تورهایی که تیشه به ریشه دریا می‌زنند/آیا تراژدی ترال در چابهار تکرار می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان سوژه کاهش ذخایر ماهی به دلیل صیدهای غیرکارشناسی  توسط مردم در سامانه فارس من خبرگزاری فارس منتشر شده است. تعدادی از ص

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان سوژه کاهش ذخایر ماهی به دلیل صیدهای غیرکارشناسی  توسط مردم در سامانه فارس من خبرگزاری فارس منتشر شده است. تعدادی از ص

اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران

تورهایی که تیشه به ریشه دریا می‌زنند/آیا تراژدی ترال در چابهار تکرار می‌شود؟

سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۰  ۰ نظر   ۴۶۳ بازدید

تورهایی که تیشه به ریشه دریا می‌زنند/آیا تراژدی ترال در چابهار تکرار می‌شود؟

تعدادی از صیادان کنارک و چابهار این روزها از فعالیت قایق‌ها و لنج‌هایی که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند گلایه دارند و معتقدند صید این قایق‌ها به مراتب بدتر از ترال به دریا آسیب وارد می‌کند.

تورهایی که تیشه به ریشه دریا می‌زنند/آیا تراژدی ترال در چابهار تکرار می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان سوژه کاهش ذخایر ماهی به دلیل صیدهای غیرکارشناسی  توسط مردم در سامانه فارس من خبرگزاری فارس منتشر شده است.

تعدادی از صیادان کنارک و چابهار این روزها از فعالیت قایق‌ها و لنج‌هایی که به صورت غیرمجاز فعالیت می کنند گلایه دارند و معتقدند صید این قایق‌ها به مراتب بدتر از ترال به دریا آسیب وارد می‌کند.

نمی‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم! 

مدیر بهره‌بردار اسکله صیادی رمین چابهار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: بیش از ۳۵۰ قایق و ۱۰۰ قایق فایبرگلاس در حوزه آب‌های رَمین فعالیت می‌کنند و از آنجائیکه مجوزی ندارند نمی‌توانیم با آن‌ها برخورد کنیم چون نمی‌دانیم این قایق ها متعلق به چه کسی است و چه شماره ثبتی دارد.

وی افزود: اگر مجوز دار شوند حداقل بر نوع صیاد آن‌ها نظارت می‌شود و در صورت تخلف اهرم فشاری داریم اما در حال حاضر آن‌ها به راحتی مشغول صید هستند.

 

 

بیش از هزار قایق غیرمجاز در حوزه آب‌های کنارک فعال هستند

مدیر بهره‌بردار اسکله صیادی کنارک نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس می‌گوید: به دنبال گلایه صیادان و مردم محلی ورود کشتی های ترال ممنوع شده و هیچ صید ترالی نداریم اما آنچه مورد گلایه است صیدهای غیرمجاز است.

سلیمان آراهیش می‌گوید: بیش از هزار قایق در آب‌های کنارک وجود دارد که صید غیرمجاز دارند و با تورهای بدتر از ترال صید می کنند برخلاف اینکه از طریق شیلات و دریابانی با آن‌ها برخورد می‌شود باز هم به کار خود ادامه می دهند.

اگر این قایق ها ساماندهی شوند، مجوز بگیرند، سوخت دولتی دریافت کنند، نوع صید آن‌ها کنترل و بر کار آن‌ها نظارت می‌شود

 

او معتقد است اگر این قایق ها ساماندهی شوند، مجوز بگیرند، سوخت دولتی دریافت کنند، نوع صید آن‌ها کنترل و بر کار آن‌ها نظارت می‌شود.

 

وی در پاسخ به اینکه این قایق‌ها غیرمجاز صید می کنند و تورهایشان استاندارد نیست و به دریا خسارت وارد می‌کنند، آیا صیادان راضی هستند این نوع قایق ها مجوز بگیرند؟  می گوید: صیاد چه دلش بخواهد چه نخواهد این قایق‌ها صید می‌کنند پس چه بهتر که بر روند فعالیت آنها نظارت صورت گیرد تا هر نوع ماهی را صید نکنند، میخواهیم مجوز بگیرند تا بر نوع صید آنها نظارت شود تا در صورت بروز تخلف با آن‌ها برخورد شود نه مانند اکنون به راحتی دریا را جارو کنند و هیچ کس هم نتواند چیزی بگوید.

