما در زنبور عسل و تشخیص انگل‌های آبزیان ماهی و میگو در این مرکز انجام می‌شود.

ارائه خدمات تخصصی میکروبیولوژی

بخش میکروبیولوژی آزمایشگاه با کارشناسان متخصص، تجهیزات و محیط‌های کشت اختصاصی و افتراقی قادر به کشت و جداسازی عوامل باکتریایی است.

بررسی عوامل سقط جنین، پایش باقیمانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ، بررسی کیفیت آب مراکز تکثیر، کشت و جداسازی گونه‌های مختلف ویبریو از پست لارو، میگوی های مولد و پرورشی، کشت و جداسازی عوامل بیماری‌زای ماهی در این بخش انجام می‌شود.

میکروبیولوژی آزمایشگاه استفاده از کادر شرکت در برنامه‌های کنترلی و نظارتی مراجع بین المللی (ارزیابی فعالیت آزمایشگاه) و مقایسات بین آزمایشگاهی مانند انجام آزمون‌های مهارت به منظور ایجاد بهبود مستمر در مجموعه فعالیت‌ها و فرایندهای آزمایشگاه، همکاری و مشارکت با سازمان دامپزشکی کشور در اجرای برنامه‌های مراقبت و مبارزه با بیماری‌های دام اجرای پروژه‌های فنی تحقیقاتی با همکاری مراکز آموزشی و مؤسسات تحقیقاتی از دیگر فعالیت‌های این مرکز است.

همچنین تشخیص بیماری‌های ویروسی ماهی با هدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های ویروسی و ارتقای سطح بهداشتی ماهیان نیز در این بخش با روش مولکولی PCR انجام می‌شود.

انجام سالانه ۶۰۰۰ آزمایش PCR

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر اظهار داشت: به‌طور متوسط سالیانه شش هزار آزمایش PCR برای اجرای برنامه مراقبت بهداشتی بر روی نمونه‌های پست لارو، میگوی مولد، میگوی پرورشی و غذای میگو در این بخش انجام می‌شود.

بحرانی خاطرنشان کرد: آزمایش‌های سرمی در طیور بطور کلی به منظور تشخیص بیماری‌ها، بررسی میزان موفقیت واکسیناسیون و اهداف غربالگری و تعیین تیتر آنتی بادی به کار می‌روند.

مراقبت از بیماری‌های طیور

وی ادامه داد: بخش سرولوژی مجهز به دستگاه الیزا، کیت و آنتی ژن‌ها برای تشخیص بیماری‌های آنفلوانزا و نیوکاسل در طیور و آنتی ژن‌های رزبنگال، رایت و ۲-ME است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر افزود: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جز بیماری‌های به شدت واگیر، مشترک و خطرناک بین پرندگان (اهلی و وحشی)، انسان و بعضاَ سایر پستانداران است

وی تاکید کرد: به علت شدت و سرعت تلفات در پرندگان (اهلی و وحشی) و نیز قابلیت گذشتن از سد بین گونه‌ای که بر اثر جهش‌های رخ داده در ژنوم ویروس ایجاد شده است این بیماری حائز اهمیت است. امکان تشخیص سریع این بیماری با آزمایش ممانعت از هماگلوتیناسیون وجود دارد.

تشخیص بیمارهای مشترک انسان و دام

بحرانی افزود: تشخیص سرمی بیماری بروسلوز یا تب مالت که از جمله بیمارهای مشترک انسان و دام است و توسط باکتری‌های خانواده بروسلا ایجاد می‌شود با تست غربالگری رزبنگال و تست‌های تأییدی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: همچنین با توجه به برنامه مبارزه با بروسلوز سازمان دامپزشکی در جمعیت دام‌های کشور با استفاده از واکسیناسیون میزان اثر بخشی واکسیناسیون انجام شده نیز در این مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع : مهر

دیدگاه خود را بیان کنید