کرونا حریف جهش تولید نشد؛ گام‌های بلند بوشهر در آبزی پروری /گ

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

کرونا حریف جهش تولید نشد؛ گام‌های بلند بوشهر در آبزی پروری /گ

دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹  ۰ نظر   ۷۸ بازدید

کرونا حریف جهش تولید نشد؛ گام‌های بلند بوشهر در آبزی پروری

با افزایش سطح سایت‌های پرورش میگوی استان بوشهر، پیش‌بینی می‌شود امسال با وجود شیوع کرونا شاهد ثبت یک رکورد در زمینه تولید میگو پروری در این استان باشیم.

پرورش میگو یکی از مهمترین زمینه‌ها برای جهش تولید است که از مهمترین مزایای این صنعت می‌توان به گسترش تولید، اشتغال، ازرآوری، تامین گوشت، ایجاد کمربند امنیتی در نوار ساحلی، توسعه و عمران و ... اشاره کرد.

استان بوشهر به خاطر هم‌جواری با خلیج فارس و داشتن حدود ۹۰۰ کیلومتر ساحل و مرز آبی، استعداد و ظرفیت بسیار بالایی را برای آبزی‌پروری خصوصا تولید میگوی پرورشی دارد.

در حال حاضر استان بوشهر به عنوان قطب پرورش میگوی کشور شناخته می‌شود و با تولید سالانه بیش از ۲۰ هزار تن میگوی پرورشی، بخش عمده میگوی کشور را تولید می‌کند ولی ظرفیت استان بیش از اینها است.

نوار ساحلی استان بوشهر ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه طرح‌های آبزی‌پروری خصوصا پرورش میگو است که باید اراضی مستعد شناسایی و زیرساخت‌های لازم برای فعالیت پرورش‌دهندگان در آن ایجاد شود.

طی سال‌های اخیر شاهد افزایش میزان تولید میگوی پرورشی در سطح استان بوده‌ایم که یکی از مهمترین دلایل آن حفظ سلامت میگوها و جلوگیری از ورود بیماری بوده است؛ هرچند سال گذشته برخی از مناطق تحت تاثیر بیماری لکه سفید قرار گرفت.

امسال با توجه به افزایش سطح زیر کشت میگو در سایت‌های پرورشی استان، انتظار می‌رود که شاهد ثبت یک رکورد جدید و تولید حدود ۲۹ هزار تن میگوی پرورشی از مزارع استان باشیم.

حل مشکلات صنعت میگو در بوشهر
استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: تکیه بر ظرفیت‌های استان بوشهر برای تحقق جهش تولید را به عنوان اولویت مهم در دستور کار داریم که یکی از ظرفیت‌ها تولید میگوی پرورشی است.

عبدالکریم گراوند از تلاش ویژه برای حل مشکلات صنعت میگو در بوشهر خبر داد و اضافه کرد: دولت تلاش می‌کند تا زمینه تسهیل در تولید را برای پرورش دهندگان فراهم سازد و هر کمکی که در این زمینه لازم باشد را انجام می‌دهیم.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای گره‌گشایی از کار پرورش دهندگان میگوی استان بوشهر اظهار کرد: با همکاری و مشارکت دستگاه‌های مرتبط با موضوع میگو دنبال تدوین چارچوب دقیق برای تولید میگوی پرورشی در استان هستیم.

استاندار بوشهر حمایت از بخش خصوصی در زمینه تولید و پرورش میگو را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: با تشکیل یک اتاق فکر با حضور کارشناسان و متخصصان دنبال توسعه بخش شیلات و آبزیان در استان بوشهر هستیم.

وی یکی از برنامه‌های در استان بوشهر را مهار بیماری‌های آبزیان و جلوگیری از ورود بیماری به سایت‌ها دانست و افزود: استانداردسازی تولید میگوی پرورشی با هدف جلوگیری از آسیب پذیری تولیدات واحدهای پرورش میگو در دستور کار است.

پیش‌بینی تولید ۲۹ هزار تن میگو
مدیرکل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: استان بوشهر دارای ظرفیت و استعداد بالایی برای پرورش میگو است و بخش قابل توجهی از میگوی پرورشی کشور را تولید می‌کند.

علی بازدار اضافه کرد: سال گذشته عملیات پرورش میگو در سطح پنج هزار و ۲۰۰ هکتار استخر پرورشی استان بوشهر اجرا شده بود که در مجموع حدود ۲۱ هزار تن میگو در استان تولید شد.

وی با اشاره به اینکه امسال سطح مراکز و سایت‌های پرورشی به شش هزار و ۱۴۰ هکتار افزایش یافته است، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شاهد برداشت حدود ۲۹ هزار تن میگوی پرورشی در استان خواهیم بود.

مدیرکل شیلات استان بوشهر از ذخیره‌سازی بیش از ۲.۱ میلیارد قطعه بچه میگو در ۱۵ مرکز تکثیر بچه میگو در استان بوشهر خبر داد و افزود: پرورش میگو در ۳۴۴ مزرعه در سطح استان بوشهر انجام می‌شود.

وی با اشاره به آغاز عملیات رها سازی لارو میگو در استخرهای پرورشی استان بوشهر اضافه کرد: حمایت ویژه از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در بخش آبزی‌پروری را به صورت جدی در دستور کار داریم.

بازدار تصریح کرد: با وجود شیوع ویروس کرونا، مشکلی در عرصه پرورش میگوی استان بوشهر ایجاد نشده است.

جهش تولید با توسعه آبزی پروری در استان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بوشهر نیز از پرورش میگو به عنوان یک اولویت مهم در استان بوشهر یاد کرد و اظهار داشت: با برنامه‌ریزی انجام شده شاهد جهش تولید در عرصه میگوی پرورشی استان بوشهر خواهیم بود.

علی درویشی بیان کرد:‌ شناسایی اراضی مستعد پرورش میگو در استان بوشهر در دستور کار است و زیرساخت‌های لازم در این حوزه ایجاد خواهد شد.

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری بوشهر با اشاره به تولید بخش عمده میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر، از اجرای پروژه شهرک شیلاتی برای تولید آبزیان پرورشی خبر داد.

رسول رستمی با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده در عرصه پرورش میگوی استان ادامه داد: جهش تولید با توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر محقق خواهد شد و حمایت لازم را خواهیم داشت.

با توجه به اینکه امسال به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است، توسعه زیرساخت‌های پرورش میگو در استان بوشهر می‌تواند گام مهی در راستای تحقق جهش تولید، خودکفایی، بهبود اشتغال و افزایش درآمدزایی باشد.

منبع : تحلیل بازار

دیدگاه خود را بیان کنید