برخورد با صیادان متخلف در حوزه چابهار و کنارک

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در این زمینه می‌گوید: حفاظت از ذخایر آبزی وظیفه و رسالت اصلی یگان حفاظت است و از صید بی رویه توسط سود جویان جلوگیری و با متخلفان برخورد خواهد شد.

محمد شهلی‌بر افزود: ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در چابهار و کنارک وجود دارد که رصد و پایش این مساحت، قطعا سخت بوده و انتظار داریم صیادان و مردم هم در صورت مشاهده تخلف به یگان حفاظت شیلات اطلاع دهند.

وی ادامه داد: در همین راستا ۱۸ فروردین ماه امسال، دو فروند شناور قایق صیادی متخلف شناسایی توقیف و جهت سیر مراحل قانونی به  مراجع قضایی معرفی شدند.

تکرار تراژدی ترال؟

با اینحال تمام مشکل صیادی مردمان چابهار محدود به صید قایق‌های غیرمجاز نیست چراکه طبق شنیده‌ها عده‌ای از مسؤولان محلی برای اخذ مجوز صید ترال نیز که آذرماه ماه امسال با تلاش‌های قوه قضاییه، فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و نیز سپاه پاسدران به مدت دوسال ممنوع شده بود حسابی فعال شده‌اند و دائما با مدیران سازمان شیلات در این خصوص مذاکره می‌کنند.

همین امر منجر بدان شد که تعدادی از اهالی سوژه‌ای را در سامانه فارس من این خبرگزاری مبنی گلایه از اخذ مجوز برای قایق های صیادی غیرمجاز ثبت کنند.

شیلات: تکذیب می‌کنیم، اگر سندی هست ارائه دهید

این درحالیست که مسؤولان سازمان شیلات ایران اخذ مجوز برای صید گسترده ۱۵۹۸ قایق و ۱۷۵ لنج صیادی برای آب‌های منطقه چابهار را رد کرده و اعلام کردند، این موضوع از طرف سازمان شیلات مورد تایید نیست و سازمان شیلات هیچگونه مجوزی در این زمینه صادر نکرده و هر فردی مستندی در این زمینه دارد می تواند جهت پیگیری در اختیار سازمان شیلات قرار دهد.

اما معین الدین سعیدی نماینده چابهار نیز در تاریخ ۲۸ آبان ماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار فارس اذعان کرده بود: پیگیر مجوزهای صید هستیم!

 

 

 

پرسش‌های بی‌پاسخ

آسیب‌دیدگی و ذخایر تخریب شده انواع ماهیان اقتصادی در جنوب کشور حرف و صحبت همه جامعه علمی و کارشناسان شیلات و تحقیقات شیلات است و جای هیچ گونه تردیدی نیست. حال سؤال اینجاست چگونه این همه مجوز آن هم برای یک منطقه در دریای مکران چابهار پیگیری میشود، چرا طی سال‌های گذشته این مجوز‌ها صادر نمی‌شد؟ آیا در این مدت کوتاه ذخایر جدیدی به دریا اضافه شده است؟ آیا قرار است همان مقدار اندک باقیمانده را نیز با دست خود و هدایت شیلات نابود کنیم؟ اگر قرار باشد سایر استان‌های جنوبی کشور هم همین تعداد مجوز بگیرند باید منتظر صدور هزاران مجوز قایق و لنج برای سایر استان‌ها باشیم. به راستی در چند سال آینده دیگر ماهی در جنوب باقی خواهد ماند؟ چه کسی در آینده پاسخ صیادانی را می‌دهد که مجوز صید در دست دارند اما ماهی برای صید وجود ندارد؟

انتهای پیام/۳۱۳۹/س

دیدگاه خود را بیان کنید